آخرین خبر :

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند : درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان ولیعصر(عج) ۳ تا ۵/۴ ساعت از شروع علائم، زمان طلایی مداوای سکته مغزی

به گفته معاون درمان دانشگاه پزشکی بیرجند ، زمان طلایی مداوای سکته مغزی ۳ تا ۵/۴ ساعت بعد از شروع علائم می باشد که خوشبختانه شرایط لازم برای درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند فراهم شده است. دکتر محمد دهقانی با بیان اینکه درمان سکته های حاد مغزی یکی از برنامه های طرح تحول نظام سلامت می باشد، به خبرنگار ما گفت: بیمارستان های مجری این طرح به بیمارستان ۷۲۴ مشهورند، چرا که در هفت روز هفته به صورت ۲۴ ساعته به بیمارانی که به علت سکته های حاد مغزی، در موعد مقرر به بیمارستان منتقل می شوند ، داروی خاصی تزریق می کنند که رگ بسته شده از این طریق باز می شود. وی به اعلام آمادگی و انتخاب ۶۰ بیمارستان برای اجرای این طرح در مراحل اولیه در کشور اشاره کرد و افزود: بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند نیز به عنوان یکی از این بیمارستان ها برگزیده شد و بخش مراقبت های سکته حاد مغزی بیمارستان که دارای تجهیزات، امکانات مورد نیاز و پرسنل آموزش دیده با ۶ تخت می باشد برای انجام این کار آماده سازی شد.
سکته مغزی سومین عامل شایع مرگ و میر
وی با تاکید بر اینکه بیمارانی که در زمان طلایی به بیمارستان می رسند اگر شرایط دریافت داروی خاص برای باز شدن رگ را داشته باشند، این دارو به آنها تزریق می شود، ادامه داد: سکته های مغزی یکی از موضوعات جدی تمام دنیا و سومین علت شایع مرگ و میر می باشد. این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این بیماری عمدتا درمان خاصی نداشته و درمان ها بیشتر جنبه حمایتی و توانبخشی بوده، اذعان داشت: سکته های مغزی بیشتر دونوع است که یا شریان بسته و خونرسانی به مغز ایجاد نمی شود و یا شریان پاره می شود که بیشترین نوع مربوط به بسته شدن شریان خونرسانی کننده است که مشمول دریافت این درمان می گردد، فقط باید اگر علائم سکته حاد مغزی ایجاد شد بیمار به بیمارستان رسانده شود.
انتقال بیمار بعد از سکته مغزی در حداقل زمان ممکن
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند زمان طلایی این کار از شروع علائم را ۳ تا حداکثر ۵/۴ ساعت اعلام کرد و افزود: در این فرصت امکان تزریق داروی مربوطه که اصطلاحا ترومبولیتیک و یا RTPA گفته می شود، وجود دارد که در یک نوبت تزریق می شود ولی هر چه زمان رسیدن به بیمارستان سریعتر باشد بهتر است زیرا این کار مقدماتی از قبیل سی تی اسکن مغز، تکمیل فرم های مربوطه، رضایت نامه و … دارد که زمان بر است. دهقانی با اشاره به اینکه این روش درمانی از حدود یکسال پیش در بیرجند شروع شده، ادامه داد: برای بیماری که با احتمال سکته مغزی وارد بیمارستان می شود، کد ۷۲۴ فعال می گردد و وقتی کد فعال شد زنجیره ای از اقدامات لازم انجام می شود.
۵۲ بیمارشرایط دریافت داروی سکته مغزی را داشته اند
وی با بیان اینکه از طبس نیز بیماری داشته ایم که با شرایط مذکور به بیمارستان منتقل شده و بعد دریافت دارو اثر مثبت آن را دیده ایم ، گفت: تاکنون ۵۲ بیمار شرایط دریافت را داشته اند که حدود ۴۶ بیمار علائم آن یا بطور کامل و یا قسمتی از علانم آنها برطرف و شدت آسیب مغزی کمتر شده است.
علائم سکته مغزی
وی به مهم ترین علائم سکته مغزی اشاره کرد و افزود: علائم معمول تر سکته مغزی این است که بیمار یک قسمت از بدنش دچار ضعف یا فلجی شودکه غیر قرینگی در صورت، عدم صحبت و یا اینکه بیمار نتواند خوب صحبت کند، کاهش هوشیاری و وارد کما شدن از دیگر این علائم می باشند. دکتر دهقانی اضافه کرد: اگر زمانی فردی به سکته مغزی شک کرد می تواند با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند که تکنسین های فوریت پزشکی نیز آموزش های لازم را دیده اند و یا اگر فردی در بیرجند دچار این بیماری شد سریعتر به بیمارستان ولیعصر(عج) منتقل نمایند.وی با بیان اینکه از نظر سنی سکته مغزی بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال رخ می هد ولی این شرایط به گونه ای شده که در هر سنی ممکن است بروز کند، گفت: مردم باید سعی کنند نکاتی را در سبک زندگی، فعالیت بدنی، وزرش، تغذیه صحیح و مناسب و… مراعات کنند و اگر دچار بیماری هایی مانند فشارخون، دیابت و … هستند، داروهای خود را به موقع مصرف کنند و تحت نظر پزشک باشند تا دچار سکته مغزی نشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*