آخرین خبر :

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیازهای موکب های استان در اربعین را اعلام کرد هر که دارد سر همراهی ما بسم ا…

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی در نشست خبری که با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی برگزار شد، با بیان اینکه در سال گذشته دو میلیون و سیصد هزار نفر از ایران در پیاده روی اربعین شرکت کرده اند که ۷۰ درصد آن آقایان بوده اند، گفت: در سال گذشته از استان ما بیش از ۱۷۰۰۰ نفر در این مراسم شرکت کرده اند.

جوینده افزود: از اول سال ۸۵ جلسه در راستای اربعین حسینی در استان تشکیل شده و ستاد اربعین استان که به مدیریت استاندار فعال شده تاکنون ۳ جلسه تشکیل داده و همچنین ۱۵ جلسه در کمیته های این ستاد تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه اسکان و تغذیه‌ زائران اربعین بر عهده‌ کمیته‌ مشارکت‌های مردمی است، گفت: در اربعین سال پیش ۱۳ موکب داشته ایم که این تعداد به ۳۰ موکب در امسال افزایش خواهد یافت که ۲۵ موکب آن در شهر کاظمین و ۵ موکب هم در مسیر نجف به کربلا ایجاد خواهد شد. جوینده افزود: از این تعداد موکب، ۸ واحد آن برای پخت نان است و قادر است هر روز ۳۵ تا ۴۰ هزار قرص نان تحویل زائران دهد ، یک موکب جهت درمان، از سوی دانشگاه علوم پزشکی و بسیج پزشکی است که تجهیزات و داروهای آن آماده ارسال است، ۲ موکب برای اسکان خواهران و برادران در شهر کاظمین است که ظرفیت آن ۲۲۷۰۰ نفر است که ۴ برابر سال قبل ظرفیت آن افزایش یافته و ۱۵ موکب جهت پذیرایی است و هر وعده قادر به توزیع ۹۰ هزار پرس غذا می باشد که تمام آن از سوی مردم و بدون کمک دولت انجام می شود و یک موکب جهت نظافت از سوی شهرداری ایجاد خواهد شد و ۸۰ کامیون انتقال تجهیزات را بر عهده دارند.

وی در مورد اقلام مورد نیاز گفت: گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، حبوبات، قند، زعفران، ظروف یکبار مصرف و کپسول گاز جزو اقلام مورد نیاز است، همچنین موکت جهت زیر اندازی و چادر گروهی که ظرفیت آن بین ۵۰ تا ۸۰ نفر است دومیلیون و سیصد هزار تومان برای هر چادر مورد نیاز است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته برای تهیه پتو، طرح هر خانواده یک پتو اجرا شد، گفت: در این طرح که با استقبال مواجه شد، نزدیک به ۳۰۰۰ پتو جمع آوری شد که این پتوها و چادرهای سال گذشته در انبارهای عراق که متعلق به استان است نگهداری می شود. وی افزود: برای تهیه پتوی مورد نیاز اربعین امسال اگر چه پتوهای عراق ارزان تر از پتوهای داخل کشور است اما ستاد عتبات عالیات استان، بخاطر حمایت از تولید داخل، از پتوهای داخلی خریداری و ارسال می کند.

جوینده با اشاره به اینکه اولین موکب استان ۱۲ آبان استقرار می یابد، گفت: هم اکنون افرادی در شهر کاظمین در حال آماده سازی مقدمات این کار هستند همچنین برای هر موکب در اربعین نیروهای خدماتی از سوی این ستاد اختصاص داده شده و براین اساس نزدیک به ۹۰۰ نفر اعزام خواهند شد.

وی گفت: با توجه به کمبود حمام و سرویس بهداشتی در سال گذشته، نیاز سنجی و برنامه ریزی برای ساخت ۱۰۰ مکان جهت استحمام و سرویس بهداشتی در کاظمین صورت گرفت و این کار که برای اولین بار در حال انجام است، برای انجام آن علاوه بر اینکه ۱۰ نفر قبلا اعزام شده، ۲۴ نفر دیگر در حال اعزام هستند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی افزود: امسال اولین سال است که تمام شهرستان های استان جهت ایجاد موکب اعلام آمادگی کرده اند و شهرستان درمیان هم یک موکب در کاظمین ایجاد خواهد کرد

جوینده افزود: مردم می توانند از طریق شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۰۹۵۶۶۷۹۷۵ بانک انصار به نام کمیته مردمی اربعین حسینی کمک های نقدی خود را برای اربعین حسینی واریز نمایند، همچنین شهرداری میدان ابوذر، مسجد امام حسن(ع) پاسداران، مسجد سید الشهدا(ع) سجادشهر، مسجد امام صادق(ع) سجادشهر، مسجد صدیقه طاهره(س) کارگران و مسجدالحسین جوادیه و مسجد امام علی(ع) دشت علی آباد و همچنین مسجد محمد رسول ا…(ص) آماده جمع آوری کمک های مردمی برای اربعین هستند

وی با بیان اینکه ستاد اربعین استان از سال ۸۳ شروع به فعالیت کرده گفت: تاکنون ۳۶ میلیارد تومان از سوی مردم برای بازسازی عتبات عالیات پرداخت شده که در این راستا تاکنون ۱۲ پروژه اجرا و تحویل شده است.

وی با بیان اینکه کمک‌های مردم جهت بازسازی این اماکن مقدس موجب پایداری و پویایی اقتصاد استان شده گفت: کالاهای ارسالی به عراق از بازار داخلی استان تهیه و بوسیله شرکت‌های حمل و نقل استان تا مرز مهران منتقل می شوند که با توجه به کرایه دومیلیون و هفتصد هزار تومانی هر کامیون، در سال گذشته حدود ۲۱۰ میلیون تومان صرف انتقال اجناس به مرز شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی با اشاره به پروژه های این ستاد گفت: پروژه ساخت صحن فاطمه زهرا(س)  در نجف اشرف با زیر بنای ۲۲۰ هزار متر مربع در حال ساخت است و بخش زیارتی آن تا پایان سال به اتمام می رسد که با اجرای آن بخش زیارتی حرم امیرالمومنین(ع) ۲۰ برابر افزایش خواهد یافت.

جوینده با اشاره به اینکه گرانیت سبز جنگلی خراسان‌جنوبی به عنوان نماد این استان شناخته می شود، گفت: ۱۰۰ هزار متر مربع گرانیت سبز برای سنگفرش صحن فاطمه زهرا(س) حرم حضرت علی(ع) ارسال شده که این سنگ ها بصورت نقدی از معادن خریداری شده و بسته بندی و ارسال آن در استان انجام می شود .

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی در بحث بازسازی عتبات‌عالیات در سال‌های متوالی دارنده‌ رتبه‌ اول  تا سوم در سطح کشور است، گفت: این نشان دهنده‌ ارادت خالصانه مردم استان به اهل بیت است.

وی افزود: امسال نیز خراسان جنوبی در بازسازی اعتاب مقدسه نسبت به جمعیتی که دارد رتبه اول را در کشور دارد زیرا با اینکه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان سرانه کشوری جمع آوری نذورات برای بازسازی عتبات عالیات است اما این سرانه برای خراسان جنوبی ۵۳۰۰ تومان است.

جوینده گفت: با اینکه تعهد استان برای بازسازی عتبات عالیات در سال جاری ۳ میلیارد است، در ۶  ماهه اول امسال ۶۸ درصد آن جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه طرح قالی بافی برای ساخت صحن حضرت فاطمه در استان در حال انجام است گفت: خراسان جنوبی در اجرای این طرح در کشور نمونه است و از ۳ سال گذشته که این طرح آغاز شده ۷۰۰۰ متر فرش توسط ۲۵۰ کارگاه قالی بافی تولید شده و ۱۴۰۰۰ خانم انجام این کار را بر عهده دارند و در این طرح هر قالیباف در هر هفته فقط یک روز کار می کند.

جوینده گفت: در راستای این طرح تاکنون ۷۰۰۰ متر فرش به مبلغ ۳ میلیارد تومان بفروش رسیده و پیش بینی می شود امسال بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع فرش به ارزش حدود ۱ میلیارد به فروش رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*