آخرین خبر :

وعده های کاغذی برای ایده های واقعی

ایده ها و طرح های نخبگان بسیاری در استان بر زمین مانده و پیگیری های آن ها به وعده های عملی نشده مسئولان می رسد. پارک های علم و فناوری هم مهم ترین مراکزی هستند که می توانند برای پرورش نخبگان و حمایت از مخترعان به طور مستقیم وارد عمل شوند اما با مشکلات زیادی دست به گریبان اند که نمی توانند حمایت همه جانبه ای داشته باشند.
کارشکنی برخی مسئولان
در همین راستا به سراغ چند جوان فناور رفتیم تا با مشکلات آنان آشنا شویم و به دلیل جلوگیری از مشکلات دیگری برای آنان از ذکر نام و حوزه فعالیت آنان معذوریم. یکی از تولید کنندگان که در مرکز رشد فعالیت می کند، عنوان کرد: متأسفانه وضع مسئولان ما بد است و اصلا گویا از اقتصاد مقاومتی چیزی نمی دانند و ما را در بروکراسی اداری گیر انداخته اند. به گفتۀ یکی دیگر از مخترعان جوان مسئولان اصلا حمایتی در خرید و معرفی محصول ما در استان انجام نمی دهند چرا که مردم با این محصولات جدید آشنا نیستند و برای معرفی سازمان مربوطه با خرید و معرفی آن به مردم و یا دادن تسهیلات به مردم برای خرید و یا به خود ما می توانند کمک کنند که این کار را انجام نمی دهند. همچنین یکی دیگر از کارآفرینان اظهار کرد که من اکنون به دنبال جایی برای اسکان در پارک علم و فناوری هستم ولی به دلیل کمبود فضا هنوز محقق نشده است و اگر خودم هم بخواهم در خارج از این فضا مکانی را اجاره کنم دیگر از تسهیلات نمی توانم بهره ببرم و باید مالیات پرداخت کنم.
صندوق پژوهش و فناوری نداریم
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان نیز با بیان اینکه فضای کاری پارک علم و فناوری محدود است، اظهار کرد: اگر شرکتی اکنون بخواهد به مرکز رشد ورود پیدا کند، نیاز به دفتر دارد ولی ما محدودیت فضا در استان داریم. «اکبری» بیان کرد که از دستگاه های مختلف در این زمینه کمک خواسته ایم. وی خاطر نشان کرد: نیازهای مالی یکی از مشکلات فناوران است که ما هنوز صندوق پژوهش و فناوری نداریم و بودجه پارک هم آن چنان نیست که بتواند کمک چندانی بکند و با همین محدودیت ها طرح ها را به بانک ها معرفی کرده ایم تا وام ۴ درصد بدون سپرده دریافت کنند. به گفتۀ وی وظیفه پارک کلا حمایت است و اگر این محدودیت ها را نداشته باشیم مسلما بیشتر از این می توانیم کمک کنیم. این مقام مسئول تأکید کرد که البته فقط نباید به نیازهای مالی توجه کرد بلکه فناوران به حمایت معنوی هم نیاز دارند و این به هم افزایی و همکاری دیگر سازمان ها نیاز دارد تا در پیش برد کارهای جوانان همکاری بیشتری داشته باشند. «اکبری» افزود: بیشترین مشکل این جوانان بازار فروش است و نیاز به بازاریابی دارد و اینکه دستگاه ها و ارگان های مختلف از آن ها حمایت کنند و حمایت از تولید داخل داشته باشند.
حمایت می کنیم
«شرفی»، کارشناس اقتصادی امور اقتصادی و دارایی اداره کل با بیان اینکه ما فصلنامه هایی داریم که در آن مشکلات و موانع اقتصادی را بیان می کنیم، تاکید کرد که در حوزه بازاریابی و حمایت از فناوران و پژوهشگران کمک می کنیم. وی ادامه داد: در صورت معرفی این جوانان مسلما از حمایت های ما بهره مند می شوند.
تسهیلات ۶۰۰ میلیونی برای فناورها
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه از ابتدای سال ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به شرکت های فناور پارک پرداخت شده است، اظهار کرد: اکنون در بیرجند ۳۳ شرکت، قائن ۴۸، فردوس ۲۳ و طبس ۲۲ مورد مرکز رشد دارند. «حاجی رضایی» معضل اساسی در استان را نبود هماهنگی برای انجام کار عنوان کرد و افزود: مدیران استان از سالم ترین مدیران هستند و سازمان نظارت هم خوب عمل می کند و همین موضوع باعث شده است که قدرت ریسک پذیری وجود نداشته باشد. وی ادامه داد: به همین دلیل هنگامی که ایده و خلاقیت نویی با رویکرد جدیدی ارائه می شود از انجام آن هراس دارند و افراد را در بروکراسی اداری گیر می اندازند. به گفتۀ وی سازمان های نوپایی مانند پارک علم و فناوری بالعکس باقی ادارات که نیروی انسانی بالایی برای انجام کارها دارند نیروی اداری خیلی کمی دارد، اما زیرمجموعه گسترده ای از مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و فن آور داریم.
معافیت مالیاتی فقط در پارک
مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری با اشاره به اینکه در بیرجند متأسفانه واقف در زمینه اهدای زمین یا ساختمان برای پارک نداریم، اظهار کرد: مثلا در فردوس یک خیر یک هکتار زمین فقط برای پارک وقف کرده است و در قائن نیز خیری دیگر ۱۳۰۰ متر زمین برای این شرکت های فناور وقف کرده است ولی در بیرجند ما تاکنون اینگونه نبوده است و باید در این زمنیه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود. «حاجی رضایی» بیان کرد که متأسفانه در استان ما بیشتر فرهنگ کارمند پروری رواج دارد و کسی به دنبال ایده های خلاقانه و کارآفرینی و اشتغال خودکفا نمی رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*