پرورش خلاقیت کودک با شن بازی

انجام بعضی بازی ها به کمک والدین موجب افزایش خلاقیت، استعداد و هوش کودکان می شود.

شن بازی، کودک، والدین، افزاش استعداد، بازی، کودکان، خلاقیت

مجتبی کاشانی روانشناس عمومی اظهار داشت: افزایش هوش و استعداد افراد به رفتارهای دوران کودکی آن ها برگشته و انجام بعضی بازی ها باعث افزایش هوش و توانایی فکری آنان شده که در این راه والدین نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه شن بازی یکی از بازی هایی است که موجب افزایش خلاقیت کودک می شود، ادامه داد: خواندن کتاب داستان و شعر همراه با تکرار آن حتی از روی اشکال، برای کودکان بسیار مفید است.

کاشانی ادامه داد: بریدن و چسباندن اشیاء و به نوعی ساخت کار دستی باوسایل دور ریختنی به کمک والدین، آوا سازی و ساخت وسایل ساده برای تولید صدا و ریتم باعث شده تا کودک بیاموزد تا از هر وسیله ای استفاده خلاقانه کند.

این روانشناس تأکید کرد: بازی با دکمه نیز باعث افزایش خلاقیت شده، از این رو باید در نظر داشت که در انجام این کارها والدین نظارت کافی را بر فرزندان خود داشته باشند و آن ها را در انجام درست کارها راهنمایی کنند.

او با بیان اینکه وسایل موسیقی از جمله اسباب‌بازی هایی هستند که در افزایش خلاقیت در ذهن کودکان نقش بسیار مهمی دارند،بیان کرد: هنگامی که کودک با سازهای اسباب بازی خود صدا تولید می کند، آواز می خواند و شاد است، در واقع در حال بروز استعدادهای ذاتی خود است، شما نیز با تحسین و تشویق او می توانید این ابتکارات را در ذهن او پرورش دهید.

کاشانی تاکید کرد: برای کودک خود داستان تعریف کنید و از شخصیت های واقعی در اطراف  و فضای خانه خود برای او تصویرسازی کرده و از شخصیت های داستان بهره بگیرید زیرا هرچه فضا و شخصیت ها آشناتر باشند، کودک توجه بیشتری به داستان نشان خواهد داد. به این ترتیب ذهن کودک سعی می کند داستان را تصویرسازی کند و خلاقیت ذهنی فرزند  پرورش می یابد.

این روانشناس خاطر نشان کرد: اجرای نمایش و ایفای نقش های مختلف به کودک کمک می کند تا خود را جای شخصیت های مختلف قرار دهد که برای موفقیت در این مسیر باید قدرت خلاقانه و قوه تخیل قوی داشته باشد، برای این منظور شما باید به تخیل او کمک کرده و برایش امکانات و فضای مناسب را تهیه کنید. به طور مثال، اگر دوست دارد نقش معلم را ایفا کند، برایش مثلا عینک و خودکار و دفتر تهیه کنید تا نقشش را بازی کند البته لزومی به خریداری وسایل گران نیست، با ساده ترین وسایل موجود نیز می توان به رشد قوه تخیل کودک کمک کرد.

کاشانی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در مراحل رشد کودک بسیار طبیعی و نرمال است داشتن دوست خیالی است، خاطر نشان کرد: این دوستان خیالی نشان از قوه تخیل بسیار قوی در کودکان است و این کودکان اصولا رفتار اجتماعی بهتر و هراس اجتماعی کمتری دارند.از این رو می توانید هنگامی که فرزند شما در حال بازی با دوستان خیالی خود است، در جمع آنها حضور داشته باشید و تا زمانی که رفتار بد یا اشتباهی از فرزند سر نزده، او را همراهی کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*