سرمقاله/ظهورشهروند، خبرنگاران بزرگ

امروز خراسان جنوبی- فاطمه رجب زاده
از دل حوادث و اتفاقات این سال ها پدیده ای متولد شده است که می تواند در اساس و بنیان کار رسانه، انقلابی بی سابقه ایجاد کند. فعالان داوطلب عرصه خبر رسانی از جنسی دیگر به صحنه آمده اند تا اتفاقی پست مدرن را خلق کنند. آن ها را ما شهروند خبرنگار نامیده ایم . ما سابقه داران دنیای رسانه که چشم هایمان از این همه سرعت و دقت در اطلاع رسانی نوین باز مانده است. زمانی خبرهای رسانه های اجتماعی چندان قابل توجه نبود . اصلا نامش را خبر نمی گذاشتیم . امروز ظهور ابر شهروند- خبرنگاران اعتماد ما را به خبر های شبکه های اجتماعی بیشتر می کند و به عنوان سرچشمه ای برای تهیه خبری متصل به منابع صاحب صلاحیت در نظر گرفته می شود . شهروندانی که از رسانه در تهیه و انتشار خبر سبقت می گیرند و خبر ساز هم می شوند.به عنوان مثال اساتید روزنامه نگاری می گویند: رسانه های اجتماعی، اولین رسانه هایی بودند که مبادرت به اطلاع رسانی در زمینه وقوع زلزله کردند.
حرکت فراگیر و گسترده رسانه های اجتماعی به گونه ای بود که در اولین دقایق وقوع زلزله مردم تمام نقاط کشور در کمترین زمان ممکن از این رویداد مطلع شدند. اطلاع رسانی شهروند- خبرنگاران از وقوع زلزله بیانگر آن است که تازگی اخبار در دنیای اطلاع رسانی کشور تغییرات محسوسی را تجربه می کند و فاصله زمانی وقوع تا انتشار اخبار رویدادها به کمترین حد ممکن و در مواردی به صفر (یعنی پخش زنده) رسیده است.
این اطلاع رسانی رسانه های اجتماعی موجب شده است تا مردم قهرمان استان کرمانشاه در اولین لحظه های وقوع در کنار هم استانی های خود قرار گرفته و در زمره اولین امداد رسانان این حادثه تلخ قلمداد شوند. کما اینکه اگر این اطلاع رسانی در بدو وقوع رویداد نبود بطور یقین تلفات انسانی بیشتر از وضعیت فعلی بود.
شهروند- خبرنگاران با ارسال لحظه به لحظه حوادث صحنه رویداد، نقش بارزی در انتشار اخبار رویدادهای زلزله ایفا کردند. آنها با بیان شرایط حاکم توجه مسئولان اجرایی و سازمان های امدادرسان را به جای جای نقاط زلزله زده استان جلب کردند.
اخبار و کلیپ های تولید شده توسط شهروند- خبرنگاران نشان می دهد که روند خبرنگاری شهروندی در کشور رو به رشد بوده است. این رشد از یک سو افزایش سواد رسانه ای و از سوی دیگر افزایش سواد دیجیتال کاربران را نشان می دهد.
در بسیاری اتفاقات دیگر ، حوادثی که در منطقه خودمان نیز روی می دهد، رویدادها را می توان در شبکه های اجتماعی یافت و برای تولید خبر های متصل به منابع خبری دست به کار شد. این پدیده اتفاقی بی نظیر است. در واقع کاری است که رسانه های استان در این سال ها نتوانستند آن طور که باید انجام دهند. خبری که از این رویداد رسانه ای قابل انتشار است اینکه سواد رسانه ای مردم بدر جهتی مناسب رو به افزایش است و این یعنی موفقیتی بزرگ.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*