آخرین خبر :

با هزینه یک میلیارد ریالی قنات کلاته بازدید سربیشه احیا شد

قنات روستای کلاته بازدید سربیشه با هزینه بیش از یک میلیارد ریال دوباره احیا شد.
خشکسالی و شرایط بارندگیها در سال های اخیر باعث خشک شدن تعداد زیادی از قنات های استان شده است. این موضوع در شهرستان سربیشه باتوجه به اینکه حدود هزار قنات دراین شهرستان ثبت شده با شرایط بعد از خشکسالی به حدود ۸۵۰ رشته رسیده و در رشد مهاجرتها بسیار موثر بوده است. طی سال های اخیراعتبار سنجی ها برای احیای قنات هایی که همه کارکنان آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اعتقاددارند می توان همه قنات ها را نجات داد باعث شد عملیات احیای قنات روستای کلاته بازدید کلید بخورد.
مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در این باره به امروز خراسان جنوبی گفت : قنات روستای کلاته بازدید تخریب و دبی آن به حدی کاهش یافته بود که دیگر قابل اندازه گیری نبود.
سید حسن رضوی افزود: از سال ۹۴ احیای این قنات در ۲ فاز آغاز شد که در فاز اول به کمک همیاری مردم توانستیم با اعتبار ۴۱۰ میلیون ریال بخشی از این قنات را احیا کنیم. وی با اشاره به این که این قنات چندین سال بر اثر ریزش مسدود شده بود و باغ ها و زمین کشاورزی در حال خشک شدن بود ادامه داد: در سال ۹۶-۹۵ این مدیریت ازمحل اعتبارات اسناد اوراق خزانه اسلامی توانست در فاز دوم با اختصاص ۶۲۰ میلیون ریال که در ۲ مرحله اختصاص یافت پروژه رابه اتمام برساند تا جایی که همینک دبی آب در این قنات به حدود ۲ لیتر درثانیه رسیده است. به گفته رضوی هنوز قناتهای دیگری نیز در این شهرستان وجود دارد که در صورت اختصاص اعتبار به موقع و احیا و مرمت قنات ها میتوان شرایط روستا را تغییر داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*