آخرین خبر :

بلاتکلیفی کشاورزان در فروش طلای سفید

خراسان‌جنوبی در زمینه کشت پنبه رتبه چهارم کشور را دارد و پنبه تولیدی در استان جزو با کیفیت‌ترین پنبه‌های تولیدی کشور است.به گزارش ایسنا، پنبه به‌علت مبادلات وسیع تجاری «طلای سفید» نام گرفته و از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است.
۵/۱ ماه از برداشت پنبه می‌گذرد، اما هنوز بلاتکلیف فروش هستیم
پنبه‌کار استان گفت: در سال‌های گذشته ۱۵ تا ۲۱ هکتار پنبه زیرکشت داشتم که امسال با توجه به کمبود آب و تغییرات آب و هوایی۶ تا ۸ هکتار پنبه‌ زیرکشت دارم.
محمد تورانی ادامه داد: امسال با توجه کمبود آب میزان برداشت پنبه از سطح اراضی که کشت کرده‌ام حدود ۲۰ تن است در حالی که سال گذشته ۲۵ تن برداشت کرده‌ام.این پنبه‌کار استان افزود: میزان برداشت پنبه امسال با سال گذشته تفاوت فاحشی داشته و اگر این روند ادامه داشته باشد سال بعد میزان برداشت پنبه بسیار کاهش می‌یابد.
تورانی با اشاره به مشکلات پنبه‌کاران در استان تصریح کرد: جهادکشاورزی برای خرید هر کیلو پنبه ۳۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده که شرکت‌های مسئول خرید پنبه، هنوز وارد خرید نشده‌اند و تعدادی که ورود پیدا کرده‌اند نیز به درستی کار خرید پنبه را انجام نمی‌دهند.
وی ادامه داد: یک و نیم ماه از برداشت پنبه می‌گذرد اما هنوز بلاتکلیف فروش هستیم و تا زمانی که در زمینه فروش پنبه با مشکل مواجه باشیم به تبع آن مشکلات دیگر نیز به وجود می‌آید.
جهاد کشاورزی تسهیلاتی با سود پایین به کشاورزان پرداخت کند
حسین دباغ‌زاده، دیگر پنبه‌کار استان گفت: هم‌اکنون ۴۰ سال است که در زمینه تولید پنبه مشغول فعالیت هستم و اکنون ۴۰ هکتار پنبه زیرکشت دارم که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵۰ تن پنبه برداشت شود.وی در خصوص مشکلات پنبه‌کاران استان گفت: در تامین نهاده‌ها از قبیل کودهای مفید، بذر خالص و ماشین‌آلات دچار مشکل هستیم که در نهایت در کیفیت پنبه تولیدی نیز تاثیر منفی می‌گذارد.
این پنبه‌کار استان افزود: جهادکشاورزی تاکنون آنچه که در توان داشته برای پنبه‌کاران استان انجام داده اما تسهیلاتی که به کشاورزان پرداخت می‌شود با سود بالا است که در حد توان کشاورزان نیست و برای اینکه کشاورزان بتوانند از تسهیلات پرداختی جهادکشاورزی استفاده کنند و در نهایت محصولی با کیفیت بالا تولید کنند باید جهادکشاورزی تسهیلاتی با سود پایین پرداخت کند.
بشرویه رتبه اول استانی را در زمینه تولید پنبه دارد
مدیرجهادکشاورزی بشرویه نیز گفت: سطح زیرکشت پنبه در بشرویه ۳۰۰۰ هکتار پنبه است که رتبه اول استانی را در زمینه تولید پنبه دارد و میانگین تولید پنبه در بشرویه ۲۰۰۰ کیلوگرم در هکتار و میزان ۶۰۰۰ تن وش در سال تولید می‌شود. حسین سرچاهی با بیان اینکه سهم تولید پنبه در بشرویه در کشور حدود چهار درصد است، افزود: پنبه تولیدی بشرویه از لحاظ کیفیت دارای برتری منحصر به فرد است به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جزو پنبه‌های با کیفیت کشور است.مدیرجهادکشاورزی بشرویه گفت: میزان اشتغال‌زایی پنبه در هر هکتار فقط در مراحل کاشت، داشت و برداشت ۹۵ نفر روز است که در مجموع در کل پنبه شهرستان ۲۸۵هزار نفر روز اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.
پیش‌بینی برداشت بالغ بر۱۶هزارتن پنبه از مزارع خراسان‌جنوبی
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی نیز گفت: در حال حاضر امسال سطح زیرکشت محصول پنبه ۷۷۰۰ هکتار است. هاشم ولی‌پورمطلق با بیان اینکه برداشت پنبه در سال گذشته به میزان ۱۵هزارو ۲۳۰ تن با ارزش ریالی بالغ بر ۳۳٫۵ میلیارد تومان بوده، افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود بالغ بر۱۶هزارتن پنبه از مزارع استان برداشت شود. وی از فعالیت ۲۹۷۸ نفر در زمینه کشت پنبه در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان بشرویه دارای بیشترین سطح کاشت است میزان برداشت در این شهرستان بیشتر است.
ولی‌پورمطلق در خصوص مشکلات پنبه‌کاران در سطح استان نیز تصریح کرد: اختصاص اراضی نامناسب با حاصلخیزی پایین به کشت این محصول، بالا بودن هزینه تولید و مشکلات مربوط به کمبود نیروی کارگری به‌ویژه در فصل برداشت، عدم وجود کارخانه دلینته بذر در استان و موانع و مشکلات مربوط به انتقال بذور به خراسان‌رضوی و افزایش هزینه‌های مربوطه از جمله مشکلات کشت پنبه در استان است. وی ادامه داد: کاهش قیمت پنبه با توجه به حجم بالای واردات در زمان برداشت پنبه و کاهش تعرفه واردات، استمرار پدیده خشکسالی و متعاقب آن حجمی شدن چاه‌های کشاورزی و کاهش سطح کشت، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، موانع مربوط به اجرای آبیاری میکرو به دلیل مشکلات مربوط به کیفیت آب و خاک و بالا بودن هزینه کاشت نشایی به دلیل نبودن دستگاه‌های کاشت نشایی از دیگر مشکلات کشت پنبه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*