آخرین خبر :

مدیرجهادکشاورزی شهرستان سرایان : عطش در مزارع زعفران سرایان و رفع مشکل با ورود فرمانداری زعفران کاران سرایانی آب را گران نخرند حداکثر تانکری ۶۵ هزار تومان

شهرستان سرایان با ۲ هزار و ۶۲۵ هکتار و تولید ۱۰ تن زعفران مقام دوم تولید زعفران استان را به خود اختصاص داده است ولی این روزها زعفران کاران در این شهرستان حال و روز خوبی ندارند و مزارعشان برای رفع تشنگی و عطش باید با تانکر آبیاری شود.
موضوعی که مدیرجهادکشاورزی شهرستان سرایان بر آن تاکید کرده و گفته : آبرسانی با تانکر تنها راه نجات و روزنه امید برای برطرف شدن عطش مزارع زعفران است و با توجه به تغییر اقلیم منطقه ، بحران خشکسالی و استمرار این پدیده وکم شدن آب قنوات و خشک شدن تعداد زیادی از قنوات به خصوص در نواحی کوهپایه ای مزارع زعفران با مشکل مواجه شده اند .
موسی سلیمانی افزود: بیش از ۲۰ درصد از سطح زیر کشت زعفران شهرستان معادل۵۲۵ هکتار از مزارع زعفران شهرستان سرایان در مناطق کوهپایه ای واقع شده و۷۸۰ نفر بهره بردار مستقیم با کاشت و برداشت زعفران امرار معاش می کنند.
نابودی مزارع زعفران در عطش بی آبی
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر درآمد مردم روستاهای کوهپایه ای از محصول زعفران است اگر حمایت های لازم در خصوص آبرسانی به مزارع زعفران صورت نگیرد مزارع زعفران در عطش بی آبی نابود و از بین خواهند رفت و شاهد مهاجرت مردم از روستاها خواهیم بود.
هزینه بالای آبرسانی با تانکر بر دوش کشاورزان
وی اظهارکرد:با توجه به هزینه های بالای آبرسانی ، کشاورزان آبیاری را در نهایت صرفه جویی و ناقص انجام می دهند که چنانچه آبیاری به مزارع زعفران انجام نشود و یا به صورت ناقص انجام گردد پیاز زعفران از بین خواهد رفت و وبا کاهش عملکرد تولید زعفران در واحد سطح مواجه خواهیم بود که باعث ناامیدی کشاورزان منطقه می شود.
مدیرجهاد کشاورزی سرایان گفت:کمبود آب در فصل آبیاری مزارع به دغدغه اصلی بسیاری از زعفرانکاران روستاهای کوهپایه ای تبدیل شده است .
۲۵ درصد از مزارع کوهپایه ای باید با تانکر آبرسانی شود
سلیمانی افزود: :با توجه به اینکه ۵۲۵ هکتار از مزارع زعفران سرایان در مناطق کوهپایه ای قرار دارد و ۲۵ درصد از این مزارع باید با تانکر آبیاری شود و با هر تانکر ۱۲۰ متر مربع زمین آبیاری می شود پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت زعفران حدود ۱۰ هزار تانکر معادل ۱۴۰ هزار مترمکعب عملیات آبرسانی به مزارع زعفران صورت پذیرد .
آبیاری مزارع زعفران با تانکر نیازمند اعتبار ۵ میلیارد ریالی
وی بیان داشت : هزینه آبرسانی سیار با تانکر به مزارع زعفران با توجه به فواصل مزارع زعفران متفاوت می باشد اما به طور متوسط هزینه هر تانکر ۵۰۰ هزار ریال محاسبه می گردد که با برآوردی که شده است حداقل به اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال برای اجرای این طرح نیاز است .
سلیمانی تصریح کرد : آبرسانی به مزارع زعفران از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان فصل برداشت زعفران به طول می انجامد.
وی ادامه داد : در چند سال اخیر اعتباری از سوی ستاد مدیریت بحران برای آبرسانی به مزارع زعفران اختصاص نیافته و کشاورزان با هزینه شخصی نسبت به آبرسانی مزارع زعفران اقدام نموده اند.
پاسخ مسئولان :
آبرسانی سیار به روستاها در اولویت مدیریت بحران
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آبرسانی سیار به روستاها و مناطق عشایری در اولویت استان قرار دارد ، گفت: ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود و تامین آب شرب مردم در اولویت قرار دارد .
میر جلیلی با بیان اینکه این مجموعه در خصوص آبرسانی به مزارعی مانند زعفران هیچ وظیفه ای ندارد و اعتباری هم در این خصوص ندارد ، افزود: تا الان اعتباری در این زمینه به مدیریت بحران تخصیص نیافته است و این مشکل باید در سطح ادارات و وزارت خانه ها و یا از طریق فرمانداری ها مورد پیگیری قرار گیرد چرا که وظیفه ذاتی آنهاست . وی تاکید کرد: در حال حاضر برای آبرسانی سیار به روستاها که کار بسیار دشواری است اعتبارات خوبی ابلاغ شده است .
اعتبارات آبرسانی با تانکر برای مزارع
در دو سال گذشته ابلاغ نشده است
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد حمایت از زعفران کاران سرایانی اینگونه پاسخ داد که طی یکی دو سال گذشته هیچ اعتباری برای آبرسانی سیار به مزارع کشاورزی ابلاغ نشده است .
رضایی افزود: جهاد کشاورزی شهرستان می تواند از طریق اعتبارات خشکسالی که در کمیته برنامه ریزی توزیع می شود برای این مشکل اعتبار جذب کند .
اعتبارات خشکسالی امسال ابلاغ نشده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما معتقد است که اعتبارات حوزه بحران تا محقق شود زمان بر است و پول مورد نیاز به موقع به دست کشاورز نمی رسد .
آرین ادامه می دهد: اعتبارات خشکسالی تاالان ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ ابتدا باید به ستاد بحران کشور فرستاده شود تا در آنجا احصا شود که خود زمان بر است .
زعفران کاران آب را گران نخرند
حداکثر تانکری ۶۵ هزار تومان
معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان سرایان نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه اعتبارات خشکسالی تخصیص نیافته و پول بلاعوضی در اختیار نداریم که به زعفران کاران کمک کنیم افزود: سال گذشته زعفران کاران تانکر آب را به قیمت ۹۰ هزار تومان تهیه می کردند که امسال تلاش کردیم با رایزنی با آب منطقه ای و تانکر داران این قیمت ها را کاهش دهیم .
مرادی با بیان اینکه برای تهیه هر تانکر آب در روستاهای نزدیک، کشاورزان ۳۰ هزار تومان و برای روستاهای دور حداکثر ۶۵ هزار تومان باید پرداخت کنند ، افزود: زعفران کاران سرایانی نیز از این ارقام ابراز رضایت کردند و در حال حاضر می توان گفت مشکلشان مرتفع شده و برای تامین آب از سد هم هیچ مشکلی وجود ندارد .
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴ هزار تانکر آب توسط زعفران کاران خریداری شده که باتوجه به وضعیت مناسب قنوات در سال جاری پیش بینی می شود این رقم کاهش داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*