آخرین خبر :

قواعد کنار هم خوش بودن

همه ما اینقدر درگیر کار و گرفتاریهای روزمره شده ایم که بعضی وقتها حتی یادمان می رود درست و حسابی زندگی کنیم و از زندگی و کنار هم بودن لذت ببریم. اما باید بهانه ها را کم کرد و با یک برنامه ریزی بیشترین استفاده را از لحظات باهم بودن برد.

خانواده

برنامه های کاری تکراری هر هفته از شنبه اول صبح شروع می شود و تا چهارشنبه آخر وقت هم ادامه پیدا می کند. پنجشنبه و جمعه هم که می شود روز کارهای عقب افتاده و رسیدگی به نظافت خانه و برنامه هایی از این دست. بنابراین، تا به خودمان می آییم و کمی به زندگی مان نگاه می کنیم، می بینیم فقط کار کرده ایم و با این بهانه، خودمان را از بودن کنار اعضای خانواده و به خصوص بچه ها محروم کرده ایم. در حالیکه گذراندن وقت با خانواده و بودن کنار آنها، نه تنها حس و حال مان را تغییر می دهد، بلکه با افزایش کیفیت زندگی، به تمام اعضای خانواده برای داشتن زندگی بهتر کمک می کند. در این میان، خانواده هایی که بچه دارند باید بیشتر و دقیق تر به این موضوع توجه کنند، چراکه وقت گذاشتن برای بچه ها ضروری است و باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

البته نباید وقت گذاشتن با بچه ها را با سرگرم کردن آنها اشتباه بگیرید. خیلی وقت ها تا صحبت از وقت گذاشتن برای بچه ها می شود، پدر و مادر سراغ بازی های جدید یا وسایل سرگرمی تازه می روند و فکر می کنند همین که برای فرزندشان سرگرمی ای فراهم کنند کافی است. در صورتیکه دقیقاً همان وقت گذاشتن برای بچه ها و گذراندن زمان با آنها است که اهمیت پیدا می کند. بنابراین اگر هم می خواهید وقت تان را کنار فرزندتان بگذرانید، سعی کنید تمام حواس تان در همان لحظه و همان جا باشد و برای چند دقیقه کار و برنامه های دیگر را فراموش کنید.

بعضی از خانواده ها البته سعی کرده اند این مشکل را تا حدی حل کنند و با وجود تمام برنامه ها و گرفتاری های کاری، بیشتر برای یکدیگر وقت بگذارند. برای همین هم اغلب، آخر هفته ها دور هم جمع می شوند و ساعت هایی را با هم می گذرانند. با اینکه این ساعت های کنار هم بودن و وقت گذاشتن برای یکدیگر هم خوب و مفید است، اما آنطور که کارشناسان می گویند بهتر است این برنامه ها در خانواده همیشگی باشد و در زندگی روزمره هم احساس شود؛ نه اینکه فقط آخر هفته وقتی به اعضای خانواده بدهیم و سایر روزها فقط به فکر کار و برنامه های کاری خودمان باشیم.

آنطور که کارشناسان می گویند بهتر است این برنامه ها در خانواده همیشگی باشد و در زندگی روزمره هم احساس شود؛ نه اینکه فقط آخر هفته وقتی به اعضای خانواده بدهیم و سایر روزها فقط به فکر کار و برنامه های کاری خودمان باشیم.

بنابراین اگر شما هم خیلی وقت ندارید اما می خواهید میان همه کارها و مشغله ها، زمانی را به خانواده اختصاص دهید، بد نیست این روشها را هم امتحان کنید:

۱- شام را با هم بخورید. وعده صبحانه و ناهار را معمولاً همه اعضای خانواده دور هم نیستند و نمی توانند کنار هم غذایشان را بخورند. برای همین هم توصیه می شود شام را هر طور شده، کنار هم و با هم بخورید تا فرصتی برای صحبت کردن و گفتگو داشته باشید. می توانید جلسه های کاری، برنامه ها و قرارهای تان را برای ساعت های آخر روز نگذارید و وقت تان را خالی کنید تا هنگام صرف شام، کنار بقیه اعضای خانواده باشید و حداقل چند دقیقه را کنار هم بگذرانید. در این فرصت، بچه ها هم می توانند درباره روزی که داشته اند با پدر و مادر صحبت کنند، سوال ها و مشکلاتشان را با آنها در میان بگذارند و از حرف زدن با پدر و مادرشان احساس آرامش و امنیت داشته باشند. البته ساعت شام تنها وقتی نیست که دور هم هستید اما با توجه به اینکه در این دقیقه ها، بچه ها درس و مشق را کنار می گذارند و همه برای صرف شام در یک قسمت از خانه جمع می شوند، فرصت خوبی برای صحبت کردن خواهید داشت. اگر بعد از شام هم بتوانید چند دقیقه ای، کنار هم بنشینید یا با هم قدم بزنید یا هر طور که هست، برای یکدیگر وقت بگذارید و کارهای شخصی تان را برای ساعتی دیگر بگذارید که خیلی هم بهتر خواهد بود.

۲-  خودتان سرویس مدرسه بچه ها باشید. چقدر خوب خواهد بود اگر وقتش را داشته باشید و بچه ها را خودتان به مدرسه ببرید. چه با ماشین این مسیر را طی کنید و چه پیاده به مدرسه بروید، فرصت و زمان خیلی خوبی برای حرف زدن با فرزندتان خواهید داشت و همین چند دقیقه به شما کمک می کند رابطه ای بهتر و دوستانه تر با فرزندتان برقرار سازید. اگر وقتش را ندارید یا ساعت شروع و پایان مدرسه بچه ها با ساعت کاری شما هماهنگ نیست، باز هم می توانید گاهی این برنامه را داشته باشید و یک یا دو روز در ماه این کار را انجام دهید.

۳- با هم به خرید بروید. بعضی از پدر و مادرها اینقدر گرفتار هستند که نمی رسند سر فرصت و با خیال راحت، بنشینند و شام بخورند یا نمی توانند بچه ها را به مدرسه و کلاس شان ببرند. اما همه این ها هم دلیل نمی شود بچه ها را فراموش کنید و به فکر این موضوع نباشید. اگر خیلی سرتان شلوغ است و کار اجازه نمی دهد ساعتی با خانواده باشید، حداقل زمان خرید مایحتاج خانه با فرزندتان همراه شوید و او را هم با خودتان به خرید ببرید. گاهی یک خرید خانوادگی می تواند ساعات یا دقایق شاد و متفاوتی برایتان فراهم کند؛ پس به این راحتی ها این فرصت را از دست ندهید.

۴- با دنیای مجازی خداحافظی کنید.وقتی به خانه برمی گردید، گوشی موبایل، رایانه و هر چیز دیگری را که باعث می شود ارتباط کمتری با اعضای خانواده تان داشته باشید، کنار بگذارید و اجازه دهید ساعت های با هم بودن تان آرام تر و بهتر سپری شود.

۵- کیفیت باهم بودن را بالا ببرید.کیفیت مهم است، نه کمیت. فراموش نکنیم مدت زمانی که برای بودن کنار اعضای خانواده اختصاص می دهیم، به اندازه کیفیت زمانی که کنارشان هستیم، اهمیت ندارد. یعنی ممکن است تنها چند دقیقه کوتاه در طول روز کنار اعضای خانواده باشیم اما همان چند دقیقه واقعاً زمان مان را با آنها سپری کنیم و از بودن کنارشان لذت ببریم. بنابراین اگر قرار است چند دقیقه از روز برای فرزندتان وقت بگذارید، یادتان باشد آن دقایق را فقط و فقط به فرزندتان اختصاص دهید و هر چیزی را که حواستان را منحرف می کند (مانند روشن بودن تلویزیون، در دست داشتن تلفن همراه یا حتی غذایی که روی گاز است و باید هر از گاهی به آن سر بزنید) قطع کنید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*