اولویت در حوزه راه استان به باندهای دوم داده شود اختصاص رقم های ناچیز به راه آهن برای فراموش نشدن در بودجه است

نماینده اسبق مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل اسبق راه استان گفت: اگرچه طی سال های گذشته به بحث باندهای دوم در خراسان جنوبی پرداخته شده اما جا دارد بیش از پیش این موضوع مد نظر تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان استان قرار گیرد.
کاهش ۴۰ درصد مجموع اعتبارات بخش راه استان
مهندس محمدرضا صابری به خبرنگار ما گفت: بودجه حوزه راه استان در سال ۹۷ به لحاظ ردیف اعتباری نسبت به سال ۹۶ به طور میانگین در مجموع حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این امر به مشکلات و محدودیت های دولت برمی گردد. وی افزود: با توجه به این وضعیت، برخی پروژه ها ممکن است براساس اولویت و اهمیت ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد و برخی ۴۰ تا ۵۰ درصد و در این بین به پروژه هایی مانند راه آهن خراسان جنوبی نیز مبالغ ۵ تا ۱۰ میلیارد تومانی تخصیص داده می شود تا در بودجه فراموش نشود! به گفته مهندس صابری، راه آهن خراسان جنوبی بخشی از پروژه راه آهن شرق کشور(چابهار- زاهدان-بیرجند- مشهد-سرخس) است که البته قطعه چابهار –زاهدان در این پروژه بزرگ، اهمیت و اولویت بیشتری دارد.
تکمیل باندهای دوم، مهمتر از راه آهن
وی تصریح کرد: به عنوان فردی با تجربه و دلسوز باید عرض کنم که پروژه راه آهن خراسان جنوبی در بحث مسافر توجیه ندارد و بیشتر بحث ترانزیت جابجایی بار است که در این پروژه حائز اهمیت بوده و توجیه اقتصادی بیشتری دارد. البته بندر چابهار در این زمینه نیز میزان بار ترانزیت قابل توجهی ندارد با اینجال از آنجا که افقی برای افزایش میزان ترانزیت کالا برای این بندر از سوی دولت پیش بینی شده، بحث اتصال آن به راه آهن زاهدان و در ادامه بیرجند و مشهد تا سرخس در دستور کار قرار گرفته که پروژه ای سنگین، پر هزینه و زمان بر است. با اینحال پیگیری آغاز عملیات اجرایی ریل گذاری در محدوده استان نیز ضرورت دارد اما به نظر من مهمتر از این پروژه، تکمیل پروژه های احداث باندهای دوم در خراسان جنوبی است که وضعیت فعلی هر از چند گاهی هم استانی ها و هموطنانمان را در این محورها داغدار می کند. مهندس صابری با اشاره به اینکه شاید در طی سال های اخیر به بحث راه آهن بیشتر از باندهای دوم پرداخته ایم، گفت: می توان برای تسریع در تکمیل باندهای دوم در استان از توان سرمایه گذاران هم استفاده کرد و ظاهرا استاندار و برخی بانک ها هم پیگیر این امر هستند.
لزوم جذب اعتبار برای باندهای دوم بدون توجه
به ملی یا استانی بودن آن
وی افزود: افراد تاثیرگذار در استان باید بدون توجه به حساسیت های ملی یا استانی بودن پروژه احداث باندهای دوم، از هر منبعی برای تسریع در اجرای آن اعتبار جذب کنند و بر روی جذب سرمایه گذاران اعم از بانک ها، آستان قدس، شبستا و … در این راستا متمرکز شوند. به عنوان مثال ما در گذشته، عملیات اجرایی احداث باند دوم محور نهبندان- شوسف را از ردیف طرح توسعه آغاز کردیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*