مراسم معارفه شهردار بیرجند در برج سپهر برگزار شد:تشریفات جاوید

آیین معارفه شهردار بیرجند در حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و چند مهمان ویژه که گفته می شد از کهگیلویه و بویراحمد آمده بودند در برج سپهر بانک صادرات بیرجند برگزار شد.معارفه ای با تشریفات متفاوت حتی برای خبرنگاران! تفاوت این معارفه را نسبت به معارفه های دیگر شهردارها همه حس کردیم.قبل از در وردی، مردانی با کت و شلوارهای یکدست و مرتب میهمان های مراسم را به سالن برگزاری هدایت می کردند. کمی جلوتر در طبقه همکف ساختمان یا همان برج، نیروهای شهرداری برای خوش آمد گویی ایستاده بودند. وارد آسانسور هم که شدیم، فردی دیگر کلید طبقه هشتم را فشار می داد تا کسی اشتباهی به سالنی دیگر نرود. جلوی در ورودی سالن اسباب پذیرایی فراهم بود و داخل سالن جایگاه خبرنگاران جلوتر از محل جلوس دیگر میهمانان مشخص شده بود.
هر چند نبود فرماندار بیرجند که گفته شد به دلایل کاری نتوانسته در مراسم شرکت کند،زیاد به چشم نیامد اما نبود دکتر مدیح در این مراسم نسبتاً بزرگ، ذهن خبرنگاران را به سمت همان پروژه های بزرگی برد که برخی از آنها هنوز ربان پایان کارش بریده نشده و تعدادی نیز مانند رودخانه پارک جنگلی فقط در مقطعی فعال شد. حالا شهردار جدید آمده است که با سواد دانشگاهی و سابقه پر پذیرشی که استاندار خراسان جنوبی نیز آن را تایید کرد کلید طلایی مسئولیت شهر را به دست بگیرد تا شاید بیرجند کمی از یکنواختی خارج شود.البته مروج الشریعه برای شهردار مثال های زیادی آورد از موفق ترین شهرداران دنیا و از شیوه ای که در برخی از این شهرداری های موفق به عنوان برنامه های بلند مدت از آن یاد می شود در حالی که عین آن برنامه ها بند بندش در نهج البلاغه قابل دریافت و استفاده است.وی شهردار را در فرهنگ شهری صاحب کلید طلایی شهر دانست که باطنی پر محتوا دارد،که در طیف وسیع اعمال مدیریت نوع توسعه را مشخص می کند.هر چند مدل انتخاب شهردار در کشور ما به وسیله شورا انتخاب می شود اما به گفته استاندار قرار است لایحه ای به مجلس برود برای تغییر این رویه و انتخاب شهردار توسط مردم که اگر این لایحه به تصویب برسد اتفاقات زیادی در سطح حاکمیت های شهری به ویزه در شوراهای اسلامی به وجود می آید. مروج الشریعه از پتانسیل های شهر می گوید و راهکارهایی که شهردار جدید البته با توجه به سابقه ای که دارد می تواند برای این شهر انجام دهد به ویژه حرکت به سمت هوشمند شدن شهر بیرجند.استاندار خراسان جنوبی ورود به بحث فناوری اطلاعات را مهمترین بخش فعالیتی شورا و شهرداری می داند چرا که امروز توسعه در این مورد می تواند منشا توسعه در بخش های زیادی از جمله سرمایه گذاری های خارجی باشد.
وی با اشاره به مولفه های شهری توصیه مهمی به اعضای شورا و شهردار در بحث توجه به این مولفه ها داشت که مهمترین آن ها شفافیت در اطلاع رسانی بود. و برای اینکه جمله اش را به شکل تاکیدی به کار برده باشد این طور گفت: «شفافیت در منطق ما حرف اول را می زند»مروج الشریعه مردم استان و البته بیرجند را شهر علم و ایمان معرفی کرد و از مجموعه شورا و شهرداری خواست برای انجام هر اقدامی در توسعه شهری از مشورت مردم عادی نیز کمک بگیرند. هر چند این شهر معروف به نخبه پروری است اما باید بدانید با پروژه ای که مصوب می کنید چه منافعی و البته چه معایبی را به دنبالش برای این شهر خواهید آورد.به گفته وی شورای فکور و فهیم و شهردار توسعه گرا زمانی که مسئولیتی را به عهده می گیرند نباید فراموش کنند با مسئولیتی که به عهده گرفته اند خادم همه افکار سیاسی هستند بنابر این موفقیت آن ها در گرو همفکری، مشورت و همگرایی با همه است.استاندار خراسان جنوبی در ادامه این آیین برپایی همایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال را نقطه قوتی برای شهردار جدید دانست چرا که جاوید با حضور در این همایش می تواند، حتی در زمینه های اشتغال زایی در شهر بیرجند نیز ایده و برنامه هایش را با سرمایه گذاران درمیان بگذارد.وی نکته مهم این همایش را وجود سرمایه گذارانی دانست که خود با برنامه می آیند و می دانند که قابلیت های این شهر و استان چیست و فقط باید همکاری لازم برای اجرا شدن طرح هایشان را زمینه سازی کنیم.مروج الشریعه خوب می داند یکی از مهمترین توسعه های اقتصادی در این استان توجه به صنعت گردشگری است اما با گلایه از برخی بی توجهی ها که گاهی بسیار کوچک و کم اهمیت است، عده ای در این استان باعث شده اند این صنعت در محاق بماند.وی با تاکید بر این که در جذب گردشگر باید همه موازین به خوبی رعایت شود از مسئولان خواست حضور این تیم سرمایه گذاری جدید را در همایش پیش رو جدی گرفته و برای رونق این صنعت در استان طرح و برنامه و پیگیری های لازم را انجام دهند.
اختیارات کافی را به شهردار می دهیم
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز به عنوان میزبان این مراسم با مرور بخشی از سابقه کاری محمد علی جاوید و یادآوری این موضوع که جاوید با تیم مشورتی و کمک نخبگان و نظر حداکثری شورا انتخاب شده است ابراز امیدواری کرد با این انتخاب بخشی از انتظارات به حق مردم بیرجند محقق شود.دکتر تقی زاده می خواهد همه بدانند که اعضای شورا از انتخاب خود رضایت دارند به همین دلیل با گفتن این جمله که شورا اختیارات کافی و وافی را به شهردار بدون دخالت در امور اجرایی خواهد داد خیال همه به خصوص شخص جاوید را نسبت به تعاملی که قولش را قبلا شهردار از شورا گرفته آسوده می کند.وی احیای بافت فرسوده با ارائه بسته های تشویقی، توسعه ناوگان عمومی، توسعه خدمات زیربنایی، تلاش برای جذب سرمایه گذار خصوصی، طرح جمع آوری زباله از مبدا و لیستی از انتظاراتی که مردم از شورا دارند و شورا برای برآورده شدنش روی شهردار حساب کرده را عنوان می کند. تقی زاده در بین گزینه های روی میزش به این نکته نیز اشاره می کند شورا در برنامه های خود تصمیم به ایجاد یک نظام مالی متمرکز و شفاف دارد که همه بدانند بودجه شهرداری صرف چه هزینه هایی خواهد شد.
من یک شهروند بیرجندی ام
وقتی نوبت به جاوید می رسد ابتدا با اشاراتی به مجری برنامه که گفته بود سنندج شهر شما صحبتهایش را این طور آغاز کرد که من یک شهروند بیرجندی ام و می خواهم من را نیز با این عنوان ببینید و یاری کنید.وی حرف زدن در روز معارفه و دادن یک سری برنامه ها را شعار می داند به همین دلیل دادن گزارش کار در روزی که تکریم خواهد شد را مهم تر از دادن برنامه در روزی که معرفی می شود دانست.اما او دو استراتژی برای شهر دارد و آن خدمت صادقانه و بی منت و رعایت امانت داری و ظرفیت هایی است که در اختیار شهرداری گذاشته شده است.وی ادامه داد: چون در این شهر برنامه بلند مدت برای شهرداری تعریف نشده بنابراین باید بر اساس اولویت ها و پتانسیل ها جلو رفت که یکی از آنها تمرکز بر خدمات شهری در مهر شهر به ویژه بحث آسفالت آن است.البته جاوید برنامه مهمی برای یکی از پارک های بزرگ بیرجند نیز دارد. که به طور خلاصه درباره آن این طور توضیح داد: می خواهم یکی از پارک های بزرگ شهر را با عنوان پارک سلامت درنظر گرفته و طرح های مدنظرم را در آن اجرایی کنم که برای همه اقشار شهر قابل استفاده خواهد بود از پیست دوچرخه سواری گرفته تا فضای بازی بچه ها و…که همه در راستای نشاط مردم خواهد بود. جاوید استفاده از آب پسماند را مهمترین برنامه دیگرش برای استفاده در افزایش سطح فضای سبز شهر عنوان کرد که لازمه آن همکاری همه دستگاه ها به خصوص متولیان این امر در آب و فاضلاب شهری است.او تاکید کرد: در بهره برداری از این منبع برای فضای سبز مطالعاتی نیز انجام داده ام که مورد تایید نیز قرار گرفته است.او در پایان از مسئولان خواست در پرداخت عوارض شهرداری کوشا باشند تا از عواید آن خدمات شهری نیز به نحو بهتری انجام شود.
در این مراسم از زحمات شهردار سابق عباسعلی مدیح قدردانی و حکم وزیر کشور برای انتخاب محمد علی جاوید به عنوان شهردار قرائت شد. همچنین بابت تلاش های خانزاد معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این مدت نیز تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*