آخرین خبر :

تلاش تیم مدیریتی استان برای حذف برچسبی اشتباه برخورداری به بیرجند و قاین نمی چسبد

تشخیص محرومیت یا برخورداری استان خراسان جنوبی و شهرستان های این استان در مقایسه با اکثریت قریب به اتفاق استان ها و شهرستان های کشور، اصلا کار سخت، دشوار و پیچیده ای نیست. وسعت و پراکندگی جمعیت، خشکسالی های ۲۰ ساله، بعد مسافت، وضعیت امکانات و داشته ها در بخش های مختلف از جمله راه و دهها سند و مدرک زنده دیگر به خوبی نشان می دهد که جایگاه این استان ۱۳ ساله در بین استان های کشور کجاست و با وجود این همه محرومیت و فاصله زیاد با سایر استان ها باید چگونه به این استان رسیدگی شود تا وضعیت نابسامان آن بهبود یابد. اخیرا استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی گفته شهرستان های بیرجند و قاینات باید همانند سایر شهرستان های استان از ردیف شهرستان های برخوردار خارج و به لیست مناطق محروم اضافه شود. اینکه چرا دولتمردان در گذشته این دو شهرستان را جدا از سایر شهرستان ها دیده اند و اصلا وضعیت مراکز استان ها و شهرستان های دیگر کشور را با وضعیت این دو شهرستان مقایسه نکرده اند، بماند اما مطمئنا هر دو شهرستان بیرجند و قاینات کمبودها و مشکلاتی دارند که با لفظ برخوردار بودن در تضاد است.
باید ثابت کنیم که این دو شهرستان برخوردار نیستند
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه سال های مدیدی است که دو شهرستان بیرجند و قاینات جزو مناطق محروم محاسبه نمی شود، گفت: در دوره قبل مجلس، تلاش کردیم تا در بحث صندوق توسعه تمامی شهرستان های استان و از جمله این دو شهرستان دیده شود که محقق نشد اما در مجموع سال هاست براساس معیارهای سازمان برنامه ریزی کشور شهرستان های بیرجند و قاینات از اعتبارات مناطق محروم بهره ای نمی برند و باید تلاش کنیم به آنها ثابت کنیم که این دو شهرستان برخوردار به حساب نمی آیند که البته کاری زمان براست با این حال ما تلاش خود را خواهیم کرد.
محرومیت در تمامی نقاط استان مشهود است
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد باقر عبادی تصریح کرد: نمایندگان استان استاندار و دستگاه های اجرایی باید دست به دست هم داده و با جمع بندی و ارائه آمارها و شاخص ها از واقعیت ها دفاع کرده تا این دو شهرستان که شاید درگذشته محروم تلقی نمی شده اند با توجه به وضعیت موجود به حق و حقوق خود در این زمینه برسند. نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: محرومیت خراسان جنوبی در تمامی نقاط این استان مشهود و مشخص است و ممکن است در برخی شاخص ها وضعیت این دو شهرستان خیلی بد نباشد اما در مجموع شهرستان برخوردار محسوب نمی شوند.
این دسته گلی است که دولت به آب داده است
دکتر فرهاد فلاحتی افزود: چنانچه شهرستان بیرجند را با سایر مراکز استان و شهرستان قاینات را با سایر شهرستان های هم ردیف خود در کشور مقایسه کنیم به لحاظ شاخص های توسعه به محرومیت این دو شهرستان پی می بریم اما به هر حال این دسته گلی است که دولت به آب داده و این دو شهرستان براساس مصوبه هیات دولت در ردیف شهرستان های برخوردار قرار گرفته اند که با شعارهای توسعه ای این دولت منافات دارد.
استاندار موضوع را در هیات دولت پیگیر شود
به گفته وی از آنجا که این قفل را خود دولتمردان به استان زده اند باید خودشان هم این قفل را باز کرده و این گره را بگشایند. البته ما نمایندگان هم با جدیت پیگیر موضوع هستیم، اما رفع این مشکل بیشتر به استاندار برمی گردد که باید با رایزنی و پیگیری در جلسات هیات دولت، مردم شهرستان های بیرجند و قاینات را به حق مسلم از دست رفته آنان برساند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز گفت: قانون برنامه ششم به دولت اختیار داده که مناطق مختلف کشور را براساس شاخص هایی تقسیم بندی و نقاط محروم و برخوردار را مشخص نماید.
استاندار تاکید دارد و همه تلاش می کنیم
مهندس محمد هادی آرین افزود: تمامی شهرستان های استان به جز دو نقطه در ردیف مناطق محروم قرار دارد اما از نظر ما که در استان زندگی می کنیم حق این است که شهرستان های بیرجند و قاینات نیز همانند سایر نقاط استان جزو مناطق محروم محسوب شود. وی تصریح کرد: استاندار بر ضرورت قرار گرفتن شهرستان های بیرجند و قاینات در ردیف مناطق محروم تاکید دارند و پیگیر تحقق آن هستند و ما نمایندگان مردم و سایر مسئولین و مدیران استان نیز تلاش می کنیم تا این شهرستان ها هم ردیف مناطق محروم قرار گیرد.
با امید پیش می رویم
مهندس آرین در پایان گفت: البته در برخی نقاط دیگر کشور نیز بعضا تصور ساکنین و مسئولین این است که استحقاق قرار گرفتن در جمع نقاط محروم و استفاده از مزایای این مناطق را دارند، با این حال ما با امید به پیش می رویم و پیگیر موضوع هستیم تا ان شاا… بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*