فریاد کاج ها در شورای شهر پیشنهادهای نظارتی شورا برای حفاظت از فضای سبز بیرجند

ماجرای خشک شدن و قطع درختان کاج در شهر بیرجند با پیگیری یک شهروند و چاپ اقدامات او در روزنامه امروز خراسان جنوبی حساسیت شورای شهر بیرجند را در مورد این مسئله بیشتر کرد طوری که در جلسه دیروز شورا، شهردار و اعضای شورای شهر ساعتی ویژه را برای بررسی این ماجرا اختصاص دادند و به نتایجی هم رسیدند.
دکتر «حسنی صفت»، عضو شورای شهر بیرجند در این جلسه به تغییر کاربری مرکز آموزشی ۰۴ بیرجند و خشک کردن درختان آن اشاره کرد و افزود: تغییر کاربری این پادگان مسلما باید آموزشی باشد و برای استفاده از فضای سبز، مکانی تفریحی برای مردم در نظر گرفته شده بود ولی متأسفانه افراد سودجو عمدی تاکنون ۵۰ درصد درختان آن را خشک کرده اند تا بتوانند تغییر کاربری را به تجاری و اداری تبدیل کنند. وی خاطر نشان کرد که با توجه به مدارکی که «مرادی» یکی از شهروندان وظیفه شناس بیرجند به دست آورده است راه و شهرسازی و مسئولان ۰۴ درختان آن را خشک کرده اند و حتی ادعا دارند که شهرداری باید درختان را آب می داد در حالیکه حتی الان نیز اجازه ورود به هیچ ارگانی به این منطقه داده نمی شود. به گفتۀ وی مسئولان این پادگان در جواب اینکه چرا از دو چاهی که در آنجا وجود دارد برای آبیاری استفاده نکرده اید گفتند که هردو خراب است و نیاز به تعمیر داشته است و چون ملک شخصی بوده کسی حق ورود به آن را برای ترمیم نداشته است.
وی با اشاره به دیگر نقاطی که درختان آن خشک شده است، بیان کرد: در جنب پمپ بنزین مدرس هم بنیاد مستضعفان درختان باغی را عمدا یا سهوا خشک کرده اند، همچنین کارخانه برق و باغ سپهری که درختان چندصد ساله آن را قطع و خشک کرده اند و دیگر مواردی که حتما وجود دارد و باید جلوی این کار گرفته شود.
جریمه قطع کنندگان درخت: کاشت دو برابری درختان
رئیس شورای شهر بیرجند هم در همین راستا اظهار کرد: باید بررسی های لازم انجام شود که در کدام مناطق عمدی یا سهوی این کار شده است و پیشنهاد می کنیم که تمام فضاهای سبز شهری در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا در زمینه نظارت و گسترش آن فعالیت کند. به گفته دکتر تقی زاده یکی از جریمه های در نظر گرفته شده این باشد که به جای هر درخت دو درخت دیگر کاشته شود.
نظارت فضای سبز شهری با شهرداری باشد
شهردار با بیان اینکه برای قطع هر درخت باید به کمیسیون قطع اشجار برده شود و در آنجا بعد از بررسی های لازم اجازه این کار داده شود، اظهار کرد: فضاهای مشجر که در حوزه خدمات شهری هستند باید از زیر مجموعه منابع طبیعی خارج و به شهرداری ها داده شود و درباره املاک شخصی نیز اطلاعاتی ندارم که محوطه های شخصی اگر کسی اقدام به قطع و یا خشک کردن درختان خود کنند بازهم ما می تواینم دخالت کنیم یا نه که در این زمینه «حسنی صفت» در گفت و گوی تلفنی که با «انصاری» رئیس پارک ها و فضای سبز شهری داشت، عنوان کرد: املاکی که کل مساحت آن زیر ۵۰۰ متر باشد نمی توان دخالت کرد ولی اگر بالغ بر ۵۰۰ متر باشد می تواند شهرداری شکایت کند. لازم به ذکر است که شهرداری ها مسقیماً نمی توانند در این زمینه کاری انجام دهند بلکه در صورت مشاهده این موارد می توانند شکایت کنند.
برنامه فعلی شهردار
دیروز جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند با حضور شهردار جدید برگزار شد، جلسه ای که انتظار می رفت برنامه های بیشتری از لیست برنامه های شهردار در آن اعلام شود اما او تنها یک برنامه را به عنوان مهمترین اولویت خود در آغاز کار عنوان کرد.
«بهسازی معابر با اولویت منطقه یک و مهرشهر» این جمله شهردار نشان می دهد خیابان های بیرجند اولین نقصی بوده است که در بازدید میدانی از شهر به آن رسیده است. در ابتدا این جلسه نیز حکم «جاوید» خوانده و قرار شد آخر همین هفته یا هفته بعد تودیع و معارفه رسمی وی با حضور استاندار انجام شود. شهردار بیرجند با بیان اینکه در تمام حوزه های خدمات شهری فعالیت خواهیم کرد، اظهار کرد: تمام برنامه های شهرداری ابتدا به تصویب شورا می رسد بعد اجرایی می شود. «جاوید» عنوان کرد که اولین کاری که شروع می کنم در حوزه بهسازی معابر شهری با اولویت منطقه یک و مناطق کم برخوردار (مهرشهر) می باشد.
آب و فاضلاب اعتباری برای آسفالت ندارد، آسفالت نکنید!
در این زمینه «میری» رئیس کمیسیون عمران شهرداری بیان کرد: آب و فاضلاب شهری گفته است که به غیر از دو خیابان، باقی مناطق مهرشهر نباید آسفالت شود چراکه بودجه و اعتباری برای آسفالت کردن آن ندارد. اعضای شورا با انتقاد به این سخن آب و فاضلاب خواستار انجام آن شدند چون اگر این اتفاق نیفتد مردم شاکی خواهند شد و «جاوید» هم با اشاره به اینکه با گفت و گویی که با آب و فاضلاب داشته است مناطقی که قرار است آسفالت شود مشکلی برای آن ها ندارد، در این زمینه پیشنهاد داد که بعد از آسفالت قانون می گذاریم که تا ۲ سال حق آسفالت شکافی را نداشته باشند که «میری» هم پیشنهاد داد می توان ابتدا فرصت ۶ ماهه ای به دستگاه های مربوطه برای انجام کارهایشان را بدهیم و اگر کار ینکردند ما بر اساس همین قانون آسفالت را آغاز می کنیم.
برگزاری کمیسیون تقویم املاک برای کاهش ارزش معاملاتی
«تقی زاده»، رئیس شورای شهر در بخش دیگری از موارد مطرح شده در شورا درباره موضوع اداره کل مالیات که ارزش معاملاتی را در برخی نقاط حتی تا ۸۵۰ درصد افزایش داده بود، گفت: قرار است در کمیسیون تقویم املاک که تشکیل می شود یزدان شناس به عنوان نماینده ما در آن شرکت کند تا این مالیات کاهش پیدا کند.
بانک شهر وابسته به شهرداری است؟
«میری»، رئیس کمیسیون عمران شورا درباره نامه کمیته تطبیق فرمانداری درباره چگونگی واگذاری به بانک شهر توسط شهرداری اظهار کرد: اکنون قرارداد با بانک شهر به پایان رسیده است و قرار بود دوباره مانند گذشته قیمت مکانی که در اختیار آنان است با همان قیمت کارشناسی شده دوباره واگذار شود و به تصویب شورا هم رسید و بعد از آن به کمیته تطبیق فرمانداری هم ارسال شد و از فرمانداری درباره اینکه از ابتدا چگونه به بانک شهر داده شده است پرسیدند که در این زمینه دوباره اختلاف نظرهایی شکل گرفت و «حسنی صفت» درخواست مزایده آن را داد با این دلیل که شاید متقاضیان دیگری نیز باشند چرا با قیمت کارشناسی فقط به این بانک باید داده شود. «طاهری» نیز با وی موافق بود و بیان کرد که حتی قانون هم گفته است که باید همچین املاکی با مزایده مشخص شود. که البته این موضوع با مخالفت برخی دیگر از اعضای شورا مواجه شد.
رد شدن درخواست شورا توسط بنیاد علوی
«هلال بیرجندی»، عضو شورای شهر نامه دیگری را در حوزه خدمات شهری قرائت کرد که شامل درخواست همکاری بنیاد علوی درساخت چند مجتمع بود که توسط سعیدی کیا به دلیل کمبود اعتبار رد شد. همچنین حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی هم نامه درخواست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مبنی بر تغییر کاربری زمینی بایر در توحید به مکانی فرهنگی و مذهبی را بیان کرد که قرار شد شورا بعد از رسیدگی و صحت این موضوع که این مکان بدون کاربری می باشد به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود.
طرح تشویقی عقب نشینی در خیابان برای مالکان طالقانی
کمیسیون عمران همچنین درباره طرح تشویقی تعریض خیابان برای مالکانی که در خیابان طالقانی و ابوذر تا میدان اول مدرس هستند، اظهار کرد که در سال ۹۶ از مالکانی که می خواهند عقب نشینی کنند باید پول ارزش افزوده را پرداخت کنند که اکنون ۸۰ درصد مبلغ گرفته می شود که به همین دلیل مالک حاضر به انجام این کار نمی شود پس بهتر است برای تشویق مالکان به این کار فقط ۲۰ درصد هزینه عقب نشینی به مدت یک سال در این دو خیابان از صاحبان ملک گرفته شود.
شهردار بیرجند در همین راستا اظهار کرد که با توجه به خیابان هایی که من دیده ام برخی از مکان های تجاری تازه ساخته شده اند و شاید امکان پذیر نباشد که دوباره بخواهند این کار را انجام دهند ولی در هر صورت برای رفع این مشکل همکاری لازم را خواهیم داشت.
فرصتی یک ماهه برای ارائه لیست مشاهیر و مفاخر استان
«حجت السلام عبدالرزاق نژاد» رئیس کمیسیون فرهنگی شورا طرح جمع آوری لیست مشاهیر و مفاخر یکصد ساله استان را مطرح کرد. «یزدان شناس» عضو شورای شهر بیان کرد که باید در این زمینه زمانی تعیین شود، به همین دلیل به تصویب رسید در بازه زمانی یک ماهه این کار انجام شود و اگر به زمان بیشتری برای اتمام کار نیاز داشت دوباره تمدید شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*