آخرین خبر :

استاندار در دیدار معاون وزیر ارشاد: خراسان جنوبی می تواند پایلوت جشنواره های ملی و بین المللی باشد معافیت ۲۵ درصدی موسسات فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسسات فرهنگی و هنری که از این وزارت کمک دریافت می کنند از پرداخت ۲۵ درصد مالیات معاف می شوند. علی اصغر کاراندیش مروستی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت اقتصاد و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال منعقد شد موسسه های فرهنگی و هنری از معافیت ۲۵ درصدی برخوردار می شوند. وی گفت: بسیاری از موسسه های فرهنگی هنری سال های گذشته نسبت به پرداخت زیاد مالیات گلایه داشتند که در نهایت با برگزاری جلسات متعدد بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی این مهم تا حدودی برطرف شد.وی بیان کرد: بر اساس این تفاهم نامه باید موسسه های فرهنگی و هنری گزارش حسابرسی قانونی خود را در پایان سال مالی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهند. وی در ادامه از افزایش پنج برابری بودجه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خبر داد و عنوان کرد: این نشان از توجه بیشتر دولت یازدهم به استان هاست اما هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب رسیدگی به استان ها فاصله زیادی داریم.
کاراندیش مروستی اظهار کرد: سیاست دولت برون سپاری و واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی است.وی ادامه داد: در راستای برون سپاری و واگذاری فعالیت های فرهنگی و هنری سایر استان ها از جمله خراسان جنوبی باید اقدام کنند.وی یادآور شد: مجتمع های فرهنگی فرسوده یکی از مشکلات عمده استان هاست که مدت زیادی از زمان ساخت آن گذشته و برخی ساختمان ها نیاز به تعمیر و تجهیز دارد.وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بودجه تعمیرات از وزارتخانه ها گرفته شده و استانی شده اما با محدودیت هایی که استان ها دارند کمک هایی در برخی استان ها لحاظ شده است.معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: انتظار می رود برای تعمیر ساختمان برخی مجتمع ها از طریق استان مساعدت شود در زمینه تامین تجهیزات ما نیز کمک خواهیم کرد تا مشکل مجتمع ها تا حدودی حل و فصل شود.کاراندیش مروستی گفت: در بسیاری از استان ها واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری انجام یا در حال واگذاری است.وی بیان کرد: برخی هنرمندان احساس می کنند با واگذاری مجتمع های فرهنگی هنری به بخش غیر دولتی امکان اینکه هزینه ها بالا می رود وجود دارد که این سبب شده در برخی استان ها با مقاومت اهالی فرهنگ و هنر در بحث واگذاری مواجه هستیم.وی عنوان کرد: تقاضا داریم هم در بحث واگذاری مجتمع ها و هم افرادی که تمایل به واگذاری آن دارند بدون ایجاد هیچگونه محدودیتی برای اصحاب فرهنگ و هنر در خراسان جنوبی تمهیدات لازم انجام شود.
تعیین پیمانکار و افزایش اعتبارات مجتمع فرهنگی هنری بیرجند
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پروژه مجتمع فرهنگ و هنری بیرجند از سال ۹۱ آغاز و ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.کاراندیش اضافه کرد: تاکنون چهار میلیارد تومان برای این مجتمع هزینه شده و ۳۱ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد امسال نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه می شود این پروژه با انتخاب پیمانکار و افزایش اعتبار باید سرعت بیشتری بگیرد.
ضرورت تامین زمین کتابخانه مرکزی
وی در ارتباط با کتابخانه مرکزی بیرجند گفت: چون زمین این کتابخانه از قبل تعیین نشده بود پروژه بر زمین ماند، کتابخانه یکی از مراکز مهم در حوزه فرهنگ هر شهرستان است لذا انتظار می رود استان زمین مناسب در اختیار آن قرار دهد.
لزوم برند سازی رشته های هنری استان
استاندار خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه در برگزاری جشنواره ها باید نگاه کلان داشت تا بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر خراسان جنوبی و ظرفیت های آن را معرفی کنیم، گفت: خراسان جنوبی می تواند پایلوت بسیاری از جشنواره های ملی و بین المللی باشد. استاندار خراسان جنوبی بر لزوم برند سازی ملی و بین المللی برخی رشته های هنری استان تاکید کرد و گفت: برند سازی همیشه به سمت کالاهای اقتصادی سوق داده شده است اما برند سازی در حوزه فرهنگی و هنری استان نیز باید مورد توجه واقع شود.محمد مهدی مروج الشریعه افزود: در استان حداقل باید در ۲رشته هنری به سمت برندسازی ملی و بین المللی حرکت کرد اما کمتر به این موضوع پرداخته شده است. وی بیان کرد: برخی تشکل ها، انجمن ها یا نهاد های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر باید به کارهای تولیدی و اشتغالزا در حوزه های اقتصادی متصل شود. مروج الشریعه اظهار کرد: برای تامین کمک های فنی و اعتباری از ابتدای سال جاری برای نخستین بار اقدامات بسیار ارزنده ای توسط دولت آغاز شده است.
جشنواره مجسمه های نمکی به صورت ملی برگزار شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز از معاون وزیر ارشاد و استاندار خواست با توجه به اینکه زیرساخت های لازم برای برگزاری جشنواره مجسمه های نمکی در گستره وسیع فراهم است، با برگزاری این جشنواره به صورت ملی، موافقت کنند.
بازدید از خانه فرهنگ بیرجند
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه استاندار خراسان جنوبی از خانه فرهنگ بیرجند بازدید کرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید گزارشی از روند ساخت خانه فرهنگ استان ارائه کرد.عملیات ساخت این پروژه از سال ۹۰ آغاز شده و هم اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این پروژه در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع و در ۴ طبقه در حال ساخت است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*