آخرین خبر :

در مراسم آغاز به کار نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد در خراسان جنوبی عنوان شد: ناآگاهی از عواقب اعتیاد دلیل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر ضرورت مشارکت همه اقشار در امر مبارزه با مواد مخدر

نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد روز گذشته طی مراسمی در مکان جدید واقع در باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند افتتاح شد.
ارائه آموزش به ۳ هزار نفر طی ۱۰ ماه
در نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۸۴ درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می شود، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که نزدیک به ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است. زندی با بیان اینکه نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد از سال ۹۳ در مکانی که به صورت رایگان توسط شورا و شهرداری واگذار شده بود دایر شد، افزود: مکان قبلی جای مناسبی نبود و جا دارد از مدیرکل میراث فرهنگی به خاطر در اختیار قراردادن مکانی در باغ و عمارت رحیم آباد برای این منظور قدردانی کنیم. به هر حال حدود ۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای این نمایشگاه هزینه شده و طی ۱۰ ماه در سال گذشته به ۳ هزار نفر در قالب ۳۷ گروه در این نمایشگاه آموزش های لازم ارائه شده که آثار مطلوبی نیز داشته است. البته امور نمایشگاه از این پس توسط بهزیستی اداره خواهد شد.
سود سالانه ۱۶۰۰ میلیون دلاری سوداگران مرگ
به گفته زندی، بنابراعلام سازمان ملل متحد سود حاصله از عرضه مواد مخدر در جهان سالانه ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیون دلار است و از این طریق یک میلیون نفر مشغول این حرفه نامشروع و غیر قانونی هستند و این سودهای سرشار باعث شده تا سودجویان دست به هر اقدام و عملی بزنند و لذا وقتی که سال گذشته قیمت شیشه کاهش قابل توجهی پیدا کرد به تولید و عرضه تریاکی که سرب و ناخالصی داشت روی آوردند.
دشمن، نسل پویا و جوان ما را هدف قرار داده است
وی با بیان اینکه بیش از ۷۲۰ نوع مواد مخدر صنعتی تولید شده است، تصریح کرد: دشمن نسل پویا و جوان ما را هدف قرار داده و جا دارد همه ما در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری مسایل اجتماعی و به خصوص بحث مواد مخدر و اعتیاد را در اولویت کاری خود قرار دهیم. مدیرکل بهزیستی استان هم پیشگیری را اولین و مهمترین گام در مبارزه با مواد مخدر دانست و با بیان اینکه بهزیستی علاوه بر درمان در بحث پیشگیری نیز اقدامات موثری داشته، گفت: آموزش فراگیر از جمله اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد است. عرب نژاد با اشاره به اینکه رقم بالایی از مراجعین به مراکز ترک اعتیاد را شاغلین تشکیل می دهند، افزود: در بین افرادی با مدارک مهندسی و دکترا دیده می شوند و لذا نمی توان گفت علت اصلی گرایش به اعتیاد معضل بیکاری است.
ناآگاهی از عواقب مصرف مواد مخدر
دلیل اصلی گرایش به اعتیاد
وی با ذکر این نکته که مواد مخدر، شیرخواران را هم مبتلا کرده، تصریح کرد: در استان نزدیک به ۱۰۰ کودک معتاد به مواد مخدر داریم و ناآگاهی و بی اطلاعی افراد جامعه از عواقب مصرف مواد مخدر باعث گرایش اقشار مختلف به مواد مخدر شده است و لذا همه اقشار و خانواده ها باید در بحث مبارزه با مواد مخدر مشارکت نمایند. به گفته عرب نژاد، چنانچه آگاهسازی و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد و بازار تقاضای مواد مخدر راکد شود نیازی به مبارزه فیزیکی و شهادت عزیزانمان در این راه نخواهد بود و امیدواریم همانطور که در ۶ ماهه اول سال کاهش ۱۴ درصدی آمار طلاق را داشتیم به زودی کاهش آمار اعتیاد به مواد مخدر را نیز شاهد باشیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز با اشاره به اینکه مواد مخدر یکی از آسیب هایی است که استان ما را تهدید می کند، گفت: بخشی از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق ریشه در اعتیاد به مواد مخدر دارد و لذا باید برای پیشگیری از این پدیده شوم و کاهش و درمان اعتیاد به صورت هدفمند تلاش کنیم.
آشنایی بیشتر مردم با آموزه های دینی گرایش
به مواد مخدر را کاهش می دهد
حجت الاسلام والمسلمین رضایی بحث آموزش و اطلاع رسانی را در امر پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: در حوزه فرهنگ نیز هر چقدر مردم با آموزه های دینی بیشتر آشنا شوند، کمتر به سمت اعتیاد به مواد مخدر کشیده خواهند شد. حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه اعتیاد نه تنها بر فرد معتاد بلکه بر فرزندان و خانواده اش و کل جامعه اثر می گذارد، اظهار کرد: برپایی اینگونه نمایشگاه ها را نباید به مرکز استان محدود کنیم و باید در سایر شهرستان ها به خصوص شهرستان های گرفتار هم این نمایشگاه ها را برپا نماییم.
ضرورت استفاده از سازمان های مردم نهاد
به عنوان مشاوران دستگاه های اجرایی
نماینده سازمان های مردم نهاد استان و مسئول نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد نیز با بیان اینکه بیش از ۲ ماه وقت صرف پیگیری برپایی این نمایشگاه شده است، گفت: حدود ۹۰ تابلو در این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده و ۷ نفر نیرو را برای آموزش به بهزیستی معرفی کرده ایم. حسینی افزود: درخواست ما این است که زمینه ای فراهم شود تا از طریق تعامل با دستگاه های مختلف بتوانیم تقویم بازدید اقشار مختلف را از نمایشگاه برای ۶ ماه آینده ببندیم. وی با اشاره به فعالیت سازمان های مردم نهاد قوی در استان، از دستگاه های اجرایی خواست از ظرفیت این سازمان ها با عنوان مشاور استفاده نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*