اجرایی نشدن افزایش قیمت زغال سنگ استان

اوایل سال بود که خبر افزایش فولاد به گوش رسید و برای صاحبان معادن استان به ویژه زغال سنگ که ماده اولیه فولاد است خبری خوب و خوشایند بود و همه انتظار داشتند بعد از اعلام افزایش قیمت اجرایی شود ولی اکنون که داریم به پایان سال نزدیک می شویم خبری از افزایش قیمت زغال سنگ وجود ندارد و خبرها حاکی از آن است که ذوب آهن اصفهان از این افزایش قیمت استقبال نکرده و حاضر به خرید آن نیست.
تک مشتری بودن زغال سنگ دلیل عدم افزایش
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس با بیان اینکه زغال سنگ در سال گذشته یک بار افزایش قیمت داشته و از شهریور ماه سال گذشته اجرایی شده است، اظهار کرد: امسال نیز افزایش قیمت داشته ایم ولی تاکنون افزایش قیمتی برای زغال سنگ استان اجرایی نشده است و کماکان آن را با قیمت سال قبل از ما می خرند. «جلالی فرد» در گفت و گو با خبرنگار ما دلیل اجرایی نشدن آن در سال جاری را به دلیل تک مشتری بودن زغال دانست و افزود: به رغم اینکه زغال سنگ کک شو یکی از موادهای اولیه صنعت فولاد می باشد و به نوعی تنها خریدار زغال استان ذوب آهن اصفهان است اما حاضر به افزایش قیمت نمی باشد و این در حالی است که قیمت جهانی کنسانتره زغال سنگ حدود ۹۰۰ هزار تومان می باشد. وی با اشاره به اینکه نرخ زغال سنگ در سال جدید باید حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، عنوان کرد: تلاش می شود که خریدار زغال کشور نسبت به قبول افزایش قیمت آن اقدام نماید.
۷۶ درصد ذخایر زغال سنگ کشور در طبس
به گفتۀ وی ما در کشور با کمبود تولید زغال سنگ روبه رو هستیم و اکنون کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه های کک سازی زغال خام تولید می شود و کک تولیدی نیز حدود ۵۰ درصد نیاز داخلی را تأمین می کند. همچنین این مقام مسئول ضمن اشاره به ذخیره بسیار بالای زغال کک شو در شهرستان طبس که حدود ۷۶ درصد ذخایر کشور را شامل می شود، بیان کرد: آینده تولید زغال ایران به شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی گره خورده است. «جلالی فرد» با اشاره به ذخایر قابل توجه زغالسنگ حرارتی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت زغال حرارتی مستقل از قیمت فولاد می باشد و به همین دلیل افزایش قیمت زغال حرارتی بستگی به خریداران سایر کشورها که زغال حرارتی به آنجا صادر می شود دارد. وی اضافه کرد: در حال حاضر زغال های حرارتی طبس به کشورهای چین و ترکیه صادر می شود.
به دلیل حمایت از تولید داخلی
فقط موظفیم ذوب آهن بفروشیم
مدیر روابط عمومی کارخانه پروده طبس نیز در این زمینه اظهار کرد: از آنجا که ذوب آهن اصفهان بزرگترین خریدار زغال سنگ کشور است ما هم به آن ها می فروشیم. «مکاریان» اضافه کرد: به دلیل حمایت از تولید داخلی به گونه ای موظف هستیم که فقط به ذوب آهن بفروشیم و حتی با این وجود فقط نصف نیاز آن کارخانه تأمین می شود. وی ادامه داد: از آنجا که ذوب آهن اصفهان باقی نیاز خود را از خارج کشور وارد می کند و با قیمت ارزان تری هم می خرد پس اگر ما نفروشیم باز هم می تواند از خارج کشور وارد کند.
خرید زغال سنگ باید از انحصار ذوب آهن خارج شود
معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که سال گذشته به خراسان جنوبی آمده بود، با بیان اینکه ذخایر معدنی این منطقه پاسخگوی نیاز ۲۰۰ سال کشور است و توجه جدی دولت به این منطقه را می طلبد، عنوان کرد: اگر خرید زغال سنگ در کشور صرفا در انحصار ذوب آهن اصفهان باشد این مساله بحرانی خواهد بود که در آینده حیات و اشتغال مستمر و پایدار منطقه را تهدید می کند. «هفده تن» در حاشیه بازدید از معادن زغال سنگ پروده طبس به خبرنگاران گفت: با توجه به حجم عظیم معادن زغال سنگ منطقه باید به فکر ایجاد نیروگاه های حرارتی باشیم که این نیروگاه ها بتوانند سوخت مورد نیاز خود را از معادن زغال سنگ طبس تامین کنند و قیمت ها هم رقابتی باشد و هر سال بهای آن افزایش یابد. وی ایجاد زیرساخت و نیروگاه هایی که از زغال سنگ به عنوان انرژی استفاده می کنند را مقدمه رقابتی کردن قیمت زغال سنگ عنوان کرد. این مقام مسئول کشوری با اشاره به اینکه تنها خریدار زغال سنگ استان ذوب آهن اصفهان است، خاطر نشان کرد: ذوب آهن اصفهان به دلیل شرایط تحریم ها نتوانسته به دلیل شرایط رکود در بازار و صنعت ساختمان و هم در صادرات خارجی محصول را به فروش برساند و حتی در بازدیدی که از انبارهای ذوب آهن اصفهان داشتم تا سقف انبار محصول فولاد انباشته شده است ولی مشتری نیست.
نیاز به افزایش تولید زغال‌سنگ
به گزارش صمت، صنعت زغال‌سنگ در ایران یکی از نیازهای مهم صنایع مختلف کشور به شمار می‌آید و در آینده با راه‌اندازی طرح‌های جامع فولادی که بخشی از آن با سیستم کوره بلند کار می‌کند نیاز به این محصول نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین رسیدگی به مشکلات زغال‌سنگی باید در دستورکار دولت قرار گیرد. در این مورد چندی پیش رئیس هیات عامل ایمیدرو در یک مصاحبه خبری اعلام کرده بود که اگر مشکل ذوب‌آهن برطرف نشود و بدهی‌هایش به شرکت‌های زغال‌سنگی پرداخت نشود آنها را دچار مشکل می‌کند. به گفته مهدی کرباسیان کشور نیازمند زغال‌سنگ است و باید از این بخش حمایت کرد و برای برطرف شدن این مشکل به رفع مشکل ذوب‌آهن پرداخت؛ اما به دلیل واگذاری ذوب‌آهن و خارج شدن آن از سازمان ایمیدرو در چند سال گذشته، این مشکل ادامه‌دار شده است.
رکود بازار مسکن یکی از دلایل کاهش تقاضای فولاد
«امید فلاح»، مجری طرح توسعه زغال‌سنگ طبس درباره وضع معادن زغال‌سنگ چندی پیش گفت: در ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ با وجود رکود اقتصادی در عرصه بین‌الملل، نرخ سنگ‌آهن و فولاد با کاهش روبه‌رو بود که با افزایش نسبی در ماه‌های پایانی سال، سبب بهبود شرایط بازار برای صنایع بالادست نظیر زغال‌سنگ شد. از سوی دیگر در بازار داخلی نیز با وجود رکود در صنعت مسکن و کاهش تقاضای بازار فولاد ناشی از آن، سبب شد تا تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یابد، این در حالی است که افزایش نرخ خرید تضمینی زغال‌سنگ نیز تاکنون عملی نشده است اما درصورتی که برنامه‌های صنعت فولاد در زمینه افزایش تولید برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ تحقق یابد، میزان نیاز کشور نیز به زغال‌سنگ کک‌شو افزایش می‌یابد و این موضوع زمینه‌ساز گسترش فعالیت معادن زغال‌سنگ و بازگشت رونق و حرکت به این معادن خواهد شد.
چالش هایی که باید رفع شود
بالا بودن نرخ تمام شده محصول از یکسو و نداشتن افزایش نرخ این محصول از طرف دیگر سبب شده تا بیشتر فعالیت‌های این معادن از توجیه اقتصادی دور شود. همچنین نیاز به ارتقای سطح دانش و فناوری در معادن زغال‌سنگ از دیگر چالش‌های این صنعت است. در این میان برگزاری جلسه‌های متعدد بین متولیان بخش معدن با فعالان صنعت زغال‌سنگ و همچنین خریداران این کانی در دستور کار متولیان بخش معدن کشور قرار گرفته تا شرایط بهبود یابد. اما آنچه فعالان صنعت زغال‌سنگ را نگران کرده، کم شدن میزان تولید در کشور به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و در مقابل نیاز کشور به این ماده معدنی است. بنابراین برطرف شدن مشکلات مالی خریدار عمده این محصول (شرکت ذوب‌آهن اصفهان) می‌تواند به بهبود شرایط معادن و حتی کارخانه‌های زغال‌شویی کمک کند تا از بحران عبور کنند و بتوانند وارد شرایط متعادل شوند و یا اینکه هرچه سریع تر نیروگاه های حرارتی ایجاد شوند تا این محصول مصارف دیگری هم داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*