آخرین خبر :

معادن ونقش آنها در توسعه متوازن…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد -mohammadraeifard@yahoo.com
کشورما به لحاظ دارا بودن معادن غنی بی اغراق یکی از مناطق شاخصه دنیاست، معادنی که تاکنون بنا به دلایلی پوشیده یا عیان هنوز شناسایی و کشف نشده اند.
در مناطقی چون استان خراسان جنوبی که بنابه دلایلی فراوان از عدم توسعه یافتگی تاریخی رنج می برد و دو اصل کشاورزی و صنعت درآن به فرع تبدیل شده و نمی توان بر روی آنها حسابی گشود و آن دورا به عنوان پایلوتی مناسب برای پیشرفت دانست، شاید بتوان سکوی پرش برای رهایی از کم توسعه یافتگی را استفاده از معادن آن دانست، معادنی که هنوز شناسایی آن ها کلید نخورده و همچنان در زیر خروارها خاک تاریخی بکر و دست نخورده باقی مانده اند.
این درست که برای اکتشاف معدن نیاز به تکنولوژی پیشرفته و کادر سازی متخصصین مجرب و در نهایت سرمایه گذاری کلان و مستمر است، اما چرا تاکنون قدمی مثبت که نشان از اراده ای محکم برای رسیدن به آن مشهود شود برداشته نشده و مدار معدنیت استان برهمان معادن سطحی گچ و آهک و سنگ لاشه ساختمانی می چرخد، اگر معدن قلعه زری را که قبل از انقلاب توسط ژاپنی ها کشف و به بهره برداری رسید همچنانکه معادن ذغال سنگ طبس را به حساب نیاوریم کدامین آمار متقن نشان از کشف و بهره برداری معادن جدید دارد؟!
بخش خصوصی در کدامین کشف معادن جدید توانسته حضوری پر رنگ و واقعی داشته باشد؟ میزان سرمایه گذاری آن چه میزان بوده؟ آیا اصولا معادن موجود مجهز به آخرین شیوه های برداشت و استحصال هستند؟ آیا در کنار معادن، کارخانجات فراوری برای جلوگیری ازخام فروشی نصب وراه اندازی شده است ؟ آیا کلا بخش خصوصی جرات و امکان بازی درزمین معدن باحضور دولتی ها وخصولتی هارا دارد ؟! آیا تاکنون سازمان صنعت ومعدن توانسته تیمهای متخصص و جوان را برای ساماندهی اکتشاف معادن استان ساماندهی و به کارگیرد؟ آیا تاکنون برای شناسایی معادن استان بخش دولتی موفق بوده و یا بخش خصوصی؟ آیا تاکنون مشکلاتی که استان را از نعمت استفاده از معادنش محروم کرده بامردم درمیان گذاشته ایم؟ آیا بخش خصولتی (نیمه دولتی) چون شرکت بزرگ (ایمیدرو) که درباریکه ای از این استان به دنبال کشف معادن (آنتیموان) بوده موفق به چه میزان و درصد از اجرای قراردادش بوده و آیا اصولا تاکنون ماشین آلات و تیم های تخصصی اش مستقر و توانسته اند موفقیتی کسب کنند؟!
واقعیت پنهان و آشکار معادن استان آنقدر پیچیده و دردآور است که نیاز به اطلاع رسانی دقیق و آماری واقعی توسط مسئولین اش است تا با شفاف سازی، فضای مناسبی را جهت تهییج و ایجاد انگیزه به بخش خصوصی القا کند.
تا بخش خصوصی برایش ثابت نشود که ادارات و بانک های استان اراده لازم جهت سرمایه گذاری شان را دارند هیچگاه پا به میدانی چون استان خراسان جنوبی نخواهند گذاشت، تا بر زیر پای بخش خصوصی فرش قرمز پهن نکنیم و نگاهمان را از زاویه محلی به منطقه ای، کشوری و جهانی تغییر ندهیم معادن استان خراسان جنوبی همچنان سر در گریبان و خفته در زیر لایه های بی مهری ها و بی کفایتی ها خواهند آرمید!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*