در جلسه شورای اداری شهرستان فردوس مطرح شد: سرمازدگی بودجه ۱۰۰۰میلیاردی سرمازدگی مدیران خواستار تفکیک حوزه های انتخابیه فردوس و طبس شدند

جلسه شورای اداری شهرستان فردوس روز گذشته با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد. در این جلسه ابتدا امام جمعه فردوس با بیان اینکه جنگ تحمیلی نابرابر برای ایران اسلامی عزت و سرفرازی و برای دشمنان ذلت و خواری به همراه داشت، گفت: شهرستان فردوس به دلیل نداشتن راه ارتباطی در بن بست قرار گرفته و عدم برخورداری این شهرستان از راه مناسب، ریل و فرودگاه سرمایه گذاران دعوت شده را باز می گرداند. حجت الاسلام و المسلمین بابایی پیگیری ایجاد شاخه ریلی برای اتصال شهرستان فردوس به راه آهن سراسری را ضروری دانست و با اشاره به کم عرض بودن جاده اصلی فردوس، خواستار رفع مشکل این جاده برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات این محور شد.
رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی باعث مهاجرت جوانان شده است
فرماندار شهرستان فردوس هم در این جلسه با بیان اینکه اقداماتی که در گذشته در حوزه صنعت این شهرستان صورت گرفته در حال حاضر موفق نیست گفت: رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی، باعث مهاجرت جوانان تحصیلکرده شهرستان و سایر جوانان شده است و از آنجا که اغلب مردم شهرستان به کشت انار و زعفران اشتغال دارند سرمازدگی و کم آبی مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.
مطالبات مردمی
مهدی ابراهیمی از عملیاتی شدن پروژه انتقال آب به شهرستان فردوس، راه اندازی فرودگاه حداقل برای هواپیماهای فوق سبک، اتصال فردوس به راه آهن مشهد-بندرعباس با ریل گذاری ۶۰ کیلومتری، ایجاد بخش مرکزی و باغستان که مدارک آن به وزارت کشور ارسال شده و اعطای فرمانداری ویژه که قبلا وعده آن داده شده به عنوان مطالبات مردمی در این شهرستان نام برد.
سرمازدگی باغات انار فردوس
نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سرمازدگی باغات انار شهرستان فردوس گفت: سال گذشته دولت مصوبه ای را تصویب کرد که طی آن ۱۰۰ میلیارد تومان با اولویت شهرستان های فردوس، سرایان و بشرویه تخصیص یابد که متاسفانه هنوز محقق نشده و ضرورت دارد تا این امر پیگیری گردد تا نوش داروی بعد از مرگ سهراب نشود. دکتر امیرحسنخانی با اشاره به اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای فردوس را قبل از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مطرح کرده اما بعدها برای بیرجند مصوب شد، افزود: خواهشمندیم ایجاد منطقه ویژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم مصوب شود. علاوه بر این خواستار توانمندسازی روستاها برای جلوگیری از تخلیه روستاهای شهرستان از جمعیت هستیم و با توجه به وعده سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در این بحث از استانداری می خواهیم پیگیر این موضوع باشد. وی گفت: با توجه به اینکه قرار است شهرستان های فردوس، بشرویه، سرایان و طبس در طرح ترسیب کربن سازمان ملل لحاظ گردند، تحقق این امر هم نیازمند پیگیری است.
ایجاد دانشگاه های بیشتر در فردوس
نقره دانی رئیس شورای شهر فردوس نیز در این جلسه خواستار توسعه فضای آموزشی و دانشگاهی و ایجاد دانشگاه های بیشتر در شهرستان شد و گفت: توجه ویژه به بحث گردشگری در شهرستان فردوس با وجود ظرفیت های این شهرستان در این حوزه از دیگر مطالبات مردم شهرستان است. پورسلطان معاون فنی جهادکشاورزی شهرستان فردوس نیز با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی و دامداری این شهرستان خشکسالی طولانی را دلیل افزایش هزینه های کشاورزان و دامداران و خشک شدن حدود ۱۰۰ دهنه چشمه در این شهرستان ذکر کرد و خواستار اعطای تسهیلات و در صورت امکان کمک های بلاعوض برای جبران ۲۷۲ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی فردوس شد و گفت: تکمیل مجتمع های دامداری اسلامیه و فردوس از ضرورت های این شهرستان است.
توجه به منطقه گردشگری باغستان
رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان فردوس هم تعداد کل بیمه شده های این شهرستان را ۱۰ هزار نفر ذکر کرد که با احتساب خانواده ها به حدود ۲۴ هزار نفر می رسد. صولتی تعداد واحدهای فعال در شهرک صنعتی فردوس را ۲۶ واحد ذکر کرد و با بیان اینکه این شهرستان ۴۱ واحد فعال در بخش معدن با ۲۱۳ نفر شاغل دارد و دارای ۲۶۵ شرکت تعاونی می باشد که ۷۳ شرکت فعال است، خواستار توجه به منطقه گردشگری باغستان، تقویت حوزه معدن و تامین زیرساخت های بخش کشاورزی و دامداران در این شهرستان شد. در این جلسه چند تن از مدیران خواستار تفکیک حوزه های انتخابیه نماینده چهار شهرستان فردوس، طبس، بشرویه و سرایان به دو حوزه با دو نماینده شدند.
تحقق توسعه؛ محوریت بخش خصوصی را می طلبد
استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه این سفر با هدف نواختن زنگ بازگشایی مدارس انجام شد، گفت: ان شاءا… در سفر بعدی جلسه کارگروه تولید و اشتغال شهرستان را برگزار و تمامی مسائل و مشکلات شهرستان تعیین سهم شهرستان برای ایجاد فرصت های جدید برش برنامه های مدیران استانی برای اشتغالزایی و… را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
محمد مهدی مروج الشریعه با اشاره به اینکه دستگاههای شهرستانی باید برنامه های خود را تا پایان سال برای تولید و ایجاد اشتغال ارائه دهند، افزود: باید با انگیزه ای بسیار قوی، اراده ای محکم و اهدافی مشخص که در حوزه مسائل اقتصادی قابل اندازه گیری و تشخیص است به بحث توسعه در بخش های مختلف ورود پیدا کنیم و سیاست دولت استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در اقصی نقاط کشور در راستای توسعه است که البته محوریت بخش خصوصی را طلب می کند زیرا میزان تاثیر سرمایه گذاری دولتی در ایجاد زیرساخت ها به تنهایی توسعه ایجاد نخواهد کرد. وی دغدغه مردم را حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان بیکار در خانه ها دانست و افزود: کشور با محدودیت هایی مواجه است و بحث این دولت و آن دولت هم نیست و در این شرایط برد با استان هایی است که ابتدا بر روی منابع، امکانات، ظرفیت ها، دانش و توانمندی بومی تکیه کنند. استاندار بر اهمیت تشخیص اولویتها و استفاده هوشمندانه و بهینه از وقت و منابع موجود تاکید کرد و گفت: کارگروه اشتغال و تولید باید هوشمندانه عمل کندو مشکلات کارخانه شمش منیزیم باید در همان ابتدای کار با هزینه های به مراتب کمتر رفع می شد و نباید کار به اینجا می کشید. چرا باید سرمایه گذار را دلسرد کنیم؟ باید بدانیم چه کسانی در تولید اشتغال و رونق اقتصادی تاثیرگذارند. باید قدر سرمایه گذاران و گردشگران را بدانیم. به گفته وی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نیازمند ورود سرمایه گذار با انگیزه به عنوان سازمان مسئول می باشد و شما باید پیگیر معرفی مسئول سازمان باشید. توسعه مشاغل خانگی ضرورت دارد. ان شاءا… در جلسه بعدی در این شهرستان به بحث اقتصاد مقاو.متی، تولید و اشتغال می پردازیم و مدیران کل باید از طریق وزارتخانه های متبوع پیگیر مباحث باشند. آنتن ۶۰ کیلومتری راه آهن چرا باید معطل بماند؟ باید پروژه های توجیهی پیشنهاد دهید. مروج الشریعه گفت: امیدوارم به دور از مسائل کوچک و حاشیه ای که تنها وقت مدیران را می گیرد و هیچ ارزشی برای مردم ندارد نیت ها را خالص و مسیر را روشن و هدفگذاری نماییم و برای توسعه استان به پیش برویم. استاندار خراسان جنوبی و همراهان وی در بدو ورود به شهرستان فردوس با حضور در مزار شهدای فردوس با شهدا تجدید میثاق و به آنان ادای احترام کردند. دیدار با امام جمعه، بازدید از حوزه مردم شناسی فردوس، مسجد جامع قدیم فردوس، محله سردشت این شهر، روستای هدف گردشگری باغستان و مسیر قنات بلده از دیگر برنامه های استاندار در سفر به شهرستان فردوس بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*