اشتغال زایی با خون خوارها

این قدر خون می مکند تا بمیرند این خاصیت آنهاست، تنها از این راه زنده می مانند خون انسان یا هر جاندار دیگری فرقی نمی کند، مهم این است که اینک این موجودات چندش آور نجات بخش و ارمغان آور سلامتی و البته راهی برای درآمدزایی شده اند.

تجربه نشان داده است که هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند و زندگی‌ها ماشینی می‌شود، توجه به روش‌ها و سبک زندگی گذشتگان بیشتر و بیشتر می‌شود و علم پزشکی و در واقع می‌توان گفت صنعت پولساز پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل است که در عصر امروز بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌ها به طب سنتی روی می‌آورند تا از عوارض داروهای شیمیایی در امان بمانند و همین امر طب سنتی و روش‌های درمانی آن را به یک بنگاه اقتصادی خوب تبدیل کرده است.

یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی، زالو درمانی است. از روزگار گذشته پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای درمان کمر درد، پادرد و برای درمان جوش‌ها و دمل‌های چرکی که منشأ ایجاد آنها در آن روزها مشخص نبود، تنها یک روش می‌شناختند و آن زالو انداختن بود.

حالا نیز با وجود پیشرفت‌های گسترده در علم پزشکی، با تأیید پزشکان بر خواص درمانی زالو، به دلیل بدون عارضه بودن روش زالو درمانی بسیاری از مردم به این روش درمانی روی آورده‌اند و حتی داروهای بسیاری نیز از زالو ساخته می‌شود که همین مسئله باعث شده پرورش زالو به عنوان یک بنگاه اقتصادی پر درآمد مورد توجه کارآفرینان قرار گیرد.

در واقع می‌توان گفت، زالو جراح کوچک و هوشمندی است. روی بدن بیمار که می‌افتد اندکی خون می‌مکد و درعوض بیش از ۱۲۰ ماده مفید وارد بدن می‌کند.

به این ترتیب است که این جانور کوچک هنگام مکیدن خون، مواد متنوعی ترشح می‌کند که خواص درمانی دارند. معروف‌ترین ماده مترشحه از زالو، هیرودین است. هیرودینی که بنا به گفته پزشکان برای رقیق شدن خون و باز شدن رگ و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود، برای بسیاری از درد‌ها خون‌رسانی می‌کند، فعالیت انجام می‌دهد و در پیوند اعضا بسیار  مورد استفاده است.  می‌توان گفت امروزه  بسیاری از متخصصان قلب و پوست و جراحان پوست و زیبایی، خیلی وقت‌ها از زالو استفاده می‌کنند و نتایج بسیار خوبی هم می‌گیرند. آب دهان زالو (بزاق) حاوی بیش از یکصد نوع ماده حیاتی مفید است که موجب درمان بیماری‌های مختلفی می‌شود و این خواص هستند که تجارت زالو را به تجارتی پرسود تبدیل می‌کند.

زالو در لیست طرح های اشتغال

خراسان جنوبی نیز مدتی است. برای اشتغال زایی جوانان  و روستائیان این جانور را در لیست طرح های اشتغال زایی قرار داده است. بیشترین مزرعه پرورش زالوی طبی در استان متعلق به شهرستان بیرجند با حدود ۲۵ مزرعه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند در این باره به امروز خراسان جنوبی می گوید: طرح پرورش زالو با هدف اشتغال زایی
و در راستای اقتصاد مقاومتی از سال ۹۰ در این شهرستان آغاز شد و تاکنون تعداد زیادی از متقاضیان موفق به ایجاد این مزرعه سودآور شده اند. مهندس محمدی با اشاره به اینکه کلاس های آموزش مقدماتی این طرح تاکنون از طریق صندوق های خرد زنان در ۷ روستای بیرجند (  فورنجان، میرک، اوجان، دل آباد، سرچاه تازیان، سو و شاخن) برگزار شده است، می افزاید: دوره تکمیلی این آموزش در بیرجند و به شکل عملی در یکی از مزرعه های پرورش زالو برگزار شد.

وی ادامه می دهد: هفته گذشته برای اولین بار در استان این طرح در یکی از روستاهای بخش مرکزی بیرجند نیز عملیاتی شد و حدود هزار زالوی مولد در این مزرعه رهاسازی شدند.

وی می گوید: از آنجایی که در گذشته زالو در طبیعت ایران صید و در پزشکی استفاده می‌شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی، تعداد زالوها کاهش چشمگیری یافته است. زهکشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و شخم زدن زمین‌های کشاورزی با تراکتور به جای اسب از دیگر دلایل کم شدن زالوی طبیعی در ایران است و همین امر تولید زالو را به ضرورتی پر سود تبدیل کرده است.

به گفته محمدی تکثیر و پرورش زالو در کشور و همچنین در استان با موفقیت انجام پذیرفته، به‌طوری‌که هم اکنون چندین هزار قطعه زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد و این در حالی است که پرورش زالو توجیه اقتصادی خوبی دارد . وی با اشاره به قیمت زالو عنوان می کند: متقاضیان با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان و در روستاها با هماهنگی صندوق خرد زنان می توانند برای راه اندازی این مزرعه اقدام کنند. مدیر جهاد کشاورزی بیرجند توجیه اقتصادی این طرح اشتغال زایی را مورد توجه قرار داده و می گوید: تفاوت قیمتی که در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد صادرات زالو را برای کارآفرینانی که مزارع مصنوعی پرورش زالو تأسیس کرده‌اند بسیار پر سود می‌کند.

محمدی اضافه می کند : به این ترتیب است که با توسعه پرورش زالو از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد می‌شود و از سوی دیگر افزایش درآمد اقتصادی روستائیان رقم خواهد خورد و سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.  وی یادآور شد: سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و درکف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شوند. یا آکواریوم های کوچک با ذخیره بسیار به صرفه ،بنا به گفته کارشناسان، با سرمایه اندک ۵ تا ۱۰ میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت.

حمایت از پرورش زالو، حمایت از اقتصاد غیرنفتی

به گفته وی به دلیل بدون عارضه بودن روش زالو درمانی بسیاری از مردم به این روش درمانی روی آورده‌اند و حتی داروهای بسیاری نیز از زالو ساخته می‌شود.

محمدی معتقد است: با توجه به برنامه ششم توسعه که ‌گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر وابسته به نفت را پیش‌بینی کرده و با توجه به توصیه‌هایی که به گسستن زنجیرهای اقتصاد کشور از نفت می‌شود، تجارت‌هایی مانند پرورش زالو که در امر صادرات و توسعه درآمدهای ارزی نیز بسیار مؤثرند، می‌تواند تأثیر‌گذار باشد.

وی با اشاره به مصرف این جانور در طب سنتی تاکید می کند :
با استفاده از گنجینه طب سنتی کشور که در فهرست میراث‌فرهنگی جهان قرار دارد می‌توان این ظرفیت بکر و کمتر شناخته شده را به آسانی به کار گرفت و از آن هم در راه شناساندن ایران و فرهنگ طبی‌اش به جهان بهره برد و هم در سود سرشار اقتصادی که نصیب مردم کشور می‌شود، شریک شد و از سوی دیگر معضل بیکاری جوانان را کمی مدیریت کرد، چرا که به‌طور حتم ایجاد بنگاه‌های تولیدی این چنینی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی نسل جوان داشته باشد.

از طریق صندوق با این طرح آشنا شدم

متولی مزرعه پرورش زالو در روستای اوجان به خبرنگار ما می گوید: از طریق صندوق خرد زنان با این طرح آشنا شدم  البته طرح های دیگری از جمله پرورش مرغ تخم گذار، بافت قالی، بافت حوله و پرورش زنبور عسل نیز از طریق این صندوق برای بانوان روستایی آموزش داده شده اما در بحث توجیه اقتصادی پرورش زالو به نظر مطلوب تر بود.

نرگس محمدی که به عنوان متولی اولین مزرعه پرورش زالو در روستای استان پا به این میدان گذاشته ادامه می دهد: با یک شرکت قرار داد بستیم و هم اکنون هزار زالوی مولد را در ۲۴ اکواریوم رها سازی کردیم.  وی امیدوار است بر اساس پیش بینی ها و مطالبی که در کلاس های آموزشی فرا گرفته است بتواند بعد از ۶ ماه سود خود را کسب کند.هزینه کم نگهداری و کم ریسک بودن از جمله مواردی است که این روستایی با جرات را به میدان اقتصادی کشانده و امیدوار است سایر هم ولایتی هایش نیز به زودی به سمت این اشتغال رفته و با کمک وامی که می توانند از صندوق خرد زنان دریافت کنند و با توجه به شرایط بد خشکسالی از این طریق درآمدی پر سود برای خود فراهم کنند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*