انتقاد مخترعان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان مخترعان جوان در حاشیه

بیشترین غرفه های نمایشگاه پژوهش، فناوری و صنعت استان به مکانی برای ارائه گزارش عملکرد پژوهش های مکتوب و مقالات دستگاه های اجرایی تبدیل شده بود آن قدر که به زحمت می شد جوان مخترعی را با اختراعش در غرفه ای یافت.
این دومین نمایشگاه استان با این عنوان بود که از ۵ تا ۹ آذر برپا شد. نحوه برگزاری این نمایشگاه و آنچه در غرفه ها عرضه شده بود، انتقادات چندی از جوانان و حتی ارگان های دولتی را به همراه داشت. در ابتدا که وارد سالن نمایشگاه می شدیم بیشتر مقالات، پایان نامه ها و نام ارگان های دولتی بود که خودنمایی می کرد ولی از آنجا که این نمایشگاه برای ارائه دستاوردهای بخش های مختلف بود می دانستیم که باید این ارگان ها حضور داشته باشند ولی اینکه فقط به آوردن پایان نامه، کتاب و فصلنامه های خود اکتفا کرده بودند تعجب آور بود و چه بهتر می شد اگر دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری خود را به همراه جوانانی که آنان را ارائه کرده اند و به نتیجه نوینی رسیده اند عرضه می کردند تا به جذابیت و کارآمدی نمایشگاه هم اضافه می شد. اینکه فقط شاید در ۴ غرفه اختراعات و فناوری های جدیدی به نمایش گذاشته شده بود تعجب آور بود. برخی از همین فناوری های نمایش داده شده هم از سال های گذشته بود که در جراید مطالب کوتاهی از آن ها خوانده بودیم. غرفه پارک علم و فناوری، دانشگاه بیرجند، صنعت و معدن و مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی برخی از دستاورهای فناورانه و نوین خود را با حضور تعداد کمی از جوانان به نمایش گذاشته بودند. جوانانی که از نبود حمایت برای تولید دلگیر و خسته بودند و به گفتۀ همه آنان نقش جوانان نوآور و مخترع خیلی کم رنگ بود.
در جستجوی جذابیت عمومی
با محدود افرادی که برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند صحبت کردیم و مشکل آنان نیز همین انبوه مقالات و کتاب ها بود که یکی از همشهریان استان در این زمینه اظهار کرد: کمبودهایی مانند کارگاه های آموزش و پژوهشی در آن به چشم می خورد و اینکه برای حتی مردم عادی نیز بیشتر دیدن اختراعات مختلف از نزدیک جذابیت بیشتری داشت تا اینکه اکثر محیط سالن نمایشگاه پر از کتاب و مقاله بود و مردم عادی مسلما نمی آیند ببینند که به کتاب و مقاله ای که از آن سر در نمی آورند و کسی هم برای توضیح نیست نگاه کنند در حالیکه اگر فناوری های جدید و اختراعات دیده نشده را می آوردند نمایشگاه جذابیت عمومی پیدا می کرد.
در غرفه مرکز رشد پارک علم و فناوری فقط ۳ جوان تولیدکننده را دیدیم در حالیکه در واقع تعداد جوانانی که در این پارک مشغول به فعالیت اند چندین برابر است. هنگامی که از آنان دلیل این موضوع را پرسیدیم به شوخی گفتند حتی ما سه نفر هم از مرکز رشد قائن هستیم و از بیرجند هیچ کدام نیامده اند. به گفتۀ یکی از این تولیدکنندگان امسال نمایشگاه واقعا در زمینه فناوری ضعیف عمل کرده است و حضور فناوران امسال در نمایشگاه کم است و دستگاه های دولتی بیشتر هستند.
«نوازنده»، مسئول روابط عمومی دانشگاه پیام نور واحد بیرجند هم گفت: دانشگاه پیام نور امسال کارهای پژوهشی خود را آورده است و متأسفانه به دلیل نبود اطلاع رسانی به موقع که فقط دو روز قبل از نمایشگاه به ما تاریخ اعلام شد، نتوانستیم پررنگ تر حاضر شویم.
هزینه بالای غرفه ها
مسئول غرفه مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیز اظهار کرد: استقبال مردمی نداشته ایم چون برای آنان چنین نمایشگاهی جذابیتی ندارد و فقط افراد تحصیل کرده در این حوزه ها هستند که به اینجا می آیند و مردم فقط روز اول آمدند و سرسری نگاهی انداختند و رفتند. «مؤیدی مقدم» یکی از مشکلات حوزه کشاورزی را نبود بخش فرآوری دانست.
ناکارآمدی در انتقال اطلاعات
یکی از غرفه هایی که نظر بازدیدکنندگان را جلب می کرد غرفه راه آهن شرق کشور بود که «معتمدی» کارشناس اداره ساختمان و تأسیسات اداره کل راه آهن شرق در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در نمایشگاه ها باید به اطلاعات هر فردی افزوده شود و اصل آن بر گفت و گوی مسئولان غرفه های مختلف با هم و انتقال اطلاعات به روز به یکدیگر است که متأسفانه در زمینه انتقال مزایا و قابلیت های این نمایشگاه کمبود وجود داشت.
دستاوردهای نوین آب منطقه ای
«امامی»، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم درباره نمایشگاه اظهار کرد: در غرفه خودمان مطالعات پژوهشی و علمی خود را ارائه کرده ایم و حتی در شرکت قسمتی به اسم مطالعات آب داریم و همچنین مرکز تحقیقات تخصصی باروری ابر و مرکز بین المللی قنات با همکاری یونسکو را داریم و در زمینه سازه های آبی هم استان ما غنی است و ما تمام کارهای پژوهشی خود در این زمینه ها را ارائه کردیم. به گفتۀ وی زمان و مکان نمایشگاه به نظر من بهتر از سال گذشته می باشد.
پژوهش ها باید کاربردی شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز که چهارشنبه شب در نمایشگاه مستقر شده بود و به مشکلات فناوران و پژوهشگران مختلف رسیدگی می کرد در گفت و گو با خبرنگار ما درباره نمایشگاه اظهار کرد: ما به شکل رسمی دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری را در استان داریم و با توجه به بستری که فراهم شد و اینکه حضور دانشگاه ها، بخش صنعت و دستگاه های اجرایی را داشتیم به نظر من موفق عمل کرده است. «بی بی عصمت سرفرازی» هدف نمایشگاه را پیوند بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه و صنعت عنوان کرد. این مقام مسئول استانی تصریح کرد: پژوهشی می تواند مورد توجه قرار بگیرد که پیوندی با رفع نیازها و ارتقای کیفیت زندگی مردم داشته باشد. به گفتۀ «سرفرازی» در دانشگاه ها اکنون پژوهش های بنیادی انجام می شود ولی تأکید ما بر این است که این پژوهش ها به سمت کاربری شدن برود تا در رفع مسائل و چالش های دستگاه های اجرایی و صنعت کاربرد داشته باشد. وی ادامه داد: کمیته های مختلفی در همین راستا شکل داده ایم از قبیل کمیته علمی و طراحی ایده ها و همچنین نقش معلمان و دانش آموزان امسال در هفته پژوهش خیلی برجسته تر دیده شد.
«پویان»، مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز درباره نمایشگاه اظهار کرد که امسال به نظر من بیشتر محصول محور شده بود و این جای امیدواری داشت که سال های بعد نیز بهتر از امسال حاضر شویم.
تهران زمان برپایی نمایشگاه را تغییرداد
مدیر اجرایی نمایشگاه و رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه امسال ۲۷ واحد شرکت کرده اند، اظهار کرد: نامه ای از سوی سرفرازی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری به تمامی سازمان ها در تاریخ ۲۷ آبان ارسال شد و بر اساس اعلام آمادگی آنان به سازمان ها غرفه داده شد. «لیلی سیفی» عنوان کرد که قرار بود نمایشگاه ۱۴ آذر برگزار شود ولی متأسفانه از طرف ستاد پژوهش تهران تغییری ایجاد و قرار شد ۷ الی ۹ آذر برگزار شود و در نتیجه مجری برگزاری نمایشگاه بیشتر از دیگر سازمان ها تحت فشار بود. «سیفی» تأکید کرد که به نظر من به عنوان مدیر اجرایی نمایشگاه واقعا می شد خیلی بهتر از این برگزار کرد اگر سازمان ها منظم تر بودند و همان ۲۷ و ۲۸ آبان ماه اعلام آمادگی می کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*