سریال خشک شدن درختان در بیرجند نبش قبر بی تدبیری انصاری : آهک در عمق ۹۰ متری زمین باعث خشک شدن درختان شده است نصرآبادی: ادعای خشک شدن درختان به علت وجود آهک غیر علمی است

این روزها درختان کاج در شهر بیرجند حال و روز خوبی ندارند موضوعی که شهروندان بیرجندی با گذر از خیابان های شهر به آن پی برده اند و خشک شدن درختان دل آنها را آزرده است. در این گزارش نیم نگاهی داشته ایم به وضعیت ۵۰ هزار اصله درخت کاجی که در اراضی ورودی شهر بیرجند از سمت فرودگاه تا میدان آزادی در دهه های گذشته کاشته شده است و اینک از آنها آثار چندانی باقی نمانده است. محدوده ای که می توانست با وجود این تعداد قابل توجه درخت خاطره خوبی را در اذهان مسافران و گردشگران هنگام ورود به شهر بیرجند متبلور کند .
وجود آهک در عمق ۹۰ متری
و خشک شدن درختان کاج
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند از درج گزارش در مورد خشک شدن درختان کاج ورودی شهر بیرجند از سمت فرودگاه به عنوان نبش قبری یاد می کند که هیچ دردی را دوا نمی کند. انصاری فرد معتقد است که در خشک شدن درختان این محدوده هیچ کسی مقصر نیست چرا که بعد ازانجام آزمایشات خاک مشخص شده در عمق ۹۰ متری لایه آهکی وجود دارد که همان عامل باعث خشک شدن درختان شده است. وی با بیان اینکه نگهداری از فضای سبز این محدوده طی سال های گذشته از وظایف منابع طبیعی بوده است، افزود: درختان خشک شده در این محدوده قبل از تحویل به شهرداری کلا جمع شده بودند و بررسی ها نشان می دهد که منابع طبیعی در خشک شدن این درختان نقشی نداشته است .
آینده خوبی را پیش بینی می کنیم
وی در پاسخ به این سوال که شهرداری در حال حاضر برای احیای درختان در این محدوده که ورودی شهر هم به شمار می رود چه برنامه ای دارد پاسخ می دهد: اداره راه و شهرسازی در آن منطقه ساخت و سازهایی دارد که ما منتظر هستیم آماده سازی های لازم صورت گیرد و بعد از آن برای کاشت درختان و ایجاد فضای سبز اقدام کنیم چرا که اگر درختی هم در آنجا کاشته شود باز به سرنوشت همین درختان دچار خواهد شد چون زمین مستعدی وجود ندارد .
وی آینده این محدوده را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: اول باید خیابان کشی ها انجام شود تا بعد ببینیم چه برنامه ای می توان برای این منطقه پیاده کرد.
کاشت۵۰ هزار اصله درخت کاج
در تپه های ورودی شهر
به رغم اظهارات مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند که معتقد است کوتاهی در خشک شدن درختان این محدوده صورت نگرفته و تهیه گزارش در این زمینه نبش قبری است که هیچ دردی دوا نمی کند، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نظریات متفاوتی دارد و با اشاره به مراحل تغییر و تحولاتی که در واگذاری این اراضی طی سنوات گذشته انجام شده به خبرنگار ما می گوید : در جلسه نهالکاری شهرستان بیرجند که در سال ۶۵ در فرمانداری برای فضای سبزی که الان بنام بلوار شهید ناصری نامگذاری شده و تا میدان آزادی ادامه دارد تشکیل شده ( مدارک این اسناد و جلسات هم موجود است ) و مجموعه هایی مانند ۰۴ ، منابع طبیعی ، راه و شهرسازی و شهرداری هم حضور داشته اند مقرر شده این اراضی به شهرداری منتقل شود .
علیرضا نصر آبادی تعداد درختان این محدوده را ۵۰ هزار اصله درخت کاج از گونه های مختف عنوان می کند و ادامه می دهد : از تاریخ برگزاری این جلسه تا سال ۶۸ قرار بوده به مرور این فضای سبز به شهرداری واگذار شود اما طی این سالها اقدام خاصی برای واگذاری صورت نگرفته است .
واگذاری فضای سبز تپه های ورودی شهر
به شهرداری بعد از۲۲سال از زمان مصوبه
وی با بیان اینکه این نقل و انتقال هم چنان تا سال ۷۹ ادامه داشته و منابع طبیعی در این فاصله زمانی آبیاری فضای سبز را با تانکر انجام داده است ، افزود: طی این سنوات از چاه آب فرودگاه بیرجند با پرداخت هزینه، آبیاری درختان انجام می شده که این روند تا سال ۸۱ هم چنان ادامه داشته که بعد از حفر چاهی در کنار پایانه مسافربری که نهالستان منابع طبیعی هم در آنجا وجود دارد تا سال ۸۹ آبیاری این درختان از این طریق انجام شده است. وی ادامه داد: در سال ۸۹ بر اساس قانون وقتی اراضی حاشیه و حومه شهر به اداره راه و شهرسازی واگذار شد کل عرصه مذکور با کاربری فضای سبز به این مجموعه واگذار که طی جلسه ای در دی ماه سال ۹۰ نیز این عرصه به شهرداری تحویل شده است.
عدم مراقبت کافی درختان را خشک کرده است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تا سال ۹۰ به رغم اینکه این اراضی به اداره راه واگذار شده بود ما درختان را آبیاری کرده ایم ، گفت: تا این زمان درختان این محدوده سبز بوده و اثری از آفت هم وجود نداشته است و ما بخاطر وجود لایه هایی از گچ که در این منطقه وجود داشته از روش هایی مانند عوض کردن خاک و یا تقویت آن و کود دادن، استفاده کرده ایم و بخاطر این نگهداری درختان هم زنده و سر سبز بوده اند.
ساخت و سازهایی که ارتباط مستقیمی با خشک شدن درختان دارند
نصرآبادی با رد اینکه در لایه ۹۰ متری این محدوده آهک وجود دارد، بیان داشت: لایه گچی در فاصله کمتر وجود دارد ولی هیچ مبنای علمی برای آن نیست، وی افزود: به نظر بعد از اینکه درختان در این اراضی به اداره راه و شهرداری واگذار شد به دلیل عدم مراقبت کافی دچار مشکل شده تا حدی که دیگر از چند هزار اصله درختی که در ابتدا کاشته شده خبری نیست . وی با اشاره به تعداد کم درختانی که در زمان تحویل به اداره راه خشک بوده اند و بدلیل تعداد کم شان اصلا به چشم هم نمی آمده اند ، ادامه داد: به نظر می رسد ساخت و سازهایی که در این محدوده انجام شده ارتباط مستقیمی با خشک شدن درختان دارد موضوعی که اصلا قابل انکار نیست و هر کسی می تواند به آن پی ببرد .
روند خشک شدن درختان در بیرجند ادامه دارد
او که هیچ اعتقادی به خشک شدن درختان بخاطر وجود لایه گچی در این عرصه ندارد، با اشاره به اینکه افق خاک کاملا مشخص است و باید گفت چرا درختان بالا دست این منطقه با وجود یکسان بودن شرایط خاک خشک نشده اند و اینجا خشک شده اند ، بیان کرد: در برخی دیگر از مناطق شهر بیرجند بغیر این محدود نیز شاهد خشک شدن درختان هستیم مانند حاشیه غفاری به سمت بلوار شهید ناصری و یا چهار راه پاسداران و ….. بنحوی که همه این شرایط را می بینند و اعتراض می کنند.
۱۰ درصداز ۵۰ هزار اصله نهال تپه کل کلاغان باقیمانده است
نصر ابادی از خبرنگار ما می خواهد به سراغ مستندات و نقشه های هوایی این عرصه در فاصله زمانی ۸۳ تا ۹۰ و بعد آن برود تا متوجه شود از ۵۰ هزار اصله نهال این عرصه کمتر از ۱۰ درصد باقیمانده است و باید مشخص شود چرا طی ۲۰ سال گذشته این درختان بر اثر مراقبت و آبیاری هیچ مشکلی نداشته اند و یکدفعه طی ۵ تا ۶ سال دچار مشکل شده و خشک شدند . وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به فضای سبز بیرجند توجه بیشتری را می طلبد ، گفت: به نظر من قطع درختان به بهانه خیابان کشی و تعریض آن درست نیست مانند شرایطی که در خیابان مدرس شاهد هستیم و بجای درخت علمک هایی نصب شده اند که اگر به همین منوال ادامه یابد در خیابان طالقانی و جمهوری اسلامی هم ، چنین شرایطی را خواهیم داشت. علاوه بر این محدوده در سایر مناطق شهر بیرجند مانند اراضی موسوم به پادگان که گزارش آن در روزنامه درج شد در برخی مناطق دیگر هم روند خشک شدن درختان ادامه داد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد بنابراین شرایط فعلی نشان می دهد که اگر روند خشک شدن درختان چندین ساله در بیرجند ادامه یابد در دهه های آینده اثری از درختان کاج در شهرمان باقی نخواهد ماند و ما باید پاسخگوی نسل آینده خود هم باشیم .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*