دبیر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیرجند: آمار کمیسیون ماده ۱۰۰ محرمانه است

کمیسیون ماده ۱۰۰ آماری از پرونده تخلفات اعلام نمی کند. کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در بیرجند، برابر گزارشات شهرسازی مناطق دوگانه شهرداری به موضوع تخلفات ساختمانی ورود پیدا کرده و پرونده های ارجاعی را مورد بررسی قرار داده و نسبت به صدور رأی اقدام می کند.
کمیسیون ماده ۱۰۰ که متشکل از ۲ کمیسیون بدوی و یک کمیسیون تجدید نظر می باشد، جلسات منظمی را با حضور نماینده قوه قضائیه، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای شهر برگزار می کند.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیرجند به خبرنگار ما گفت: جلسات کمیسیون بدوی با حضور مالک و ارائه اظهار نامه توسط وی برگزار و پرونده ها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که رأی بر اخذ جریمه باشد موضوع با اجرای ضوابط پس از صدور رأی به مالک ابلاغ می شود و مالک باید براساس مفاد رأی اقدامات لازم را انجام دهد زیرا برای انجام مراحل بعدی هم لازم است که مفاد رأی از سوی مالک انجام شده باشد.
مهدی حدیدی نژاد در خصوص آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ هم گفت: آرا در راستای اجرای ضوابط برابر اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی صادر و یا به صورت جریمه براساس تبصره های ماده ۱۰۰ محاسبه می گردد و توسط اعضای کمیسیون اعلام می شود.
فرصت ۱۰ روزه مالک برای اعتراض به رأی کمیسیون بدوی
به گفته وی در بحث کمیسیون تجدید نظر نیز در صورتی که مالک ظرف مدت ۱۰ روز از صدور حکم کمیسیون بدوی به رأی اعتراض داشته باشد می تواند از طریق کمیسیون تجدید نظر پیگیر موضوع شود.
حدیدی نژاد تصریح کرد: تخلفات، جزو بدیهیات ساخت و ساز است زیرا با توجه به ارزش زمین و تراکم محدود برابر طرح، معمولا تخلفات ساختمانی انجام می پذیرد و لیکن این موضوع باید منجر به تخلف ساختمانی شود و لذا توصیه می گردد شهروندان در ساخت و سازها برابر نقشه های مورد تایید شهرداری و ضوابط شهرسازی اقدام کنند.
اعتراضات متعدد مالکین املاک مجاور مبنی بر
دید به ملک مجاور و … را شاهد هستیم
وی در خصوص شکایت همسایه های ساکن در املاک مجاور نیز اظهار کرد: در ساخت و سازهای جدید با توجه به اینکه شاید مسایل شرعی نسبت به مسایل شهرسازی کمرنگ تر باشد معمولا شاهد تنظیم شکایت های متعدد مبنی بر دید به ملک مجاور، پایین آمدن قیمت ملک مجاور و … و ارائه این شکایت ها به شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ هستیم. در این موارد در صورتی که شاکیان ذینفع تشخیص داده شوند کمیسیون در خصوص صدور رأی و طی روال قانونی، دستورات لازم را صادر می کند.
رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صرفا جریمه نیست و احتمال اجرای ضوابط شهرسازی و تخریب ملک هم وجود دارد
دبیر کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیرجند با بیان اینکه این کمیسیون برخلاف عقیده جمعی، صرفا رأی به اخذ جریمه صادر نمی کند، گفت: اجرای ضوابط شهرسازی و تخریب نیز در دستور کار کمیسیون ها قرار دارد و بعضا با توجه به جمیع جهات و اجرای قانون، اقدامات لازم صورت می گیرد. وی افزود: با توجه به حجم وسیع ورود به رشد وسایل نقلیه و به تبع آن شلوغی معابر، بحث کسری پارکینگ در ساخت و سازها حتما باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد و تامین پارکینگ در حقیقت خط قرمز کمیسیون ماده ۱۰۰ می باشد و شهروندان باید برای جلوگیری از محکوم شدن به پرداخت جرایم سنگین و یا صدور رأی به تامین پارکینگ، در بحث تامین پارکینگ برابر ضوابط شهرسازی نهایت دقت را داشته باشند.
مالکین برای جانمایی ملک حساس باشند
به گفته حدیدی نژاد، شهروندان و مالکین املاک همچنین باید نسبت به تعرض ملک شان به معابر نیز حساسیت داشته باشند و دقت لازم را در جانمایی ملک برابر کف اعلامی از سوی شهرداری و مباحث ثبتی به خرج دهند. در خصوص املاکی که بدون پروانه ساخته می شود نیز صرفا رأی به پرداخت جریمه صادر نخواهد شد و احتمال محکوم شدن به تخریب و صدور رأی به آن نیز وجود دارد.
تخلفات ساختمانی در معاملات ملکی خود را نشان می دهد
وی در پاسخ به این سوال که چنانچه مالک متخلف، بدون توجه به رأی کمیسیون، به ساخت و سازش ادامه و ملکش را تکمیل نماید، تلکیف چه خواهد بود؟ نیز گفت: مشاهده شده که در مواردی شهروندان بدون اطلاع قبلی از وضعیت یک ملک و ضوابط کار، نسبت به خرید آن اقدام و حتی مبلغ ملک را هم می پردازند و قولنامه را در بنگاه معاملاتی تنظیم می نمایند. در ادامه به اداره ثبت ارجاع می شود و ثبت هم در خصوص ملک مذکور از شهرداری استعلام می گیرد که در این مرحله، تخلف ساخت و ساز مشخص می گردد و جریمه هایی که باید مالک اولیه می پرداخته برگردن خریدار می افتد. لذا توصیه می شود قبل از خرید ملک، استعلام لازم در خصوص تخلفات احتمالی از شهرداری انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*