موزه گوهر سنگ ها در بیرجند ایجاد می شود

با وجودى که تجارت سنگ هاى قیمتى از تجارت هاى سود آور اقتصاد جهان است و بسیارى از کشور ها توانسته اند با بهره گیرى از این صنعت، در آمد هنگفتى را نصیب کشور خود کنند، اما متاسفانه در ایران ،مطالعات دقیق و نظام مند علمى بر روى اکتشاف و فرآورى سنگ هاى قیمتى صورت نگرفته است .هر چند که ایران، کلکسیون ارزشمندى از معادن سنگ هاى قیمتى را در دامان خود دارد ؛اما فعالیت هایى که در این مورد؛ د رکشور انجام گرفته ،چشم گیر نیست و سهم ایران از تجارت جهانى سنگ هاى قیمتى، ناچیز است.عقیق و گوهر هاى مربوط به خانواده سیلیس، نگین هایى هستند که به دلیل قداست در ایران و کشورهاى اسلامى ،مورد توجه بسیارى بوده است. با توجه به انجام مطالعات اکتشافى در محدوده فردوس ،گوهر هایى از خانواده سیلیس و به طور شاخص آگات شناسایى شده و معرفى شده اند .استان پهناور خراسان جنوبى به دلیل تنوع زمین شناختى نشات گرفته از رخداد هاى مختلف زمین ساختى ،محل ظهور و پیدایش بسیارى از مجموعه کانى هاى ارزشمند است که تا کنون، تعداد اندکى از انها مورد بررسى وشناسایى قرار گرفته اند. از دید زمین شناسى ناهمسانى هاى فراوانى در سنگ هاى منطقه فردوس دیده مى شود بیشترین تغییر رنگى، در سنگ هاى آتشفشانى منطقه، دیده مى شود. این سنگ ها،بر جاى مانده آتشفشان ها پر شمارند که از میان شکاف ها و یا از حفره ها فوران نموده اند.
سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی
انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در منطقه زیرکوه،خور، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند بدلیل تنوع زمین شناختی به وجود آمده اند.یکی از آن موارد سنگ عقیق است که به رنگ های متنوعی مانند قرمز، قرمز مایل به قهوه ای، جگری، زرد، کبود (آبی)، سیاه، سبز، خاکستری و خرمایی یافت می شود.عقیق دارای گونه های متنوعی نیز است مانند عقیق یمنی، عقیق خراسانی، عقیق باباقوری، عقیق شجری، عقیق سلیمانی ، در نجف و … .از دیر باز قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانستند و از خود دور نمی کردند و بر این اعتقاد بودند که محافظت کننده در برابر حوادث و بلایا است. و برای افزایش درآمد، رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است. زیرکوه اما در میان شهرستان های گوهر خیز خراسان جنوبی سابقه دیرینه تر دارد. شجر زیرکوه به گفته فهیمه دلیر مدیرعامل تعاونی شجرتراشان زیرکوه سنگی شجر بلوری است مانند عقیق که با ساختار طبیعی و بلوری که فضاهای خالی سنگ به مرور زمان هوا در آن نفوذ می کند و به صورت طبیعی شکل هایی مانند: درخت، اسامی و شکل آدم را تشکیل می دهد.مسئول دبیرخانه مشهد شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ ها گفت: با دعوت دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها از معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی، موزه گوهر سنگها و مجموعه تولیدی آموزشی ایرانشید در بیرجند ایجاد می شود. ملیحه سلطانی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با دعوت دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها حسین عباس زاده معاون صنایع دستی استان خراسان جنوبی از موزه گوهر سنگها و مجموعه تولیدی آموزشی ایرانشید در پردیس فردوسی بازدید کرد.او افزود: امکان سنجی، ایجاد موزه گوهر سنگها و توسعه کارگاه های تولیدی بیشتر در استان خراسان جنوبی با همکاری دبیرخانه شهر جهانی و گروه ایرانشید از موضوعاتی بود که در این دیدار مطرح شد.سلطانی تصریح کرد: امیدواریم به زودی مقدمات ایجاد موزه گوهرسنگها و کارگاه های تولیدی به منظور فراهم کردن اشتغال جوانان و معرفی صنایع دستی گوهرسنگها در استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند فراهم شود.معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در موزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مشهد اکثر سنگ های جهان به نمایش در آمده است که به نوبه خود در جذب گردشگر بسیار موثر می باشد.
عباس زاده افزود: از همین رو با توجه به وجود معادن غنی سنگ های نیمه قیمتی در خراسان جنوبی در صدد هستیم با همکاری دبیرخانه شهر جهانی گوهر سنگ، موزه و نمایشگاه گوهرسنگ ها را در بیرجند راه اندازی کنیم.وی تصریح کرد: این موزه با بررسی های انجام شده قرار است در خانه فروتنی در کنار موزه دیرینه شناسی راه اندازی شود. وی هدف از ایجاد موزه را آشنایی مردم استان با توجه به ذخایر غنی و گسترده سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در سرتاسر استان ذکر کرد و گفت: این اقدام زمینه ساز ایجاد اشتغال در استان خواهد بود و در صورت روی آوردن روستائیان به این حرفه در اقتصاد و اشتغال روستاها انقلاب ایجاد خواهد شد. وی بابیان اینکه درصدد هستیم در کنار این موزه به صورت پایلوت کارگاه های گوهر تراشی ایجاد کنیم به موقعیت خاص شهرستان خوسف در زمینه سنگ های قیمتی اشاره کرد و گفت: کارگاه گوهر تراشی توسط بخش خصوصی در خوسف ایجاد می شود. وی افزود: این کارگاه در ارزیابی اولیه زمینه اشتغال حداقل ۲۰۰ نفر را فراهم می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*