آخرین خبر :

در دانشگاه بیرجند بررسی شد:گروه های تکفیری؛ شباهت ها و تفاوت ها

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند گفت: ایجاد گروه های طالبان، القاعده و داعش زمینه های تاریخی، اجتماعی، اندیشه ای، روانشناختی و بین المللی دارد.
به گزارش ایرنا، پیمان زنگنه در نشستی با موضوع « طالبان، القاعده و داعش، شباهت و تفاوت ها» در بیرجند افزود: به لحاظ تاریخی در دنیای اسلام، جریان خوارج نقطه شروع بحث سلفی گری است، برداشت سطحی و ظاهری که از گزاره های دینی توسط این گروه ارائه شد حامیانی پیدا کرد و این تفکر به شکل امروزی ایجاد شد.
وی یادآور شد: در دوره نابسامانی دنیای اسلام در زمان هجوم مغولان و انقراض خلافت عباسی توسط آنها، آشفتگی و فضای هرج و مرج ایجاد شد و فردی به نام « ابن تیمیه» دوباره گزاره های سلفی گری را مطرح و حامیانی هم پیدا کرد.
این عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند بیان کرد: سیاست سلفی که بعدها توسط گروه های افراطی خشونت را ترویج می کرد از نظریات « ابن تیمیه » بیرون می آید.
زنگنه گفت: میراث ابن تیمیه در قرن دوازدهم گسترش یافت و نگرش « محمد بن عبدالوهاب» از نظریات او گرفته شده است، محمد بن عبدالوهاب نگرش سطحی از دین اسلام دارد.
وی افزود: نگرش سلفی در این دوره مورد حمایت انگلستان قرار گرفت و وهابیان و آل سعود مناطقی در شبه جزیره عربستان را تصرف می کنند.
وی اظهار کرد: وهابی های سلفی به شدت سخت کوش و کینه جو بودند و برای رسیدن به هدف خود تلاش زیاد می کنند.
وی یادآور شد: تفکر سلفی در دوره معاصر محفلی برای ایجاد افکار طالبانی و داعشی می شود.
به گفته وی، حمله ایالات متحده آمریکا به کویت، شوروی و افغانستان بذر ایجاد تفکر طالبانی و سلفی را در منطقه ایجاد می کند.
زنگنه اضافه کرد: در خاطرات اسامه بن لادن و ابو مُصعَب الزرقاوی مشخص می شود که همه اینها باقی مانده مجاهدانی هستند که در افغانستان علیه اتحاد جماهیر شوروی جنگیدند.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند گفت: شکل گیری پدیده طالبان، القاعده و داعش به لحاظ اندیشه ای تمایل به جریان اندیشه اسلامی کلاسیک دارد، در این اندیشه برای نظام دادن به امور مسلمانان تفسیرهایی از مسائل دینی ارائه و اجرا می کنند.
زنگنه افزود: در نگاه اهل سنت و شیعه بحث تکفیر در صدر اسلام به ندرت استفاده شده و در موارد کمی هم که استفاده شده کارکرد سیاسی داشته است.
وی اظهار کرد: سلفی های جدید روی گزاره دینی بحث خاص با عنوان تکفیر را از قاعده خاص خود خارج کرده و استفاده ابزاری می کنند و به جان جامعه اسلامی افتاده اند.
وی یادآور شد: آنها مدعی هستند که خود ما به عنوان «طالب» دین را مطالعه کرده و مسلمانانی که از نظر آنها مسلمان نیستند باید نابود شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: به لحاظ روانشناختی داعشی ها سرخوردگی های درونی و روانی خود را در قالب دین عرضه کرده و دست به جنایت می زنند.
زنگنه گفت: به لحاظ بین المللی پدیده جهانی شدن افراد سلفی را منزوی کرده و در حاشیه قرار می دهد، این افراد به دنبال هرج و مرج هستند.
وی افزود: گروه های القاعده و داعش قالبا در جایی که فقر بوده ایجاد شده اند، وضعیت وخیم اقتصادی عراق زمینه ایجاد این گروه ها در آن کشور را ایجاد کرد.
عضو دیگر هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند هم در این جلسه گفت: طالبان و القاعده در بحث جانشینی بعد از پیامبر(ص) با یکدیگر اختلاف دارند چون طالبان مدعی امارت اسلامی و القاعده مدعی خلافت اسلامی هستند.
احمد بخشی افزود: طالبان و القاعده تلاش داشت افغانستان را کشور اسلامی کرده و احکام شریعت در کشور تحت سلطه‌شان اجرا شود و کاری با کشورهای دیگر نداشتند.
وی اظهار کرد: گستره خلافت اسلامی نیروهای داعش از شام تا عراق و دیگر مناطق خاورمیانه و آسیای میانه را در بر می‌گیرد.
وی یادآور شد: نیروهی داعش چند ملیتی است اما نیروهای طالبان و القاعده افغان و عرب هستند.
بخشی تصریح کرد: طالبان نظریه قومیتی و سرزمینی دارند و در افغانستان حکومت کردند قصد فراسرزمینی نداشتند اما داعش ادعای حکومت بر جهان دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*