به دلیل بی توجهی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه باروری ابرها عقیم ماند

باروری ابرها یکی از راه هایی است که می توان از آن برای جبران بخشی از منابع آبی که سرنوشتشان خشکسالی چندین ساله بوده، استفاده کرد. روشی که در کشور ما و هم چنین در اولین سال اجرایش در خراسان جنوبی نیز به اذعان مسئولان نتایج مثمر ثمری داشته است. با این وجود هر چند نتایج مثبت اجرای طرح در استان های مختلف به اثبات رسیده اما گویی مسئولان در سطح کلان کشور عقیده ای به این نتایج ندارند و به اذعان مدیر عامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در یزد عدم حمایت مالی از پروژه در سال جاری آن را به تعطیلی ۱۰۰ درصدی کشانده و طرح باروری ابرها در سال جاری نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در هیچ کجای کشور عملیاتی نخواهد شد . فرید گلکار در گفت وگوی قبلیش با خبرنگار ما در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال جاری اظهار امیدواری کرده بود که با پیگیری های صورت گرفته ، شاهد حمایت مسئولان از پروژه و اجرای آن در استان های مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی باشیم. این در حالی است که روز گذشته مدیر عامل این مرکز در گفت و گو با خبرنگار ما از عدم نتیجه بخش بودن این پیگیری ها خبر داد و گفت: با توجه به عدم حمایت مالی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه از این طرح در سال آبی جاری شاهد اجرای آن نخواهیم بود . وی با بیان اینکه ما فرصت ها را برای خرید های خارجی مواد مورد نیاز پروژه از دست داده ایم ، افزود: بدلیل عدم نقدینگی نتوانستیم لوازم و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم و دیگر برای اجرای پروژه در سال جاری زمانی باقی نمانده و فرصت ها را از دست داده ایم .
باروری ابرها بسیار کم هزینه است
وی با تاکید براینکه اجرای طرح باروری ابرها بسیار کم هزینه است با آوردن مثالی اینگونه عنوان کرد که : عدم حمایت مالی وزارت نیرو از این طرح بدلیل کمبود اعتبار مانند این است که یک فرزند از پدرش که حقوق یک میلیونی دریافت می کند درخواست یک بطری آب بکند و به او گفته شود پول نیست.
از وزارت نیرو گلایه مندم
گلکار با ابراز گلایه مندی از وزارت نیرو و با بیان اینکه مقامات ارشد کشور به خیلی از جاها که نباید کمک کنند، کمک می کنند، افزود: این در حالی است که کمکشان را از پروژه ای که می توانست کمک زیادی به کشور در شرایط خشکسالی فعلی بکند دریغ کردند.
وی با اشاره به اینکه هر چقدر هم مشکلات مالی و اعتباری وجود داشته باشد باز هم نمی توان این عدم حمایت را پذیرفت در ادامه بیان کرد: ما یک مرکز کاملا دولتی و وابسته به وزارت نیرو هستیم و نباید همیشه برای اجرای پروژه هایمان دست به سوی دیگران دراز کنیم .
تعطیلی طرح باروری ابرها بعد از ۱۹ سال
وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را حدود یک الی دو میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به نظر می رسد باروری ابرها جزو اولویت های مدیران در سطح کلان کشور نیست .وی با اشاره به تعطیلی طرح بعد از ۱۹ سال اجرا تصریح کرد: با توجه به تعطیلی این طرح در سال جاری معلوم نیست شرکت هواپیمایی طرف قرارداد سال آینده بتواند با ما همکاری کند یا نه چرا که با توجه به بالا بودن هزینه های نگهداری امکان فروش هواپیما وجود دارد و ما در سال های آینده با مشکلات جدی تری روبرو خواهیم بود .
باروری ابرها در خراسان جنوبی موفقیت آمیز بود
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما درحاشیه نمایشگاه هفته پژوهش به موفقیت آمیز بودن اجرای طرح باروری ابرها در استان در سال گذشته اشاره می کند و می گوید: از اواخر مهر ماه سال جاری پیگیری هایی برای اجرای این طرح در استان صورت داده ایم.حسین امامی افزود: مسئولان اینگونه پاسخ داده اند که در صورت تامین اعتبار به موقع ، طرح اجرایی خواهد شد و ما هم امیدواریم شرایط لازم برای باروری ابرها فراهم شود. وی ادامه می دهد : اعتبارات در سال جاری با تاخیر تخصیص یافته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*