ضد و نقیض ها درباره کیفیت آب بیرجند قطره چکان ۵۰ میلیارد تومانی نسبت آب تصفیه نشده وآب شیرین تولید تصفیه خانه در مدار مصرف ۲ به یک است

در پی انتقاداتی که طی چند مدت اخیر از بالا بودن سختی آب در شهر بیرجند و تعطیلی تصفیه خانه آب شیرین صورت گرفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی این موضوع را رد کرد.
مهندس امامی در گفت وگو با خبرنگار ما از رسانه ها و هم چنین کسانی که معتقدند سختی آب شرب بیرجند بالاست و آب شور است خواست با ارائه مستندات به این مجموعه مراجعه کرده تا با بازدید از تصفیه خانه و انجام آزمایشات لازم سختی آب برآورد و واقعیت گفته ها روشن شود. وی با انتقاد از اینکه عده ای بدون کار کارشناسی و ارائه مستندات لازم در مورد وضعیت آب بیرجند اظهار نظر می کنند، افزود: مردم مطمئن باشند که آب شرب بیرجند استانداردهای لازمی را که باید یک آب آشامیدنی داشته باشد دارد و جای هیچ نگرانی نیست. وی ادامه داد: افرادی که در مورد آیتم های آب شرب اظهار نظر می کنند و بر اساس نظریات خودشان می گویند فلان آیتم بالاست، فقط مردم را نگران می کنند .وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات شبکه بهداشت، آب شرب بیرجند آیتم های در حد مجاز یک آب استاندارد را داراست، گفت: سختی آب براحتی قابل اندازه گیری است و شبکه بهداشت بصورت دوره ای تمامی آیتم های آب بیرجند را بررسی می کند.
تصفیه خانه آب در مدار است
امامی هم چنین در واکنش به حرف و حدیث ها درباره تعطیلی تصفیه خانه آب شرب بیرجند پاسخ داد: تصفیه خانه آب شرب بیرجند کماکان در مدار است و نمی توان دستگاه ها را به مدت طولانی مدت خاموش کرد چرا که هزینه زیادی را در پی دارد .
وی تاکید کرد : وقتی مشکلی وجود ندارد نباید مردم را نگران کرد .
یک سوم تصفیه خانه کار می کند
اما مدیر تصفیه خانه آب شرب بیرجند به امروز خراسان جنوبی گفت: تمامی مسئولان استان می دانند که در حال حاضر فقط یک سوم تصفیه خانه کار می کند. احمد محبتی با بیان اینکه وقتی دو سوم آب وارد شده به تصفیه خانه تصفیه نشود شاهد افزایش میزان سختی آب هم خواهیم بود، افزود: سالانه بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان اعتبار برای تصفیه خانه آب بیرجند مورد نیاز است که تاکنون چنین اعتباری از منابع ملی و استانی تامین نشده است .وی ادامه داد: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تاکنون به هر زحمتی که شده از محل های مختلف مانند اسناد خزانه و اوراق مشارکت برای ماندگاری تصفیه خانه اعتبار جذب کرده تا حداقل ها تامین شود.
آب استاندارد بدون گوارایی لازم
وی با بیان اینکه آب بیرجند استانداردها را دارد ولی گوارایی لازم را ندارد، در ادامه اذعان داشت: در صورت تزریق اعتبار بهترین آب را به مردم بیرجند تحویل می دهیم. مدیر تصفیه خانه آب شرب بیرجند تصریح کرد: به ما گفته اند باید اعتبارات مورد نیاز خود را از محل درآمدهای شرکت های آب و فاضلاب تامین کنید که در شرایط فعلی با توجه به اینکه این شرکت ها خودشان با مشکلات مالی مواجهند چنین امکانی وجود ندارد .
سختی آب ، کمتر از حداکثر مجاز
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند نیز در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در مورد بالا بودن سختی آب در بیرجند عنوان کرد: میزان سختی آب شبکه لوله کشی بیرجند همواره کمتر از حداکثر مجاز استاندارد بوده که نتایج آزمایشات گواه موضوع است.دکتر مشایخی افزود: کیفیت آب شرب بر اساس استاندارد مربوطه و در بازه ای از حداقل و حداکثر مجاز تعریف شده که کاهش نزولات جوی و استحصال بی رویه آب های زیرزمینی باعث می شود برخی از فاکتورهای موجود در آب به حداکثر مجاز نزدیک شود که با این وجود سختی آب شبکه شهری بیرجند از حداکثر مجاز بیشتر نمی باشد.
پیگیری شورا برای ارتقای کیفی آب
از طرفی، رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به دیدار اعضای شورا و شهردار بیرجند با نماینده ولی فقیه در استان و انتقاد او از کیفیت اب شرب ، بالا بودن سختی آب و تعطیلی تصفیه خانه آب شرب به خبرنگار ما گفت: در این جلسه عنوان شده که سختی آب شرب بیرجند دو برابر حد مجاز و در حدود ۸۰۰ است و اینگونه عنوان شد که هر چند تصفیه خانه به ظاهر تعطیل نیست اما چون عمل خاصی روی آب انجام نمی شود عملا گویی تعطیل است. دکتر حسنی صفت افزود: تاکنون فرصتی فراهم نشده که درباره این موضوع بررسی لازم را انجام دهیم ولی بطور قطع بعنوان رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر بیرجند پیگیری های لازم را انجام داده و نتیجه را به مردم اعلام خواهم کرد . دکتر محمودی راد از اعضای کمیسیون بهداشت شورای شهر بیرجند هم با اشاره به دغدغه نماینده ولی فقیه در مورد سختی بالای آب در شهر بیرجند گفت: شورای شهر مسائل مطرح شده در این جلسه را بعنوان مطالبات مردمی پیگیری خواهد کرد که بالا بودن سختی آب، خشک شدن درختان در مناطق مختلف شهر، استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب و …. از جمله این موارد می باشند.
نگرانی مردم از کیفیت آب بیرجند
در حالی که مسئولان می گویند آب بیرجند از استاندارد های لازم برخوردار است و مشکلی ندارد ولی مردم باز هم نگرانند و از بی کیفیتی آب گلایه دارند. یک شهروند ساکن خیابان انقلاب شهر بیرجند در این زمینه به امروز خراسان جنوبی گفت: در ابتدای راه اندازی تصفیه خانه آب شرب بیرجند واقعا کیفیت آب در مقایسه با قبل آن بسیار تفاوت داشت و ما از آب لوله کشی استفاده می کردیم ولی بعد از گذشت چند ماه باز احساس می شد آب طعم دار شده و در حال حاضر به نحوی است که اصلا نمی توان این آب را نوشید. پور اسد ادامه می دهد : آب به نظر من طعم خاصی گرفته و چون نگرانم که برایمان مشکلی پیش نیاید از آب شیرین کن های سطح شهر آب تهیه کرده و از این آب برای نوشیدن استفاده نمی کنم.هاشمی یکی دیگر از شهروندان ساکن خیابان غفاری هم گفت: ما چندین ماه است که از آب قنات روستا برای مصرف استفاده می کنیم ولی در مواقعی که آب شیرین در منزل نداریم مجبوریم از آب لوله کشی استفاده کنیم که واقعا طعم خاص آب را احساس می کنیم.
تصفیه خانه میلیاردی اما نیمه فعال
بیرجند تصفیه خانه ای مجهز دارد اما همچنان مشکل کیفیت آب مردم را برای تهیه آب گوارا دچار زحمت می کند. عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند که اولین تصفیه خانه شیمیایی آب در کشور محسوب می شود، از سال ۱۳۸۶ و با هدف حذف فلزات سنگین موجود در آب و در نهایت بهبود و ارتقای کیفیت آب شرب آغاز و در سال ۹۴ با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید که برای احداث، تکمیل و تجهیز آن ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد. البته از همان ابتدا مسئولان آب منطقه ای اعلام می کردند که برای نگهداری تصفیه خانه باید سالانه حدود ۷۰ میلیارد ریال تزریق شود؛ خواسته ای که تاکنون محقق نشده و به نظر می رسد در صورت ادامه این روند تصفیه خانه ای با این تجهیزات و اعتبار ساخت از مدار خارج شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*