کوچه های خاکی امان ساکنین را بریده است:استمداد مهرشهری ها

مهرشهر منطقه ای با جمعیت چند هزار نفری که در سه کیلومتری مرکز استان قرار دارد اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که خاکی بودن کوچه ها و برخی معابر شاید کوچکترین این مشکلات باشد . اهالی ساکن در این منطقه از شهرمان بعد از الحاق مهرشهر به شهر امید زیادی برای انتقال امکانات و زیر ساخت های خدماتی ، رفاهی و تفریحی داشته اند امیدی که بعد از گذشت سالها سکونت در این محدوده هر چند نمی توان منکر خدمات ارائه شده توسط ادارات خدمات رسان بود اما گویی به سراب تبدیل شده است .
هر چند به اذعان مسئولان بخش زیادی از معابر و کوچه های مهرشهر آسفالت شده اما مردم در بافت های قدیمی مانند خیابان های ابن سینا ، امیر کبیر و بخش هایی از خیابان ولی عصرو بخش های جدید مهرشهر مانند کوچه های خیابان امام علی (ع) ، ۹ دی و برخی از کوچه های مسکن مهر هم چنان در کوچه های خاکی و گاها بدون جدول کشی زندگی می کنند .
درد دل مردم
وقتی به سراغ اهالی این خیابان ها می رویم و از آنها در مورد خاکی بودن کوچه هایشان می پرسیم بی درنگ دست به گله و شکایت می برند و از بی مهری هایی که به آنها شده می گویند. یکی از اهالی خیابان ابن سینا میگوید: در سال ۸۹ عوارض و هزینه های زیر سازی را پرداخت کرده ام اما هنوز خبری از آسفالت نیست و وقتی به شهرداری مراجعه می کنم مسئولان می گویند تا شبکه فاضلاب در این خیابان ها اجرا نشود از آسفالت خبری نیست. او ادامه می دهد: اگر قرار است فاضلاب مانع آسفالت این کوچه ها باشد سؤال من این است که چرا در برخی کوچه ها که پارتی داشته اند معابر آسفالت شده ولی کوچه های ما همچنان خاکی است .یکی دیگر از اهالی همین خیابان به خبرنگار ما می گوید: عوارض شهرداری را پرداخت کرده ام اما مسئولان می گویند: چون مردم این عوارض را نپرداخته اند نمی توانیم نسبت به آسفالت اقدام کنیم . او ادامه می دهد : مردم ساکن در این مناطق به لحاظ مالی در مضیقه هستند بنابراین انتظار داریم مسئولان مساعدت بیشتری با آنها داشته باشند.
یکی از اهالی ساکن در خیابان امیر کبیر نیز به خبرنگار ما می گوید: بعد از سال ها پیگیری و مکاتبه توانستیم مجوز آسفالت خیابان اصلی را از مسئولان بگیریم که جای شکرش باقی است اما اگر مسئولان خودشان یک روز در این کوچه ها زندگی کنند به درد دل ما واقف می شوند چرا که بچه های ما در گرد وخاک ها بازی می کنند و خانه و زندگی ما بخاطر تردد ماشین ها همیشه زیر خاک است .یکی دیگر از مشکلات ساکنان در مهرشهر وضع نامناسب و خاکی و خطرناک جاده ورودی پمپ بنزین می باشد که تا چند ماه گذشته جاده باریکی برای دسترسی به آن، آسفالت نه چندان مناسبی داشت اما مشخص نیست توسط چه مجموعه ای کنده کاری شده و برای تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین مشکلات زیادی ایجاد کرده و صدای ساکنین را در آورده است و گویی هیچ مجموعه ای متولی این بخش از مهرشهر نیست .
برای آسفالت محدوده ۷۵ هکتاری مهرشهر
منتظر اتمام پروژه فاضلاب هستیم
معاون عمرانی شهرداری بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد برنامه شهرداری برای آسفالت خیابان ها و کوچه های مهرشهر با توجه به اینکه شهردار در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده شهرداری برای این محدوده برنامه دارد ، گفت: شهرداری چندین ماه است که منتظر اتمام پروژه فاضلاب برای آسفالت محدوده ۷۵ هکتار در مهرشهر است .
مهندس عدل با بیان اینکه به محض تحویل این محدوده توسط آب و فاضلاب و اتمام پروژه فاضلاب ، شهرداری برنامه آسفالت خود را آغاز می کند، افزود: آن دسته از معابری که در محدوده ۷۵ هکتار مهرشهر باشند بعد از اتمام پروژه فاضلاب در دستور کار شهرداری برای آسفالت قرار می گیرند .
مردم در محدوده ۷۵ هکتار نسبت به تکمیل انشعابات اقدام کنند
وی با اشاره به بالا بودن هزینه آسفالت شکافی و با بیان اینکه برخی از مشترکان در محدوده ۷۵ هکتار همکاری لازم را برای نصب و تکمیل انشعابات آب ندارند، از مردم خواست در این زمینه اقدام کنند چرا که در غیر این صورت هزینه زیادی را متحمل خواهند شد .
آسفالت محدوده ۴۶ هکتار مهرشهر
در تعهد اتحادیه مسکن مهر استان
وی اعتبار مورد نیاز برای آسفالت این محدوده را میلیاردی عنوان کرد و ادامه داد: ۹۵ درصد محدوده ۶۴ هکتاری مهر شهر آسفالت شده و آسفالت محدوده ۴۶ هکتاری نیز در تعهد اتحادیه مسکن مهر استان است .
عدم پرداخت هزینه های آماده سازی
علت خاکی بودن معابر در مهرشهر
وی در پاسخ به این سوال که آسفالت کوچه های امام علی (ع)، ابن سینا ، امیر کبیر و برخی از کوچه های خیابان ولی عصر (عج) که سالها است مردم در شرایط نامناسبی زندگی می کنند بر عهده چه مجموعه ای است و شهرداری چه وظیفه ای دارد ، پاسخ داد که: علت عدم آسفالت این کوچه ها، عدم پرداخت هزینه های آماده سازی توسط ساکنان بوده و شهرداری می تواند در صورت پرداخت ۷۰ درصد این هزینه ها نسبت به آسفالت اقدام کند و مردم هم نباید انتظار داشته باشند بدون پرداخت هزینه های آماده سازی این معابرآسفالت شوند .
شهرداری متولی آسفالت جاده منتهی به پمپ بنزین مهرشهر نیست
معاون عمرانی شهرداری بیرجند در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما در مورد وضع نابسامان ،خاکی و ناایمن جاده منتهی به پمپ بنزین مهرشهر از قسمت پشت پلیس راه نیز اینگونه پاسخ گفت که شهرداری متولی این محور نیست و راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد .عدل در مورد اجرای طرح زیر گذر برای ورودی قبلی مهرشهر نیز اظهار کرد : انجام مطالعات و اجرای این پروژه نیز به راه و شهرسازی واگذار شده و شهرداری وظیفه ای در این زمینه ندارد .
راه و شهرسازی وظیفه آسفالت ورودی پمپ بنزین ها را ندارد
خبرنگار ما برای اطلاع از وضع این محور با توجه به مشکلات زیادی که مردم با آن مواجه اند به سراغ مسئولان راه و شهرسازی رفته که معاون ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به خبرنگار ما گفت: راه و شهرسازی چنین وظیفه ای بر عهده ندارد که ورودی پمپ بنزین ها را آن هم در صورتی که جزو محدوده شهری باشد مانند مهرشهر آسفالت کند .
احداث تقاطع زیر گذر روی جاده شکراب
پیشنهاد جدید راه و شهرسازی
مهندس رجبی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما در مورد برنامه راه و شهرسازی برای احداث پل غیر هم سطح در ورودی مهرشهر که سالها است مطرح شده و بدون نتیجه مانده ، عنوان کرد: پیشنهاد ما برای مهرشهر اجرای تقاطع زیرگذر روی جاده شکراب است که در صورت تصویب مقرر شده یک سوم هزینه اجرای آن از طریق منابع داخلی راه و شهرسازی، یک سوم آن توسط شرکت زیر ساخت و یک سوم نیز توسط استان تامین شود .
وی پیش بینی کرد سهم هر کدام از این مجموعه ها برای اجرای پروژه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بشود .
اداره راهداری وظیفه ای در قبال
آسفالت ورودی پمپ بنزین ها ندارد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد وضع جاده ورودی پمپ بنزین مهرشهر و اینکه آیا این مجموعه وظیفه ای برای سروسامان دادن به این محور ناایمن و خاکی دارد ، گفت: ما جاده قدیم ورودی مهرشهر را با گاردیل بسته ایم و در اکنون جاده ای در آن قسمت نیست که ما متولی آسفالت آن باشیم .جلال زاده با بیان اینکه مهرشهر جزو محدوده شهر است و ما هیچ وظیفه ای در این زمینه نداریم ، افزود: ما برای سروسامان دادن به ورودی مجتمع های خدمات بین راهی وظیفه داریم ولی برای ورودی پمپ بنزین ها چنین وظیفه ای برای ما تعریف نشده هر چند برای تأمین ایمنی ورودی و خروجی آنها همکاری لازم را انجام می دهیم .
مردم هم چنان منتظر بمانند تا متولی مشخص شود
بنابراین با توجه به اظهارات مسئولان به نظر می رسد جاده منتهی به پمپ بنزین مهرشهر که اکنون وضع نابسامانی دارد و هر لحظه امکان وقوع حادثه در این محور به چشم می خورد هیچ متولی مشخصی ندارد و مردم ساکن در این محدوده هم چنان باید با گرد و خاک و خطر ناشی از تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین دست و پنجه نرم کنند .
بیش از ۹۰ درصد کوچه ها در مسکن مهر
مهرشهر آسفالت شده است
رئیس اتحادیه مسکن مهر خراسان جنوبی نیز از آسفالت بیش از ۹۰ درصدی کوچه ها در مسکن مهر مهرشهر خبر داد و گفت: علت عدم آسفالت مابقی کوچه ها، عدم پرداخت هزینه های آماده سازی توسط اتحادیه ها بوده است . ترابی افزود: به محض پرداخت این هزینه ها آمادگی داریم کوچه های باقیمانده را در دستور کار قرار دهیم واین کار مستلزم همکاری اعضای اتحادیه است .وی ادامه داد: در برخی از کوچه ها نیز چون مشاع بین دو تعاونی است اگر یک تعاونی هزینه های آماده سازی را پرداخت کرده و یک تعاونی پرداخت نکرده باشد عملا نمی توان آسفالت کرد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*