دانشمندان هشدار دادند: ۲۰۱۸، سال وقوع زمین‌لرزه‌های ویرانگر در جهان

دانشمندان معتقدند به علت کاهش سرعت گردش زمین به دور خود، در سال آینده میلادی باید منتظر وقوع زلزله‌های شدیدی در جهان باشیم.

دانشمندان هشدار دادند: ۲۰۱۸، سال وقوع زمین‌لرزه‌های ویرانگر در جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، دانشمندان هشدار داده‌اند که در سال آینده میلادی بر تعداد زمین‌لرزه‌های ویرانگر در جهان به شدت افزوده خواهد شد. به اعتقاد دانشمندان، تغییر در سرعت حرکت وضعی زمین می‌تواند بر شدت لرزش‌های درونی زمین به ویژه در مناطق پرجمعیت گرمسیری بیفزاید.

بر اساس این گزارش، دانشمندان می‌گویند اگرچه تغییر سرعت حرکت وضعی زمین اندک است و باعث کاهش طول روز‌ها به اندازه یک میلیونیوم ثانیه می‌شود، همین تغییر به ظاهر اندک، باعث آزاد شدن میزان عظیمی از انرژی‌های درونی زمین و در نتیجه بروز زلزله‌های ویرانگر خواهد شد.

راجر بیلهام، از اساتید دانشگاه کلورادو، و ربکا بندیک، از پژوهشگران دانشگاه مونتانا آمریکا، ماه گذشته و در نشست سالانه جامعه زمین شناسی آمریکا به موضوع ارتباط تغییر حرکت وضعی زمین با تشدید زمین‌لرزه‌های ویرانگر پرداختند.

بیلهام هفته گذشته در مصاحبه با نشریه آبزرور گفت: «حرکت وضعی زمین ارتباط زیادی با لرزش‌های درونی زمین دارد و این موضوع نشان می‌دهد که باید به زودی منتظر وقوع زلزله‌های شدیدی در نقاط مختلف جهان باشیم.»

این دو پژوهشگر با بررسی زمین لرزه‌هایی به بزرگی هفت ریشتر و شدیدتر از آن که از ابتدای قرن حاضر در نقاط مختلف کره زمین رخ داده‌اند، دریافتند در پنج دوره زمانی بر شدت زلزله‌های ویرانگر در جهان افزوده شده است. در این دوره‌های زمانی، سالانه بیست و پنج تا سی زلزله شدید رخ داده است. در حالی که در دوره‌های زمانی دیگر، سالانه حدود ۱۵ زلزله شدید رخ داده است.

این دانشمندان با بررسی ارتباط بین این دوره‌های زمانی با شدت زلزله‌های رخ داده طی آنها، دریافتند حدوداً هرپنج سال یکبار و با کاهش اندک سرعت حرکت وضعی زمین، بر شدت زلزله‌های ویرانگر افزوده شده است.

بیلهام گفت: بیش از چهار سال از آخرین دوره کاهش سرعت حرکت وضعی کره زمین می‌گذرد و این بدان معناست که سال آینده باید شاهد افزایش قابل توجه وقوع زلزله‌های شدید باشیم. البته این روند شروع شده است و از ابتدای امسال تاکنون ما حدود شش زلزله شدید در نقاط مختلف جهان داشته‌ایم و به سادگی می‌توان دریافت که سال آینده میلادی باید منتظر بیست زلزله دیگر باشیم.

علت ارتباط کاهش طول مدت روز‌ها با افزایش تعداد زلزله‌های ویرانگر هنوز برای دانشمندان روشن نشده است، ولی به اعتقاد آن‌ها این تغییرات به ظاهر اندک در رفتار هسته کره زمین می‌تواند تاثیرات شگرفی به همراه داشته باشد. به علاوه به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که این زلزله‌های ویرانگر در کدام نقاط کره زمین رخ خواهند داد با این حال بیلهام می‌گوید آن‌ها دریافته‌اند که بیشتر زلزله‌های ویرانگر ناشی از تغییر حرکت وضعی زمین در نواحی نزدیک استوا رخ داده‌اند؛ مناطقی که حدود یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*