سکته قلبی روزانه جان۳۰۰نفررا درایران می گیرد

تهران- ایرنا- رئیس نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق با بیان این که سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور به حدود ۳۰ سال رسیده است، افزود: روزانه ۳۰۰ نفر در کشور در اثر سکته های قلبی جان خود را از دست می دهند که بخش قابل توجه این موارد مربوط به شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر مسعود قاسمی روز شنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش سن ابتلا به بیماری های قلبی در ایران، افزایش مصرف دخانیات به ویژه قلیان و سیگار، چاقی و اضافه وزن، خواب نامناسب، کم تحرکی و استرس های مزمن و طولانی مدت است.
وی به آمار بالای مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی در تهران هم اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا به ویژه در روزهایی که هوای تهران محبوس می شود، جمعیت بالا، کم تحرکی و فعالیت در فضای پراسترس عامل اصلی بروز آمار بالای سکته های قلبی در این شهر است.
قاسمی بر نقش خانواده در کنترل موارد مصرف قلیان و لزوم توجه به تغذیه سالم فرزندان تاکید کرد و افزود: والدین باید به تغذیه سالم افراد خانواده توجه داشته باشد و میزان مصرف غذاهای آماده (فست فودها) را به حداقل برسانند، همچنین به ورزش کردن توجه داشته و نسبت به مصرف قلیان فرزندان خود بی تفاوت نباشند.
قاسمی با بیان این که سالانه حدود ۵۷ درصد شیوع بیماری های قلبی در سنین بالای ۴۰ سال در مردان بروز می کند، افزود: طبق بررسی صورت گرفته در آبان ماه سال ۱۳۹۵ که ماه پرتنش از نظر آلودگی هوا است و گازهای مختلف به مقدار قابل توجهی در هوا منتشر و محبوس می شوند، از حدود چهار هزار و ۷۶۶ نفر که در کشور فوت کردند، ۴۴۱ نفر به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست دادند.
وی افزود: طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در خصوص میزان مرگ و میر در ایران، ۶۳ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی عروقی و ۲۸ درصد مربوط به بیماری های مغزی بوده است.
قاسمی اظهار کرد: میزان مرگ و میر سالانه در ایران ۳۵۷ هزار نفر است که ۳۵ هزار نفر از آنان به دلیل سکته مغزی و قلبی جان خود را از دست می دهند.
وی، فشارخون بالا را عامل اصلی سکته مغزی و قلبی عنوان کرد و افزود: ۴۰ درصد مرگ و میرها در ایران به دلیل بیماری های قلبی است که ۲۰ درصد آن مربوط به سکته های قلبی است و اگر این میزان با میزان مرگ و میرهای ناشی از سکته های مغزی جمع بسته شود، به ۵۵ درصد می رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*