در اولین جلسه شورای اسلامی شهرستان بیرجند مطرح شد: گرایش آموزش و پرورش به تجاری سازی مدارس

در حالی مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بیرجند از کمبود زمین آموزشی و تبدیل آن به بحران در سال های آینده در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان سخن گفتند که روز گذشته این موضوع در اولین جلسه شورای اسلامی شهرستان بیرجند مورد انتقاد قرار گرفت. مدیر راه و شهرسازی بیرجند در این جلسه عنوان کرد: زمین به اندازه کافی برای فضای آموزشی در شهر بیرجند وجود دارد و ما سونامی آموزشی که تیتر روزنامه ها شده بود را قبول نداریم . هر چند در این جلسه مسئولان آموزش و پرورش بر کمبود فضای آموزشی در شهر بیرجند تاکید کردند و گفتند : در شهر بیرجند زمین برای فضای آموزشی وجود ندارد و اگر زمینی هم وجود دارد با کاربری آموزشی نیست . ساماندهی و بهینه سازی فضاهای آموزشی مازاد در آموزش و پرورش بعنوان یک قانون مصوب در مجلس که گویی تا پایان سال جاری برای آن زمان تعریف شده نیز در این جلسه که با حضور مسئولان آموزش و پرورش ،شهرداری و راه و شهرسازی برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت .
آموزش و پرورش هیچ گاه در اولویت نبوده است
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در ادامه جلسه با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچ گاه در اولویت قرار نداشته و کسی به این مجموعه کمکی نکرده از یک اشکال سیستماتیک سخن گفت و اذعان داشت: با توجه به مشکلات مالی که آموزش و پرورش با آن مواجه است برای کاهش فشار بر دانش آموزان در آینده باید تلاش کنیم .ضیائی افزود: بر اساس مصوبه مجلس به آموزش و پرورش این اجازه داده شده که برای فضاهای آموزشی مازاد تصمیم گیری کند که در این راستا تعدادی مدرسه در شهر بیرجند که متراژ بالای ۵ هزار متر داشته اند برای تجاری سازی در نظر گرفته شده اند.
نبود زمین موقعیت دار و عدم تمایل خیر برای ساخت
وی گفت: انتظار می رود شهرداری و شورا در تحقق این هدف که زمان زیادی هم برای آن باقی نمانده همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند. وی در ادامه از عدم تخصیص زمین های موقعیت دار و بزرگ به فضاهای آموزشی در سطح شهر طی سال های اخیر انتقاد کرد و گفت: خیرانی هستند که برای ساخت مدرسه اعلام آمادگی می کنند و تمایل دارند در زمین هایی با موقعیت مناسب تر و بزرگ تر ساخت و ساز داشته باشند ولی عملا چنین زمین هایی وجود ندارند که خود باعث عدم ورود خیر به پروژه می شود.وی ادامه داد: بطور مثال در مهرشهر قطعاتی به فضای آموزشی اختصاص یافته که پرت هستند و این در حالی است که در دهه های گذشته زمین هایی با متراژ بالا و موقعیت خوب به این حوزه اختصاص داده می شد .
با نگاه سخت گیرانه کار را برخودمان سخت نکنیم
وی بعد از شنیدن سخنان اعضای شورا در مورد تجاری سازی برخی از مدارس عنوان کرد: نگاه سخت گیرانه در استان وجود دارد که این روند کار را بر ما سخت می کند .
کارشناس حقوقی آموزش و پرورش بیرجند نیز در ادامه با بیان اینکه ۷ مدرسه در شهر بیرجند برای تجاری سازی در نظر گرفته شده است خواستار تعیین تکلیف این موضوع از طرف شورا و شهردار شد و گفت: تنها بخشی از فضای آموزشی این مدارس بدون اینکه به مسائل آموزشی لطمه وارد شود مورد استفاده تجاری قرار خواهند گرفت .
ترکیب فضای آموزشی با تجاری
مهندس میری از اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند نیز در این جلسه اینگونه عنوان کرد که باید مشخص شود ترکیب دو کاربری آموزشی و تجاری با هم با ضوابط طرح تفضیلی شهر تداخل نداشته باشد و این ایراد فنی باید در کمیسیون ماده ۵ پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه مباحث ترافیکی در تجاری سازی این مدارس نیز باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: شورا با کلیت موضوع موافق است اما در کمیسیون ماده ۵ باید از آن دفاع شود و شاید در حال حاضر به این فضا نیاز نباشد اما در آینده مورد نیاز خواهد بود.
تجاری سازی و اوضاع بحرانی آموزش و پرورش
موهبتی دیگر عضو شورای شهرستان نیز در ادامه با بیان اینکه رفتن آموزش و پرورش به سمت تجاری سازی مدارس نشان از اوضاع بحرانی مالی این مجموعه دارد ، گفت: آسیب ها در تجاری سازی مدارس باید مورد بررسی قرار گیرد .مدیر راه و شهرسازی شهرستان بیرجند در ادامه جلسه با نشان دادن نقاطی از شهر بر روی نقشه با کاربری فضای آموزشی گفت: کمبود زمین آموزشی در شهر بیرجند را قبول ندارم بطور مثال در پلاک ۲۴۶ اراضی موسوی زمینی با کاربری آموزشی در نظر گرفته شده است.
مسئول پشتیبانی آموزش و پرورش بیرجند نیز از واگذاری قطعات کوچک برای ساخت مدارس انتقاد کرد و گفت : برای ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه حداقل ۲ هزار متر مربع زمین نیاز است و این در حالی است که قطعات ۸۰۰ یا ۹۰۰ متری برای فضاهای آموزشی در نظر گرفته شده است .
فیش های نجومی آسفالت شکافی برای مدارس
کیانی خواستار معافیت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه های آسفالت شکافی شد و افزود :شهرداری فیش های نجومی برای برخی مدارس به این خاطر صادر کرده که در یک نمونه برای دبستانی در مهرشهر مبلغ ۸ میلیون تومان تعیین شده است. معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز در ادامه با اشاره به هزینه بالای آسفالت شکافی برای شهرداری گفت : شهرداری یک مجموعه خودگردان است و نمی تواند همه این هزینه ها را تقبل کند .در این جلسه با اشاره به موافقت اولیه شورا با تجاری سازی مدارس مد نظر آموزش و پرورش مقرر شد این مجموعه پرونده را برای ارسال به کمیسیون ماده ۵ به شهرداری ارسال کند.
هم چنین در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه ای با شهرداری و آموزش و پرورش در راستای همراهی آموزش و پرورش در تعریض معابر صورت گیرد.همکاری بیشتر شهرداری برای آسفالت مدارس و اخذ حداقل هزینه ها از آموزش و پرورش، طرح موضوع کاهش هزینه های آسفالت شکافی در جلسه شورای شهر بیرجند و تصمیم گیری در این زمینه و پرداخت حق سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداری در فاصله هر ۶ ماه از دیگر مصوبات این جلسه بود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*