خطر کانال های بی حصار در کمین شهروندان ایمن سازی کانال های باقی مانده سطح شهر؛ از ماه آینده

حادثه واقعا خبر نمی کند؛ برخی اوقات همین مسایل پیش پا افتاده که به ظاهر جدی به نظر نمی رسند ایجاد مشکل نموده و حادثه ایجاد می شود. همین کانال های فاقد حصار سطح شهر بیرجند که در ظاهر چندان مهم جلوه نمی کند را ببینید! … مگر تاکنون باعث وقوع چند حادثه شده اند؟ بار ها شاهد سقوط خودرو به داخل این کانال های بدون حصار و حفاظ بوده ایم. حتی بعضاً شهروندان پیاده نیز در این کانالها سقوط کرده و جان باخته اند!… بله تعجب نکنید! اگر مسؤولان امر این حوادث را به فراموشی سپرده اند و یا این اتفاقات در مدت مدیریت آنان رخ نداده، اما خبرنگاران و رسانه ها در حافظه خود این موارد را ثبت و ضبط دارند.
مرگ پیرمرد کم بینا، راننده خودروی سواری و …
شاید اگر آن شهروند کم بینایی که دو سه سال پیش به دلیل نداشتن نرده و حصار به داخل یکی از کانال ها سقوط کرد و جان خود را از دست داد و جسدش چند روز بعد مشاهده شد، به هنگام رفتن به سمت کانال با نرده یا حفاظ نداشته آن برخورد می کرد،این حادثه تلخ رخ نمی داد و … یا آن خودرویی که چندی پیش به داخل کانال سقوط کرد و راننده اش جان باخت و …
آیا باید فقط پس از رخ دادن چنین حوادث ناگوار و جبران ناپذیری به سراغ علاج واقعه رفت و اطراف کانالی را محصور کرد؟! چرا برخی کانال های سطح شهر را از یک سمت محصور کرده اند و از سمت دیگر اقدامی صورت نداده اند؟ آیا براستی باید در آن سمت کانال هم یک نفر سلامت خود را از دست بدهد و یا دچار خسارت شود که مسؤولین امر به فکر جاده بیفتند؟ آیا مدیریت کردن چنین مسائلی اینقدر پیچیده است؟ آیا حصارکشی اطراف یک کانال به طور کامل و نه ناقص، آنقدر هزینه بر است که مدیریت شهری از انجام آن ناتوان باشد؟ اگر اینگونه نیست چه دلیل دیگری را می توان برای این کم کاری متصور شد؟
البته در برخی نقاط شهر حداقل یک سمت یک کانال یا بخشی از آن را محصور کرده اند اما در شمال شهر که اصلا هیچکس به فکر رفع مشکلات و مسایل نیست.
کانال های فاقد حصار در شمال شهر
ساکنین بسیاری از محدوده های شمال شهر باید گرد و خاک ناشی از آسفالت نشدن معابر را نوش جان کنند! … کانال ها و سگ های ولگرد و مهندسی نبودن میادین و هزار و یک مسئله دیگر تهدیدشان نماید!… از فضای سبز و پارک و بسیاری امکانات رفاهی و تفریحی دیگر محروم باشند!… کودکانشان به جای بازی و سرگرم شدن در شهربازی ها با خاک بازی در معابر خاکی و آب بازی با آب های آلوده کانال های فاقد نرده و حصار سرگرم شوند! . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل …البته در چنین وضعیتی شاید وظیفه داریم از مسؤولین امر به خاطر نرده کشی و حصارکشی بخشی از کانال های سطح شهر قدردانی کنیم اما آیا نباید انتظار داشت که کار را در این بخش به پایان برسانند آن هم در تمام نقاط شهر نه در برخی بخش ها و …؟!شهروندان ساکن در نقاط مختلف شهر به ویژه کسانی که در محدوده کانال های فاقد حصار ساکنند و یا کار و کسب دارند بعضاٌ شاهد و ناظر حوادثی در این خصوص بوده اند، بدون استثناء خطر کانال های فاقد حصار را گوشزد کرده و از مسؤولین امر انتظار رسیدگی عاجل دارند.
بازی کودکانه در داخل کانال های فاقد حصار
این مشکل در شمال شهر بیشتر نمود دارد. در محله موسی بن جعفر (ع) اگر چه کانال عمق چندانی ندارد اما دانش آموزان ابتدایی حاشیه کانال پس از تعطیلی یا در اوقات فراغت وارد کانال می شوند و خطر ابتلا به بیماری آنها را تهدید می کند. ضمن اینکه به گفته والدین، خطر سقوط آنها در کانال هم وجود دارد که با حصارکشی اطراف کانال می توان جلوی این مسایل را گرفت.در مهرشهر نیز خصوصاٌ در برخی خیابان ها امکان سقوط خودروها و عابرین پیاده در داخل کانال ها وجود دارد.
مسؤولین جلوی خطراتی که شهروندان را تهدید می کند، بگیرند
در میلان های ابتدایی خیابان های بهشتی، مدرس، پاسداران، معلم و غفاری نیز کانال را در برخی نقاط محصور و در برخی نقاط به حال خود رها کرده اند. در حالی که در حاشیه آن خودروها و عابرین پیاده تردد می کنند و خطر سقوط به داخل کانال شدیدا احساس می شود.
در این موارد نباید گفته شود که باید احتیاط کنند تا به داخل کانال ها سقوط نکنند زیرا ممکن است مثلا سیستم ترمز یک خودرو دچار نقص شود و یا فرد نابینا یا کم بینایی در حال تردد از حاشیه کانال باشد و یا حتی کودکان ناخودآگاه و یا از روی بازیگوشی در کنار کانال در معرض خطر قرار گیرند، آیا می توان انتظار داشت که در چنین مواقعی اشخاص بتوانند از معرکه نجات یابند؟ مسؤولین امر موظف هستند جلوی خطراتی که جان، سلامت و اموال شهروندان را تهدید می کند را بگیرند، در غیر این صورت مرتکب قصور و کوتاهی شده و به نوعی زمینه ساز وقوع حوادث قلمداد می شوند.
سازماندهی رودخانه ها به ویژه در داخل شهر در دستور کار است
معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند در این باره با بیان اینکه بحث ساماندهی رودخانه ها به خصوص در داخل محدوده شهری به صورت جدی در دستور کار است، می گوید: هر ساله از محل اعتبارات تملک سرمایه ای و اعتبارات مدیریت بحران، مبالغی به منظور ساماندهی رودخانه ها اختصاص می یابد و اقدامات خوبی در بحث دیوارکشی ساحلی صورت گرفته و بخشی از رودخانه ها ساماندهی شده و ساماندهی مابقی نیز در دستور کار می باشد.
ضرورت پیگیری ایمن سازی کانال های باقی مانده توسط شهرداری
مهندس رونقی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای ترافیک، ایمن سازی کانال های سطح شهر برعهده شهرداری می باشد، می افزاید: شهرداری ملزم به ایمن سازی کانال های سطح شهر است و با توجه اینکه حوادثی نیز در این خصوص به ویژه در سجادشهر داشته ایم، شهرداری بیرجند کانا لهای سطح شهر را در بخش هایی، ایمن سازی نموده و بخش اعظمی از کار، باقی مانده که ضرورت دارد به عنوان نیازی مهم در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
ایمن سازی کانالهای سطح شهر در لیست اولویت های پیشنهادی
به شهردار جدید
معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم با اشاره به اینکه کار ایمن سازی بخشی از کانال های سطح شهر به انجام رسیده است، می گوید: ایمن سازی کانال های باقی مانده در دستور کار شهرداری بیرجند قرار دارد و در لیست اولویت های پیشنهادی به شهردار جدید نیز آمده است.
آغاز ایمن سازی کانال های باقی مانده از ماه آینده
مهندس عدل می افزاید: بودجه دولتی پیش بینی شده، تخصیص پیدا نکرده اما از محل بودجه جاری شهرداری، اعتباری برای این منظور پیش بینی شده و ان شاءا… از ماه آینده، کار ایمن سازی کانال های باقی مانده، آغاز خواهد شد.
به گفته وی، ایمن سازی کانال های سطح شهر از دغدغه های شهرداری است زیرا شهرداری از محل تعیین دیه ها و هزینه های دیگر، متحمل خسارت می شود و لذا بحث ایمن سازی را با هماهنگی دوستان آب منطقه ای با جدیت پیگیر هستیم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*