آخرین خبر :

اعتراف رئیس مرکز آمار ایران به نرخ بالای اشتغال ناقص در خراسان جنوبی نرخ اشتغال ناقص در کشور۲/۹ درصد؛ در استان ۸/۱۴ درصد

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده
hoseinzade@birjandtoday.ir
رئیس مرکز آمار ایران گفت: تعداد کل مهاجران وارد شده به خراسان جنوبی طی سال های ۹۱ تا ۹۵، ۶۲ هزار و ۳۶۵ نفر و تعداد مهاجران خارج شده( مهاجران جا به جا شده در داخل استان و خارج شده از استان) ۶۴ هزار و ۷۱۹ نفر بوده اند. دکتر امید علی پارسا در نشست خبری روز گذشته خود در بیرجند،افزود: براین اساس طی سال های ۹۱ تا ۹۵ تعداد ۲۳۵۴ نفر در بین شهرهای استان و یا به خارج از استان مهاجرت کرده اند.
آهنگ و شدت افزایش سالانه قیمت ها
به مراتب کاهش یافته است
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در اجرای طرح آمارگیری در طول سال، معمولا کاهش یا افزایش و در مجموع تغییر آمار و ارقام، شبهه ایجاد می کند. در حال حاضر آخرین نرخ تورم کشور(مهرماه) ۲/۸ درصد است و این در حالی است که ما در گذشته نرخ تورم بالای ۳۰ درصدی هم داشته ایم به این معنی که در گذشته قیمت ها در سال ۳۰ درصد افزایش داشته و در حال حاضر افزایش سالانه قیمت ها ۲/۸ درصد است. در حقیقت آهنگ و شدت افزایش قیمت هابه مراتب کاهش یافته است. دکتر پارسا با بیان اینکه میزان تورم در استان نیز همان ۲/۸ درصد است، اظهار کرد: البته میزان تورم در مناطق شهری در کشور ۸ درصد و در استان ۳/۷ درصد است. در مناطق روستایی نیز در سطح کشور تورم ۱/۹ درصد و در استان ۹/۹ درصد می باشد.
دو سوم فعالان اشتغال ناقص پیگیر شغل بهتر
یا اشتغال بیشتر نیستند
به گفته وی، در بحث اشتغال نیز، شاغل کسی است که در تولید مشارکت دارد و برای مقایسه همه نوع اشتغال، کف یک ساعت کار در هفته را در جهان مد نظر قرار داده اند که هیچ اشتغالی از قلم انداخته نشود. در کشور ما براساس آخرین آمارها تعداد ۲۶ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر شاغل و جویای کار داریم که در حقیقت جمعیت فعال اقتصادی کشور هستند. از این تعداد ۳ میلیون و ۱۵۶ هزار نفر یعنی ۸/۱۱ درصد بیکار مطلق هستند و ۲/۹ درصدشان نیز اشتغال ناقص دارند یعنی بین یک تا ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند که دو سوم این افراد به دنبال اشتغال بهتر یا بیشتر نیستند و یک سوم دیگر پیگیر شغل بهتر یا اشتغال بیشتر می باشند. ضمن اینکه در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال حدود ۸۵۳ هزار نفر یعنی ۲/۲۷ درصد شان و در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ۴/۲۴ درصدشان بیکار بوده اند.
نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴۳ درصد
و نرخ بیکاری ۹/۱۱ درصد
وی با بیان اینکه نرخ اشتغال ناقص در خراسان جنوبی ۸/۱۴ درصد است، افزود: در مجموع ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شاغل در کشور داریم که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی، ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر در بخش صنعت و ۱۱ میلیون و ۷۹۸ هزار نفر در بخش خدمات اشتغال دارند. رئیس مرکز آمار ایران آخرین نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۹۶ را در کشور ۶/۴۰ درصد و در استان ۲/۴۲ درصد ذکر کرد و گفت: نرخ بیکاری در بهار ۹۶ در کشور ۶/۱۲ و در استان ۵/۱۱ بوده است. ضمن این که در تابستان امسال هم نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۴۱ درصد و در استان ۴۳ درصد و نرخ بیکاری در کشور ۷/۱۱ درصد و در استان ۹/۱۱ درصد بوده است.
ارائه مجموع آمار اشتغال ناقص و بیکاران مطلق به عنوان آمار بیکاران درست نیست
وی در خصوص برخی آمارهای ضد و نقیض مطرح شده در خصوص نرخ بیکاری نیز گفت: برخی ها ممکن است آمار اشتغال ناقص را در کنار آمار بیکاران مطلق قرار داده و آنها را جمع نموده و به عنوان آمار بیکاران ارائه می دهند که این روش در دنیا پذیرفته نیست.
پیگیر جایگزینی سرشماری مدرن ثبتی مبنا
به جای شیوه سنتی سرشماری هستیم
دکتر پارسا همچنین گفت: مرکز آمار ایران امسال تکلیف دارد که با کمک دستگاه های اجرایی کشور و ارائه برنامه به شورای عالی آمار، وضعیت برنامه آماری کشور را برای ۵ سال آینده مشخص نمایدو پیگیر هستیم تا آمارگیری مدرن ثبتی مبنا را جایگزین سرشماری های گذشته و شیوه سنتی نماییم و ان شاء ا… سرشماری ۵ سال بعدی را به سبک گذشته نخواهیم داشت و به جای آن ظرف کمتر از ۱۰ سال سرشماری مدرن ثبتی مبنا را نهادینه خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*