آخرین خبر :

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی خبر داد: افزایش ۸۷ درصدی تولید تریاک در افغانستان

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در حالی که ۸۰ درصد امور حوزه درمان و تولیت اعتیاد کشور بر عهده مردم است در خراسان جنوبی ۸۷ درصد امور این حوزه را سازمان های مردم نهاد مدیریت می کنند.
زندی روز گذشته در نشست خبری، افزود: چنانچه بحث مبارزه با مواد مخدر مردمی نشود و این امر به لحاظ فرهنگی نهادینه نگردد، توفیقی در این راستا حاصل نخواهد شد و لذا در این زمینه با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه اندازی مجمع خیرین در استان را خواهیم داشت.
افزایش ۸۷ درصدی تولید تریاک در افغانستان
زندی با اشاره به افزایش ۶۳ درصدی سطح زیرکشت خشخاش در افغانستان طی سال ۲۰۱۷ میلادی، از رشد ۱۴ درصدی تعداد استان های تحت کشت خشخاش این کشور خبر داد و اظهار کرد: میزان تریاک تولیدی کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷ برابر با ۹ هزار تن است که در مقایسه با ۴ هزار و ۸۰۰ تن سال ۲۰۱۶ رشدی ۸۷ درصدی دارد.
درمان کودکان معتاد، متولی ندارد!
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه خراسان جنوبی تنها استانی است که طرح درمان دانش آموزان معتاد را اجرا و به سرانجام رسانده، گفت: در استان ۳۵ تخت درمان اعتیاد دانش آموزان و کودکان را در بیمارستان های امام رضا(ع) و بوعلی بیرجند و بیمارستان های قاین، طبس و فردوس داریم. با اینحال درمان کودکان معتاد در استان متولی ندارد و این دغدغه اصلی ماست.
وضع مالیات در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی؟!
نماینده سازمان های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه با قدردانی از حمایت های شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی، گفت: در همایش اخیر صیانت و گفتمان سازی در مبارزه با مواد مخدر در مشهد درخواست هایی از سوی سازمان های مردم نهاد مطرح شد که مهمترین آنها تقویت نگاه مشورتی به سازمان های مردم نهاد در تمامی بخش ها، اعتماد سازی اجتماعی این سازمان ها و رفع مشکل اعتبارات آنان بود.
حسینی از وضع مالیات در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی و حمایت از خانواده های آسیب پذیر، انتقاد کرده و فشار بیمه تامین اجتماعی برای اعضای داوطلب را از دیگر مشکلات این حوزه ذکر کردد.
به گفته وی، امروز فعالیت های سازمان های مردم نهاد آنطور که باید و شاید به سمع و نظر مردم نمی رسد و تعامل با رسانه ها ضرورت دارد.
وی نگاه ویژه به سازمان های مردم نهاد که در توسعه اقتصادی مشارکت دارند را ضروری دانست و از تعامل سازمان های مردم نهاد استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برای اجرای طرح های مشترک در حوزه مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
درمان ۴۸۰ بانوی معتاد در استان
ملیحه گنجی، متولی مرکز درمان اعتیاد بانوان استان نیز با ذکر این که اگر حمایت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نبوده، مرکز ترک اعتیاد بانوان استان که تا دو سال قبل بسته بود، فعال نمی شد، گفت: این مرکز را شهریور ۹۲ راه اندازی کردیم که تاکنون ۴۸۰ نفر از بانوان استان در آن درمان شده اند که ۱۰۷ نفر شان از ابتدای سالجاری دوره درمان را گذرانده اند و بیش از ۶۰ درصد آنها با هزینه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان درمان شده اند.
دغدغه اشتغال و عدم پذیرش بهبود یافتگان مراکز ترک اعتیاد
وی با اشاره به اینکه به حضور خیرین واقعا نیاز داریم، بیمه بهبود یافتگان، خدمات پس از ترخیص و عدم حمایت از خانم های بهبود یافته را از دغدغه های این بخش دانست و افزود: تسهیلات اشتغال نیازمند معرفی ضامن است.
امیدوارم مراکز ترک اعتیاد به مراکز اشتغال تبدیل شود
نادی، متولی مرکز درمان ترک اعتیاد مردان استان نیز گفت: این مرکز تاکنون ۲ هزار و ۱۹۹ نفر را پذیرش کرده که ۵۶۰ نفر بهبودی لازم را دارند و گروهی مشغول کار و کسب شده اند.
وی دغدغه های پس از خروج بهبود یافتگان از مراکز ترک اعتیاد را مهمترین مشکل این بخش ذکر کرد و گفت: برخی افراد که از طریق مراکز قضایی ارجاع می شوند، بعد از بهبودی در جامعه پذیرفته نمی شوند و هیچکس تا شرایط این افراد را از نزدیک نبیند به مشکلات عدیده آنان پی نخواهد برد. وی اظهار امیدواری کرد: مراکز درمان اعتیاد معتادان، روزی به مراکز اشتغال آنان تبدیل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*