آخرین خبر :

چشم انتظاری زمین به اعتبارات توسعه روستایی نجات خاک با طرح کمپوست محلی و قارچ مایکوریزا

چشم انتظاری زمین به اعتبارات توسعه روستایی
نجات خاک با طرح کمپوست محلی و قارچ مایکوریزا
اوضاع خاک های کشاورزی که بر اثر عوامل طبیعی و انسانی بحرانی شده است امروز برای غنی شدن در انتظار اعتبارات توسعه روستایی و عشایری و نیز اجرای طرح های حاصلخیزی خاک است.
با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزای طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامید. این روز جهانی، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می‌سازد.
روز گذشته در نشست خبری که به همین مناسبت درسازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد رئیس این سازمان از پیگیری اعتبارات توسعه روستایی و عشایری برای بهسازی باغ ها و زمین های زراعی با محوریت حاصلخیزی خاک خبر داد که به زودی ابلاغ خواهد شد.
هاشم ولی پور مطلق با اشاره به این که مشکلات خاک نیز به دغدغه های ما افزوده شده است گفت: قرن ها طول می کشد که یک سانتی متر خاک تولید شود و این موضوع در ایران که کشوری بیابانی محسوب می شود فرایندی طولانی تر داشته و به نسبت حاصل خیزی خاک روند بسیار کندتری دارد.و نگران کننده تر این که در بین همه منابع خاک تجدید ناپذیرترین است.
وی گفت : سال ۹۶ در قانون بودجه موضوع کشاورزی حفاظتی با هدف پرداختن به مباحث خاک و احیای خاک زمین های کشاورزی به عنوان اولویت های وظایف وزارت تعیین شد به همین مناسبت امسال موضوع خاک در همایش ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: در این زمینه در سطح کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش منابع توسعه روستایی و عشایری و ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع اشتغال فراگیر ابلاغ شده است.
وی افزود: سهم خراسان جنوبی از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۴۶۰ میلیارد تومان ( ۲٫۸۱ صدم درصد) بوده که ۴۵ درصد سهم استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است،البته پیش بینی می شود ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه جهاد جذب شود.
وی کشت گلخانه ای، گیاهان دارویی،آبزی پروری، صنایع کشاورزی، خدمات فنی و مشاوره ای، دامپروری، خدمات مکانیزاسیون، توسعه فعالیت های دانش بنیان و… را تنها بخشی از موضوعات این تسهیلات برشمرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره سود بانکی این تسهیلات نیز اعلام کرد: در بخش اعتبارات اشتغال فراگیر از محل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بهره بانکی کل استان ۱۳ درصد،،مناطق مرزی ۱۱ درصد و برای طرح های دانش بنیان یک درصد کمتر خواهد بود.به گفته وی اعتبار این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه ای خواهد بود. بر این اساس متقاضیان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستان ها به اداره شهرستان نسبت به ارائه طرح و دریافت تسهیلات اقدام کنند.وی خشکسالی ، استفاده بیش از حد مجاز از آفت کش ها ، نبود آگاهی کافی در بین کشاورزان نسبت به کشاورزی حفاظتی و . . . را از جمله مواردی دانست که خاک را از درجه اعتبار غنی بودن خارج می کند و البته فرسایش خاک که در سال های اخیر روند صعودی به خود گرفته است .رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به دلایل بیشتری که خاک را از نظر مرغوبیت دچار بحران می کند افزود : یک سری برنامه های منسجم و پیگیری های اعتباری برای کمک به کاهش معضلات خاک در استان انجام شده است اما نکته مهم در این موضوع هدایت افکار عمومی است تا بتوانیم به غنی کردن خاک با مشارکت مردم کمک کنیم.
وی با اشاره به اینکه کارهایی که انجام شده نتایج خوبی نیز داشته است اعلام کرد: در مناطقی که این طرح ها اجرا شد نتایج آزمایشات نشان داد که اقدامات انجام شده ۰.۱ تا ۰.۱۳ درصد سبب بالارفتن کیفیت خاک شده است.
ولی پور مطلق افزود: بنابراین تصمیم گرفته شد ۱۴ آذر برای اولین بار در استان در روز خاک همایش تخصصی و هم اندیشی برگزار کنیم، این همایش به صورت ملی نیز در ۱۹ آذرماه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود.
وی در پاسخ به سئوال امروز خراسان جنوبی درباره استفاده بیشتر از قارچ مایکوریزا که در رشد و حاصلخیزی خاک بسیار موثر است، گفت: تمام محققان سازمان جهاد کشاورزی استان تلاش می کنند از همه راه های غنی کردن خاک بهره بگیرند لذا استفاده این محصول باید به قدر ترویج و نیز موانع دسترسی به لحاظ مالی کاهش یابد تا کشاورز ترغیب به استفاده از این قارچ شود.
وی احداث باغ ها و مزارع الگویی را یکی از اقدامات این سازمان برای آشنایی کشاورزان با مواد غنی کننده خاک به خصوص این قارچ عنوان کرد و افزود:تمرکز بر آبیاری نوین و به کارگیری شیوه های مطلوب در غنی شدن خاک مانند طرح کمپوست محلی تا حد زیادی به خاک کشاورزی جان می بخشد.
ولی پور مطلق طرح های تشویقی را راهکاری برای ترغیب شدن کشاورزان و مردم در همکاری برای غنی شدن خاک دانست و گفت: امیدواریم با بهره گیری از مزارع الگویی در سال های آتی کشاورزی حفاظتی در حد وسیعی از استان نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه تمرکز این سازمان از این پس به طرح های آبخیزداری نیز خواهد بود، متذکر شد: با توجه به مشکلات خشکسالی باید در حوزه آبخیزداری سرمایه گذاری های بیشتر و فعالیت ها نیز ۲۰ برابر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*