رئیس پلیس پیشگیری استان اعلام کرد: سوء استفاده آسان فرصت طلبان و کلاهبرداران از مردم

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان گفت: سیستم قضایی و انتظامی در پیشگیری از وقوع جرایم نقش محدودی دارند و پیشگیری موفقیت آمیز از وقوع جرایم نیازمند طیف وسیعی از اقدامات میدانی و کنشی می باشد. سرهنگ حسن شجاعی نسب که همزمان با هفته ناجا در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه پیشگیری از جرم با راه حل های ثابت و کلیشه ای قابل دسترسی نیست، افزود: پیشگیری انتظامی از جرایم برپایه اقدامات پلیسی به منظور حمایت از شهروندان آسیب پذیر، نظارت بر اماکن عمومی، افزایش هزینه های ارتکاب جرم و …. استوار است.
تقویت و تجهیز کلانتری ها و پاسگاه های استان در دستور کار
وی اضافه کرد: طی سال گذشته ۲۴۰ هزار نوع خدمت در راستای ابلاغ اوراق قضایی و خدمات قضایی ارائه گردیده است و از آنجا که کلانتری ها و پاسگاه ها ویترین نیروی انتظامی هستند و ارتباط مستقیم و عدیده ای با مردم برقرار می کنند و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر تقویت و تجهیز کلانتری ها و پاسگاه ها، اقداماتی از قبیل راه اندازی کمیسیون تحول کلانتری ها و پاسگاه ها با هدف رشد، تعالی و تجهیز آنها از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و پیگیری ها در این خصوص با حساسیت ادامه دارد.
وی از اجرای طرح های امنیت محله محور و معتمد پلیس در محلات به عنوان یکی دیگر از اقدامات پلیس پیشگیری در استان نام برد و اظهار کرد: این کمیسیون از ابتدای امسال ۲۱۰ جلسه برگزار کرده و مصوبات زیادی را اجرایی نموده است. ضمن اینکه حضور مستمر و روزانه ۲۹۰ تیم گشتی شبانه روزی در سراسر استان، مطالبه گری جدی از سایر دستگاه ها و نهادها، تجهیز کلانتری ها و پاسگاه ها به سیستم های نوین رایانه و …، راه اندازی سامانه پیامکی و امکان ارسال پیامک به طرفین پرونده ها به منظور اطلاع آنان از روند رسیدگی و … از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
تخلفات رانندگی، مواد مخدر و سرقت بیشترین
فراوانی جرایم در استان
رئیس پلیس پیشگیری استان در ادامه گفت: از ابتدای سالجاری ۲۹ هزار پرونده در رابطه با جرایم مختلف در کلانتری ها و پاسگاه ها تشکیل شده که تخلفات راهنمایی و رانندگی با ۲۲ درصد، مواد مخدر با ۹ درصد، سرقت با ۸ درصد، نزاع با ۵ درصد و مفاسد اجتماعی با ۴ درصد بیشترین فراوانی را در تشکیل این پرونده ها داشته و این جرایم در مجموع حدود ۵۰ درصد پرونده ها را به خود اختصاص داده است.
ضمن اینکه از ابتدای امسال ۸۳۵۲ مجرم در خصوص این پرونده ها دستگیر شده اند و ۶۱ درصد آنان فاقد شغل و بیکار می باشند.
مردم از تماس غیر ضروری با پلیس ۱۱۰ خودداری کنند
سرهنگ شجاعی نسب از اجرای طرح تجمیع ۱۱۰ با هدف ارتقای سطح احساس امنیت و پاسخگویی مناسب و به هنگام در مرکز استان خبر داد و با بیان اینکه کماکان حدود ۱۱ درصد از تماس های برقرار شده با فوریت های پلیسی ۱۱۰ غیرقابل رسیدگی می باشد، تصریح کرد: بهتر است هم استانی ها موارد فوریتی را از طریق ۱۱۰ اعلام نمایند و مابقی موارد را از طریق محاکم قضایی یا مراجعه به کلانتری ها و پاسگاه ها پیگیری کنند.
ضرورت ورود تمامی دستگاه ها و حساسیت
همه مردم در راستای ایجاد امنیت پایدار
وی خواستار ورود همراه با حساسیت تمامی دستگاه ها به موضوع امنیت شد و همراهی و تعامل همگان را برای ایجاد امنیت پایدار و مطلوب ضروری دانست و گفت: شهروندان در حفظ و نگهداری و مراقبت از خود، خانواده و فرزندان و اموالشان حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا بسیاری از جرایم و به خصوص سرقت ها به دلیل سهل انگاری ما رخ می دهد. کسبه با رعایت نکات ایمنی و استفاده از حفاظ ها و تجهیزات امنیتی از محل کسب و اموالشان مراقبت نمایند.
هشدارجدی به مزاحمین نوامیس مردم
سرهنگ شجاعی نسب به مزاحمین نوامیس مردم به خصوص در محدوده مدارس و دانشگاه ها هشدار داد و گفت: با مزاحمین نوامیس مردم بدون اغماض و قاطعانه برخورد خواهد شد و لذا والدین بر کار و رفت و آمد فرزندانشان نظارت دقیق تری داشته باشند.
سرقت های خرد، حوادث رانندگی و سوءاستفاده آسان کلاهبرداران از مردم؛ دغدغه پلیس استان
رئیس پلیس پیشگیری استان، وقوع جرایم خرد و به ویژه سرقت های خرد ناشی از سهل انگاری شهروندان حوادث رانندگی و سوء استفاده آسان فرصت طلبان و کلاهبرداران از مردم را دغدغه فرماندهی انتظامی استان ذکر نموده و بر ضرورت مراقبت افراد از خودشان، اطرافیانشان و اموالشان تاکید کرد.
سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به اینکه تمامی فعالیت های ما حتی در پاسگاه های دور افتاده از طریق سیستم انجام می شود بار دیگر بر تعامل تمامی دستگاه ها و مردم در راستای ایجاد امنیت پایدار به عنوان یک اولویت مهم و حیاتی تاکید کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*