امپراطوری دلال ها در بازار فرش

امروز خراسان جنوبی – یاوری yavari@birjandtoday.ir
رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که فرش منطقه با آن روبرو است، بیمه بافندگان فرش است که در بحث بیمه کمتر از ۱۰ درصد بافنده ها بیمه هستند و تامین‌اجتماعی در زمینه‌ بیمه‌ بافندگان فرش سخت‌گیری زیادی دارد و تعداد بافنده‌ بیمه شده در خراسان‌جنوبی نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است. محمدحسن کامیابی مسک در گفتگو با امروز خراسان جنوبی افزود: نوربخش در زمان سفر رئیس‌جمهور به استان قول‌هایی برای اختصاص سهمیه‌ بیمه به بافندگان فرش داده بود که تاکنون عملی نشده‌است و با توجه به سختی شغل و مزد پایین آنها، اگر بافندگان بیمه نشوند اشتیاق آنها برای کار در این حرفه کم خواهد شد. وی گفت: خیلی وقت‌ها بافنده‌ها بخاطر مشکلات مالی مجبور می‌شوند فرش خود را زمانی که در حال کار روی آن هستند به واسطه‌ها بفروشند و از آنجایی که بافندگان فرش جزو اقشار ضعیف هستند، با توجه به گرانی مواد اولیه تولید فرش، اگر دولت کمک آنها نکند، این افراد به سمت تهیه مواد اولیه بی کیفیت و ارزان قیمت خواهند رفت اما در صورتی که تسهیلات یا مواد اولیه در اختیار آنها قرا گیرد این کار را نخواهند کرد.

کامیابی مسک گفت: فرش ایران یکی از خوشنام‌ترین برندهای فرش دستباف در جهان است که در صورت کم توجهی و اختصاص ندادن تسهیلات، برند فرش ایران در بازارهای جهانی لطمه خواهد دید. وی ادامه‌داد: طرح تهیه و توزیع مواد اولیه‌ مرغوب، به قیمت تمام شده برای بافنده جزو طرح‌های خوب است چرا که وقتی بافنده فرش را بافت و تحویل داد، مواد اولیه از قیمت فرش کم شود اما حدود ۱۲ سال است که برای این طرح هیچ بودجه ای در نظر گرفته نشده است. رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش خراسان‌جنوبی گفت: بخاطر تحریم‌ها بسیاری از بازارهای جهانی فرش‌ هایمان را از دست داده‌ایم اما کشورهای رقیب که کارگر ارزان و جمعیت زیاد دارند کارمی‌کنند و دولت‌هایشان هم از آنها حمایت می‌کنند.کامیابی مسک گفت: برای حفظ بازار فروش باید در بازارهای جهانی تبلیغات انجام داد و بخش اقتصادی سفارت‌خانه ها را فعال نموده و بازاریابی کرد و سلیقه‌ بازارهای هدف را شناسایی کرد اما بخاطر هزینه‌های بالا، این کار از سوی تولیدکنندگان امکان پذیر نیست.
وی گفت: مرکز ملی فرش ایران، متولی فرش است اما بخاطر بدهی به صدا و سیما و هزینه بالای تبلیغات، توان تبلیغ فرش دستباف در صدا و سیما را ندارد. این تولیدکننده و صادر کننده فرش با بیان اینکه بازار سنتی فروش فرش‌های دستباف خراسان‌جنوبی کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا است افزود: فرش های دستباف استان به کل کشورهای اروپایی صادر می شود و بازارهای جدید برای فروش، کشورهای روسیه و چین است اما حجم صادرات به این دو کشور زیاد نیست.
کامیابی مسک با اشاره به اینکه فرش خراسان‌جنوبی در بازارهای جهانی شناخته شده است وعمده بازار فروش سنتی فرش دستباف جهان در دست ایران قرار دارد، افزود: در گذشته حدود ۹۰ درصد فرش خراسان‌جنوبی صادر می شد اما الان بدلیل محدودیت بازار، نزدیک ۶۵ درصد فرش دستباف استان صادر می شود.
وی گفت: حدود ۱۲ سال است که طرح فروش اینترنتی فرش دستباف را آماده کرده ایم برای اینکه علاوه بر بازار سنتی، تجارت الکترونیکی فرش راه اندازی شود و در این طرح پیش‌بینی شده که فروشگاه اینترنتی سفارش را از مشتری خارجی دریافت کند و آن را به بافنده منتقل کند و بعد از بافته شدن، فرش را به مصرف کننده تحویل دهد که از مزایای این طرح این است که دست واسطه‌ها کوتاه می شود و تعداد واسطه‌ها نیز کم خواهد شد اما بدلیل اختصاص نیافتن تسهیلات این طرح تاکنون اجرایی نشده است. وی گفت: طی سفری که اخیرا دکتر منصوری معاون وزیر به استان داشته‌، این طرح به وی داده شد و قول داد که به عنوان پایلوت کشور، این طرح را در استان اجرا کند.
محمدحسن کامیابی مسک با اشاره به اینکه در استان خراسان‌جنوبی ۵۰ هزار بافنده وجود دارد که تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی فعالیت می کنند، گفت: در سال ۷۴ میزان درآمد یک بافنده دوبرابر حقوق یک کارمند بود اما در حال حاضر درآمد بافنده ها بسیار پایین است و در این بخش شغل جدیدی ایجاد نمی شود اما به دلیل پایدار نبودن این شغل و دستمزد پایین آن تعدادی از بافنده ها به کشاورزی و کارهای دیگر سوق داده شده اند. وی افزود: از آنجایی که استان ما که با خشکسالی روبرو است و بسیاری از روستاها آب ندارند و با تانکر به آنجا آب منتقل می شود، کشاورزی و دامداری در این روستاها تعطیل است و تنها دلیلی که این روستاها خالی از سکنه نشده اند قالی بافی است که تنها منبع درآمد آنهاست اما درصورتی که حمایتی صورت نگیرد این افراد برای کار به شهرها مهاجرت خواهند کرد و به دنبال آن عوارض و آسیب های اجتماعی ایجاد خواهد شد که حمایت جدی از سوی دولت را می طلبد. رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش خراسان‌جنوبی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی صنعت فرش، بازار فروش این محصول و همچنین جولان واسطه‌ها در این بخش است، چراکه الان فرش دستباف، بعد از ۳ یا ۴ واسطه به دست مشتری واقعی می‌رسد و واسطه‌ها هر متر مربع فرش را بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از بافنده‌ها می‌خرند اما قیمت واقعی هر متر فرش درجه یک هزار دلار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*