در همایش گرامیداشت روز ملی دامپزشکی عنوان شد : دامپزشکان سنگر سازان بی سنگرند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در همایش روز دامپزشک که به نوعی مراسم خداحافظی با او به عنوان مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بود با اشاره به این که هم اکنون ۳۶ هزار نیروی دامپزشکی در کشور مشغول خدمت رسانی هستند، دامپزشکان را سنگرسازان بی سنگر توصیف کرد. چرا که از سلامت جامعه دفاع و سپری نامرئی در مقابل بیو تروریسیم هستند.

دکتر علیرضا رفیعی پور که خود جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی است با توصیف سنگر سازان آن زمان در جبهه ها گفت: به عقیده من این سنگر سازان بی سنگر شجاع ترین افراد در جامعه به شمار می آیند و توصیف اینگونه دامپزشکانی که تا کور ترین نقاط مرزی را بدون هیچ چشمداشتی برای واکسینه کردن همه دام ها جلو می روند قابل قبول است.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری یک معجزه است، گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی به رغم مرزی بودن طی ۴ سال گذشته و هم اکنون عاری از هرگونه بیماری مشترک بین انسان و دام است و از پاک ترین استان های کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به محرومیت موجود در روستاهای خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون تسهیلات پرداختی به عشایر و روستاها در مسیر درستی هدایت نشده، چراکه در برخی موارد مشاهده شده که تسهیلات پرداختی به روستائیان و عشایر در راستای خرید خودرو و لوازم لوکس هزینه شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: اگر طی سال های گذشته دولت ها به جای پرداخت تسهیلات، شتر و دام در اختیار روستائیان و عشایر قرار می دادند، تاکنون بخش اعظمی از مشکلات اشتغال و تولید استان رفع شده بود.

وی حوزه دامپزشکی را حوزه ای اجتماعی دانست چرا که با مردم سر و کار دارند. بر این اساس رسالت دامپزشکی بسیار مهم و سنگین است. وی درباره انتخابش به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور سه مولفه را مهم و ارزشمند عنوان کرد اول رضایت و دعای والدین ، دوم رضایت شهدا و سوم رضایت قلبی مردم که داشتن این سه با هم می تواند به هر انسانی در زندگی کمک کند. وی موفقیت خود در این استان را نیز مرهون تلاش خانواده دامپزشکی استان دانست و گفت: به طور قطع بدون تلاش همکاران و دلسوزی های مجدانه آن ها در امر واکسیناسیون، قرنطینه و مراقبت چنین نتیجه ای به ارمغان نمی آمد.

دامپزشکی عهده دار تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از انتخاب دکتر رفیعی پور به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:  دامپزشکی عهده دار تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه است.

بی بی عصمت سرفرازی انتخاب دکتر رفیعی پور را با توجه به بررسی عملکرد او و با توجه به شرایطی که در استان حاکم بوده است بسیار بجا و مناسب دانست و افزود: امید است از این پس نیز نیروهای دامپزشکی در مسیر عقلانیت و انجام امور بر اساس خرد جمعی حرکت کنند.

شرایط امن برای سایر استان ها

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: این استان شرایط امنی برای سایر استان ها فراهم کرده است. محمد اصغرزاده خراسان جنوبی را سپر بهداشتی کشور دانست و گفت: در حال حاضر مرز شرقی کشور به لحاظ وجود بیماری ها٬ پاک بوده و امکان ورود آلودگی وجود ندارد. وی با اشاره به خدمات دامپزشکی استان بیان کرد: دامپزشکی این استان همواره همیار تولید بوده است.

وی اعلام کرد: ۸۰ درصد مواد غذایی باید از چرخه سازمان دامپزشکی عبور کند و ما امنیت سیاسی و اقتصادی داریم و این به جهت داشتن امنیت غذایی است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی باید در کشور برند دو محصول شتر و شتر مرغ شود که با صادرات شیر شتر به خارج از کشور به این مهم دست پیدا خواهیم کرد و همچنین در بحث شتر مرغ، در چند سال آینده می‌توانیم قطب تولید شترمرغ در خاورمیانه شویم و روغن، گوشت و چرم آن را به خارج از کشور صادر کنیم و این باعث توسعه استان خواهد شد.

اصغر زاده  گفت: در نظر داریم که در هر دهستان یک دامپزشک مستقر شود و محصولات با نظارت بهداشتی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: برای ذابحین و قصاب‌های دام شناسه‌های بهداشتی صادر شده است و از لحاظ بهداشتی و هم از لحاظ شرعی آموزش‌های مورد نیاز را دیده‌اند و در اعیاد و یا ماه محرم یک مکان در روستا به عنوان کشتارگاه در نظر گرفته می‌شود تا دام به صورت بهداشتی ذبح شود.سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: برای کسانی که حمل و نقل دام را چه به طور زنده و چه به صورت لاشه به عهده دارند نیز شناسه صادر شده است و در این خصوص آموزش دیده‌اند. وی در پایان با آرزوی موفقیت برای دکتر رفیعی پور این انتخاب را شایسته دانست و ادامه داد: موفقیت های اخیر استان که بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه بوده است به گفته دکتر رفیعی پور به کمک خانواده دامپزشکی استان به دست آمده است. مسئول نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان نیز با اشاره به این که نیروهایی مانند دکتر رفیعی پور باید قدر خودشان را بدانند، گفت: بر اساس بررسی ها همه دوستانی که در شهرستان ها هستند از عملکرد دکتر رفیعی پور به اتفاق رضایت کامل دارند و این از خوش نیتی وی در عرصه کار و فعالیت است . حجت الاسلام حیدری انتصاب دکتر رفیعی پور را به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد او در ادامه فعالیتش خراسان جنوبی را به طور ویژه در نظر داشته باشد.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز که با تاخیر زیادی در جلسه حضور یافت با اشاره به اینکه ۱۰ درصد سهم ارزش افزوده در میانگین کشوری متعلق به کشاورزی است که در خراسان جنوبی به بیش از ۳۲ درصد می رسد، گفت: همکاران ما در دامپزشکی با مشکلات و شرایط سختی مواجه هستند .

ولی پور مطلق با اشاره به اینکه در نگاه های اجرایی سخت گیری هایی برای دامداران و مرغداران وجود دارد از قبیل اینکه از مرغدار خواسته شده دور مرغداری اش را دیوار بکشد، افزود: دامپزشکی در نگاه های اجرایی باید نواقص را در نظر داشته باشد و با تعامل و همدلی مناسب به شرایطی که در این بخش حاکم شده کمک کنند.

در پایان این مراسم از مدیران شبکه های دامپزشکی استان در همه شهرستان ها تجلیل و هدایایی به منتخبین اهدا شد . علاوه بر این هدایایی به رسم یاد بود به رئیس سازمان دامپزشکی کشور اهدا شد و از خدمات شایسته ی این مدیر در زمان فعالیتش در این استان قدر دانی به عمل آمد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*