فرماندار بیرجند: اجباری درآزاد پز شدن نانوایی ها نیست

امروز خراسان جنوبی – متین matin@birjandtoday.ir
هیچ اجباری برای آزاد پز شدن نانوایی های بیرجند وجود ندارد. چندی پیش خبری مبنی بر آزادپز شدن همه نانوایی های بیرجند توسط یکی از رسانه های مکتوب استان منتشر شد که البته به فاصله یک روز بعد از نشر این خبر دفتر فرمانداری بیرجند آن را تکذیب کرد.
حال با گذشت یک ماه از انتشار آن خبر و تکذیب آن زمزمه هایی در شهر شنیده می شود که انگار تعدادی از نانوایی هایی که تا قبل از این یارانه دولتی گرفته و نان دست مردم می دادند، آزادپز شده اند و این آزادپز شدن نیز ادامه دارد. خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع و اینکه بدانیم آیا به راستی برنامه ای برای آزاد پز شدن نانوایی های بیرجند وجود دارد یا خیر از فرماندار بیرجند پرسید آیا قرار است همه نانوایی های بیرجند آزاد پز شود؟
مهندس ناصری با تکذیب دوباره این که چنین قراری در کمیسیون آرد و نان شهرستان مطرح شده باشد به صراحت اعلام کرد: هیچ برنامه ای که کل نانوایی های شهر را آزاد پز کنیم نداریم . وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت در سال ۹۴ که باید ۲۰ درصد نانوایی های شهرها آزادپز شود، افزود: در شهر بیرجند این مصوبه بعد از ۳ سال و به مرور زمان انجام شده است.
فرماندار بیرجند گفت: هیچ اجباری برای آزاد پز شدن نانوایی های بیرجند وجود ندارد و آزاد پز شدن فقط بر اساس درخواست نانوایی و تایید کمیته بررسی انجام می شود. وی تاکید کرد : هرگونه تغییر از پخت نان از دولتی به آزاد فقط بر اساس تقاضای واحد تولیدی و نظر کمیته بررسی است. مهندس ناصری معتقد است نباید با تکیه بر خبرهایی که اساسی ندارد ذهن شهروندان را درگیر کرد علاوه بر این اگر برنامه ای از سمت دولت برای افزایش کیفیت نان تولیدی مطرح شود تمام کشور موظف به رعایت آن برنامه هستند در حالی که هنوز برنامه ای از سوی دولت ابلاغ نشده است.
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با رد این موضوع که همه نانوایی های شهر آزاد پز می شود گفت: در شهر بیرجند ۲۰۱ واحد نانوایی اعم از آزادپز و حمایتی فعالیت می کنند که از این تعداد در مجموع ۴۰ واحد به صورت آزادپز فعالیت دارند. تهوری افزود: بر اساس دستورالعمل کارگروه آرد و نان کشور باید ۲۰ درصد ازسهمیه نانوایی ها در سال ۹۴ تبدیل به آزادپز می شد که با توجه به عدم تقاضا در مراحل اولیه با گذشت زمان تا امروز این امر محقق شده است.
وی مبنای آزادپز شدن را بر اساس تقاضای واحد صنفی و بررسی کارشناسی اتحادیه صنفی و با تائید سازمان صنعت معدن و تجارت استان اعلام کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون فعالیت واحد های نانوایی بر همین اساس تعریف شده و در خصوص اینکه قرار است همه نانوایی های شهر آزاد پز شود هیچ برنامه ای وجود ندارد.
وی آزادپز شدن را در موارد خاص و بررسی جوانب موضوع اعم از شرایط محیطی و منطقه ای با حفظ رعایت حقوق مصرف کنندگان و با توجه به تقاضای مردمی عنوان کرد و افزود: در واحدهای آزادپز با توجه به تنوع نوع محصول تولیدی و ایجاد فضای رقابتی در راستای جلب مشتری مداری سعی در ارتقای کیفیت نان تولیدی خود دارند. تهوری درباره کیفیت نان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده به نظرم کیفیت نان استان رضایت بخش است و باید گفت کیفیت نان روند ارتقایی داشته و واحدهای صنفی با توجه به تعداد و فضای رقابتی ضرورت ارتقای نان تولیدی را در دستور کار قرار دادند.
رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این باره اضافه کرد: مردم در صورت کیفیت و رضایتمندی با خرید از واحد دیگر عملا موجب حذف آن واحد و عدم سودآوری می شوند بر این اساس واحدهای صنفی در تلاشند کیفیت نان تولیدی خود را افزایش دهند.
وی اعلام کرد: در صورت هرگونه شکایت و نارضایتی از نان های تولیدی شهروندان با سامانه خبری ۱۲۴ اطلاع رسانی کنند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چطور می شود واحدهای صنفی تقاضا آزادپز شدن را داشته باشند در حالی که می توانند از آرد با قیمت یارانه ای بهر مند شوند گفت: بازار امروز یک بازار رقابتی است و هر واحدی که نتواند در این بازار به خوبی قد علم کند حذف شدنی خواهد بود بنابر این تعداد زیادی از واحدهای صنفی تولید نان تقاضای آزادپز شدن را ارائه داده اند تا بتوانند از این طریق مشتری بیشتری جذب کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*