آخرین خبر :

تحقیقات گونه های عناب در تنها کلکسیون کشوری خراسان جنوبی

کارشناسان جهاد کشاورزی سربیشه طی ۶ سال گذشته توانستند با جمع آوری انواع عناب در سراسر کشور اولین کلکسیون عناب را به نام خود ثبت کرده و ثبت رقم عناب را آغاز کنند.

شهرستان سربیشه با سطح زیر کشت ۱۰۵۲ هکتار عناب رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید استان را به خود اختصاص داده است و امسال از سطح زیر کشت ۸۷۵ هکتار باغات بارور شهرستان میزان ۱۵۳۰ تن عناب برداشت و مبلغی بیش از ۱۶۰ میلیارد  ریال نصیب ۶۱۰ نفر بهره بردار کرد.

متاسفانه طی ۱۷ سال خشکسالی و کاهش منابع آبی خسارات زیادی به باغ ها به خصوص محصولات استراتژیک استان  وارد کرده است. محصول عناب نیز در این مدت از این قاعده ی تلخ استثنا نبوده است تا جایی که در برداشت محصول امسال نیز خسارت گرمای بیش از حد در مرحله گلدهی باعث کاهش ۳۰ درصدی عملکرد در باغات عناب گزارش شده است.

این موضوع و مهم تر از آن اهمیت توجه به محصولات استراتژیکی استان باعث شد تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی سربیشه از سال ۸۷ با اهداف توسعه و تولید محصول مقاوم تر به جمع آوری انواع عناب در سراسر کشور بپردازند.

کنکاش این کارشناسان باعث شد انواع عناب کشور در یک مجموعه جمع آوری و تحقیق و بررسی روی آن ها انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در این خصوص به امروز خراسان جنوبی گفت: تعداد ۳۴ اکوتیپ عناب از سراسر کشور( استان های لرستان، مازندران، گلستان،اصفهان،قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی دراین کلکسیون وجود دارد

مهندس سید حسن رضوی با اشاره به این که این مجموعه بزرگترین کلکسیون عناب کشور است افزود: از سال ۹۰ ثبت کامل مشخصات فنوتیپی اکوتیپ های موجود از نظر شکل ظاهری، درصد چروکیدگی پوست ، میزان مقاومت به آفات خاص و حتی مقاومت در برابر مگس عناب انجام گرفته است. وی با اشاره به این موضوع که هم اکنون هر شرکت دانش بنیان که بخواهد به شکل ویژه به کاشت عناب بپردازد در این مدیریت بهترین نوع عناب به او معرفی خواهد شد.

شناسه دار کردن مولکولی اکوتیپ های موجود با استفاده از نشانگرهای مولکولی ISSR صورت گرفته است. یکی دیگر از اهداف این کلکسیون بوده است که خوشبختانه به نتیجه رسیده است .

وی ثبت رقم عناب را از مهمترین پروژه های این کلکسیون عنوان کرد و گفت: تاکنون هیچ مرکزی بررسی بر روی رقم عناب را انجام نداده است.

رضوی تاکید کرد: قصد داریم با انجام آزمایش ها و بررسی هایی که در این مجموعه انجام می شود نژاد عناب ها را اصلاح کرده و بهترین نوع عناب را با روش تکثیر مناسب و همچنین پیوند موفق در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: در این مرکز همکای با دانشگاههای معتبر در خصوص اجرای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت عناب انجام شده است علاوه بر این همکاری با پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران در خصوص تکثیر عناب از طریق کشت عناب انجام شده است .

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه انجام پیوند عناب و برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه های رادیویی و تلویزیونی جهت آموزش باغداران ، پیگیری و تاسیس اولین نهالستان مجوزدارعناب در سطح استان درشهرستان سربیشه و همکاری با مرکز تحقیقات استان در خصوص اجرای طرحهای تحقیقاتی به خصوص در مباحث تغذیه ای عناب به صورت مستمر در این کلکسیون انجام شده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*