اخبار کوتاه استان/کاهش دما تا ۱۰درجه در شمال و شرق کشور

کاهش دما تا ۱۰درجه در شمال و شرق کشور
با تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز افت دما و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی پیش‌بینی می‌شود، از اواخر وقت امروز تا شنبه آینده، برای تردد در جاده‌های کوهستانی البرز و شمال شرق کشور همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود. براساس آخرین تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی تا ظهر امروز در اغلب مناطق کشور جوی پایدار حاکم است. در خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی از اواخر وقت جمعه دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه کاهش یافته و ‌انتظار می‌رود کمینه دما طی روز شنبه تا دوشنبه صبح در این مناطق به ۳- تا ۶- درجه سلسیوس برسد.
مهارت و دانش عامه ساخت سرمه چشم در خراشاد ثبت شد
مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت مهارت و دانش عامه ساخت سرمه چشم در خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.سید احمد برآبادی گفت: سُرمه سازی در بیشتر شهرستان ها و روستاهای خراسان جنوبی متداول بوده و هنوز هم در برخی مناطق به قوت خود باقی است. با توجه به انجام مصاحبه با افراد مختلف قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.
ارسال ۱۹۲ اثر به جشنواره شعر طنز خراسان جنوبی
۱۹۲ اثر از ۷۰ هنرمند خراسان جنوبی به سومین جشنواره شعر طنز استان ارسال شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: سومین جشنواره شعر طنز استان با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر و طنز پردازان استان برگزار می شود. احمد محبی با بیان اینکه در روز اختتامیه جشنواره از نفرات برتر تقدیر خواهد شد، افزود: آثار برای داوری ارسال شده که پس از داوری برگزیده های این جشنواره معرفی خواهند شد.
برگزاری مراسم سنتی کاشت گندم در روستای آرک
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف گفت: مراسم سنتی کاشت گندم به روال هر ساله در روستای هدف گردشگری آرک امروز برگزار می شود.علی صالحی افزود: کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به روش سنتی از گذشته در روستاهای شهرستان با آداب و رسوم خاصی انجام می شده که بخشی از آن به مرور زمان بر اثر مکانیزه شدن کشاورزی از بین رفته است.وی ادامه داد: مردم با آوردن بذرهایی که همراه دارند و با جمع آوری این بذرها هر کدام یک مشت گندم در دست گرفته و با پیشکسوت روستا پس از صلوات دعایی را می خوانند و سپس یک زمین را به صورت نمادین کشت می کنند. مراسم آئیینی کاشت گندم روستای آرک به شماره ۱۳۲۲ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

 

 

دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان خراسان جنوبی منصوب شد
دکتر محسن فرشاد عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان خراسان جنوبی منصوب شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*