رئیس پلیس فتا وضعیت فضای مجازی استان را تشریح کرد:فضای جرم خیز

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان از افزایش ۷۷/۹۲ درصدی جرایم فضای مجازی در استان در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کلاهبرداری رایانه ای و برداشت های غیر مجازبیشترین جرایم فضای مجازی استان
سرهنگ دوم علی محمد پور در نشست خبری به مناسبت هفته ناجا افزود: بیشترین فراوانی جرایم فضای مجازی در استان مربوط به کلاهبرداری رایانه ای، برداشت های غیر مجاز و منتسب نمودن اعمال خلاف واقع می باشد که برداشت غیر مجاز ۶۳ درصد افزایش، کلاهبرداری رایانه ای ۴۷ درصد افزایش و منتسب نمودن اعمال خلاف واقع ۴۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
وی همچنین گفت: افزایش حضور هم استانی ها در فضای مجازی طی ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و ورود برخی افراد فرصت طلب و سودجو در این بین و رشد برخی جرایم فضای حقیقی در فضای مجازی به دلیل تنگ شدن عرصه مجرمین در فضای حقیقی با توجه به آگاهی مردم و اقدامات پلیس تخصصی از دلایل اصلی افزایش آمار جرایم فضای مجازی است.
رشد ۷۰ درصدی کشف جرایم فضای مجازی در استان
وی اضافه کرد: البته تلاش همکاران ما در پلیس فتا باعث رشد ۲۷ درصدی کشف جرایم فضای مجازی در یکسال اخیر نسبت به سال گذشته و نیز رشد ۷۰ درصد کشف جرایم فضای مجازی طی ۶ ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان شده که منجر به شناسایی و دستگیری و تحویل مجرمین به مراجع قضایی گردیده است. سرهنگ محمدپور گفت: نظارت و کنترل میدانی عرضه کنندگان خدمات اینترنتی، کافی نت ها، نت سراها و آموزشگاه های رایانه ای و … و نیز نظارت بر کار نمایندگان شرکت های خدمات اینترنتی به ترتیب با رشد ۸۴ درصدی و ۵/۹۲ درصدی از جمله اقدامات حوزه پیشگیری وضعی و اجتماعی پلیس فتای استان بوده است. ضمن اینکه در بحث ارائه هشدار به نهادهای دولتی نیز رشدی ۵/۱۱ برابری داشته ایم.
ضرورت ارتقای سطح سواد فضای مجازی در جامعه
وی از انتشار به هنگام هشدارها و توصیه ها و پیام های پلیس فتا در رسانه های استان که آگاه سازی مردم را به دنبال داشته، قدردانی کرد و از رشد ۶۰ درصدی مصاحبه ها، رشد ۳ برابری برپایی نمایشگاه ها و رشد بیش از ۲ برابری هشدارها در قالب بروشور و سی دی و انیمیشین و …. خبر داد و گفت: در کنار این اقدامات لازم است که برای کاهش آمار جرایم فضای مجازی با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری و سایر مسئولین نظام اسلامی، سطح سواد فضای مجازی را نیز در استان ارتقا دهیم. ضمن اینکه والدین برای نظارت بیشتر و بهتر بر کار نوجوانان و جوانان خود در استفاده از فضای مجازی نیازمند داشتن حداقل سواد فضای مجازی هستند. جا دارد همانطور که در اوایل انقلاب نهضت سوادآموزی برای ریشه کنی بی سوادی ایجاد شد امروز هم نهضتی برای سوادآموزی فضای مجازی ایجاد گردد زیرا برخی مجرمین جرایم فضای مجازی دلیل ارتکاب جرم را عدم آگاهی و یا کنجکاوی نسبت به فضای مجازی عنوان می کنند.
مجرمین فضای مجازی بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند
رئیس پلیس فتای استان نفوذ هکرها به سیستم ادارات و نهادها را با توجه به هجمه های دشمنان علیه نظام اسلامی در استان منتفی ندانست اما وقوع این جرایم را در استان بسیار نادر ذکر کرد و با اشاره به اینکه کارشناسان خبره و متخصصی از مراکز دانشگاهی جذب پلیس فتا شده اند، افزود: در بحث توزیع و خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی اغلب مربوط به خارج از استان و خارج از کشور می باشد اما مواردی نیز در استان رخ داده که به پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع داده شده است. سرهنگ محمدپور به نقل از مرکز آمار ایران ضریب نفوذ اینترنت را در روستاها ۵/۸۰ درصد و در شهرها ۵/۷۰ درصد ذکر کرد و گفت: سن مجرمین فضای مجازی بیشتر بین ۲۰ تا ۲۵ سال می باشد و دلیل رشد جرم منتسب نمودن اعمال خلاف واقع در فضای مجازی طی ۶ ماهه اول سال نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بوده است.
افزایش ۳۵ درصدی آمار انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی در فضای مجازی
وی با بیان اینکه انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی در فضای مجازی ۳۵ درصد افزایش داشته، گفت: این در حالی است که طبق قانون مجازات اسلامی نقض حریم خصوصی افراد از ۹۱ روز تا ۲ سال حبس و یا جزای نقدی ۵ تا ۴۰ میلیون ریال و یا هر دو مجازات را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه نشر اکاذیب و نسبت دادن اعمال خلاف واقع به افراد نیز در فضای مجازی علاوه بر اعاده حیثیت، به همین میزان حبس و جزای نقدی را در پی دارد. البته بررسی این جرایم نیاز به شکایت شاکی خواهد داشت که از طریق مراجعه به مراجع قضایی و یا پلیس فتا پیگیری این موارد امکان پذیر می باشد.
توصیه های رئیس پلیس فتای استان
سرهنگ محمد پور در پایان توصیه کرد: شهروندان و هم استانی ها به پیام هایی تحت عنوان برنده شدن در قرعه کشی ها و … توجه نکنند مگر در مواردی که ۱۰۰ درصد از صحت تماس اطمینان حاصل نمایند. برای واریز وجه به حساب، نیازی به پیگیری در پای دستگاه های عابربانک و عمل کردن به دستورات فرد تماس گیرنده نیست. رمز کارت عابر بانک به هیچ وجه نباید بر روی آن قید و یا در کنار آن نگهداری شود. برخی سایت ها و کانال ها و ارگان های بانکی جعلی هستند و باید در این خصوص مراقبت کنیم. خرید از سایت هایی که اطلاعات واقعی شان را عرضه می کنند، درصد سوء استفاده را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*