اخبار علمی

با آجیل وزن کم کنید

افرادی که مغز آجیل مصرف می کنند نه تنها اضافه وزن کمتری دارند بلکه از شانس پنج درصدی کاهش ریسک چاقی و اضافه وزن هم برخوردارند و مغزهای آجیلی با انواع فواید سلامت از جمله پیری سالم و عملکرد حافظه، مخصوصا در افراد مسن، در ارتباط است.

با مصرف شیر از سکته مغزی جلوگیری کنید/افزایش وزن به شبکیه چشمتان آسیب می زند/با آجیل وزن کم کنید/با این گیاه از آلزایمر جلوگیری کنید
با این گیاه از آلزایمر جلوگیری کنید

نعنا به خصوص برای جلوگیری از بیماری‌های عصبی ناشی از التهاب نظیر آلزایمر مفید است و موجب بهبود حافظه و تمرکز می‌شود. ترکیبات موجود در آن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطان نیز هستند.

با مصرف شیر از سکته مغزی جلوگیری کنید

مصرف شیر و لبنیات، خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان روده را کاهش می دهد و به طور استثنا مردانی که روزانه بیش از یک لیتر و نیم شیر یا بیش از ۱۰۰ گرم پنیر مصرف می کنند بیش از دیگران در خطر ابتلا به سرطان پروستات خواهند بود.

با مصرف شیر از سکته مغزی جلوگیری کنید/افزایش وزن به شبکیه چشمتان آسیب می زند/با آجیل وزن کم کنید/با این گیاه از آلزایمر جلوگیری کنید

افزایش وزن به شبکیه چشمتان آسیب می زند

کاهش وزن می‌تواند آسیب به شبکیه چشم را کاهش دهد همچنین توصیه می شود مادران باردار پس از اتمام بارداری باید باگرفتن رژیم غذایی مناسب، ورزش، تحرک و شیردهی وزن خود را به تنظیم کنند، زیرا امکان آسیب به بینایی دراین حالت وجود دارد.

خواص چای سبز

طبق تحقیقات به دست آمده افرادی که روزانه سه فنجان یا بیشتر چای مصرف می کنند، کاهش ۲۱ درصدی خطر سکته مغزی نسبت به افرادی که کمتر از یک فنجان چای سیاه یا سبز در روز می نوشند را تجربه می کنند.

با مصرف شیر از سکته مغزی جلوگیری کنید/افزایش وزن به شبکیه چشمتان آسیب می زند/با آجیل وزن کم کنید/با این گیاه از آلزایمر جلوگیری کنید
مصرف خودسرانه قرص را جدی بگیرید

مصرف خودسرانه مسکن‌ها و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها، آسیب‌های کلیه را تشدید می‌کند. گاهی داروهایی که باعث تنگی عروق می‌شوند یا داروهای فشار خون که باعث کاهش خون رسانی به بافت کلیه می‌شوند، عوارض مسکن را زیاد می‌کنند. بنابراین تداخلات دارویی فوق‌العاده مهم است و عوارض ناشی از آن حتما باید جدی گرفته شود.

مصرف نمک را کاهش دهید

هر چه بیشتر نمک مصرف کنید، احتمال ابتلا به فشارخون در شما افزایش می‌یابد و در این شرایط کلیه‌ها نمی‌توانند بیش از مقدار معینی نمک را تجزیه و دفع کنند و این اتفاق باعث بالا رفتن فشارخون در شریان‌ها می‌شود. فشارخون در صورتی که کنترل نشود، می‌تواند باعث نارسایی کلیه و قلب و همچنین حمله‌ قلبی و سکته شود. اکنون که با ارتباط بیماری قلبی با نمک آشنا شدید در مصرف آن دقت کنید.

با مصرف شیر از سکته مغزی جلوگیری کنید/افزایش وزن به شبکیه چشمتان آسیب می زند/با آجیل وزن کم کنید/با این گیاه از آلزایمر جلوگیری کنید

تاثیر مستقیم غذاهای شیرین بر بیماری های قلبی

خوردن غذاهای خیلی شیرین و پُر کالری به بیماری چاقی و دیابت منجر خواهد شد که هر ۲ شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی قرار می‌دهند. از آن‌جایی‌ که شکر و چربی‌های اشباع‌شده با هم رابطه‌ مستقیمی دارند، افرادی که زیاد غذاهای شیرین می‌خورند، به غذاهای چرب نیز میل فراوانی دارند. هر ۲ این عادت‌های بد غذایی تأثیر مستقیمی روی بیماری‌ قلبی نیز دارند.

 

انجام ورزش تنها برای حفظ تناسب اندام و لاغری نیست، بلکه برخی از ورزش‌ها می‌توانند سبب خوش بینی و افزایش میل به تلاش و کوشش در افراد برای موفقیت در زندگی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تنها ۲۵ دقیقه در روز انجام ورزش‌های کششی، یوگا و مدیتیشن می‌تواند سبب تقویت انگیزه، دوری از افکار منفی، میل به فعالیت بیشتر و خوش بینی در افراد شوند.

ورزش‌های یوگا و مدیتیشن به دلیل تنظیم انرژی فعال موجود در بدن و ایجاد احساس آرام و رفع استرس می‌تواند سبب ترشح ماده شیمیایی اندورفین و بهبود جریان خون در بدن شوند.

ورزش‌هایی که سبب افزایش انگیزه شما برای کار و تلاش می‌شوند
بسیاری از کارآفرینان و افراد موفق در دنیای امروزی روزانه مدتی را به ورزش یوگا اختصاص می‌دهند و اعتقاد دارند این ورزش سبب افزایش خلاقیت و کشف ایده‌های جدید در کسب و کار آن‌ها می‌شود.

این یافته‌ها حاصل تلاش دانشمندان دانشگاه واترلو در انتاریوی کشور کانادا بر روی رابطه ورزش یوگا و بهبود عملکرد آزمون‌های شناختی در افراد است؛ از جمله دیگر مزایای ورزش یوگا، تقویت سیستم اعصاب مرکزی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش تمرکز، کاهش استرس و افسردگی و افزایش بازده ذهنی است.

ورزش‌هایی که سبب افزایش انگیزه شما برای کار و تلاش می‌شوند
انجام ورزش یوگا سبب ترشح هومون‌های شادی آور و خود کنترلی بیشتر در مقابل عامل‌های استرس زا می‌شود.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با آزمایش بر روی ۳۱ داوطلب که یوگای هاتا، به مدت ۲۵ دقیقه در روز انجام می‌دادند در مدت چند هفته بررسی به دست آورده اند؛ یوگا هاتا، یکی از شایع‌ترین شیوه‌های تمرینی از ورزش یوگا است که شامل تمرین‌های فیزیکی و تنفسی است.

 

 

ورزش‌هایی که سبب افزایش انگیزه شما برای کار و تلاش می‌شوند

 

افراط در مصرف منگنز خوراکی کشنده است

منگنز

کارشناسان سلامت معتقدند مصرف زیاد منگنز خوراکی ممکن است موجب عفونت قلبی کشنده شود.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است در صورتی که در مصرف منگنز خوراکی افراط شود قلب به نوعی باکتری موسوم به “استافیلوکوکوس اورئوس” آلوده می‌شود که برای قلب کشنده است.

منگنز ماده معدنی ضروری برای بدن است که اگر به صورت افراطی مصرف شود می‌تواند سمی باشد. این ماده معدنی در سبزیجات برگ‌دار همچون کلم و اسفناج و همچنین در چای، آناناس و خشکبار وجود دارد.

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در این آزمایش به بررسی تاثیر افراط و تفریط در مصرف این ماده بر آلودگی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در موش‌ها پرداختند.

در این بررسی گروهی از موش‌ها سه برابر بیش از حد مجاز با ماده معدنی منگنز تغذیه شدند و در گروه دیگر مصرف مقدار طبیعی رعایت شد. این متخصصان دریافتند تنها افزایش مصرف این ماده بر احتمال آلوده شدن به این باکتری تاثیر دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، همچنین بیشتر موش‌هایی که مصرف مازاد منگنز داشته‌اند در نتیجه ابتلا به این عفونت تلف شده‌اند.

اگر سکته کردید، تا ۵سال مراقب خود باشید

تهران– ایرنا- محققان کانادایی می‌گویند افرادی که یک بار سکته مغزی کامل یا ناقص کرده‌اند٬ تا یکسال بعد تا دو برابر بیش از هم‌سن‌های خود در معرض سکته قلبی و مغزی و خطر مرگ قرار دارند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از بی بی سی ورلد، این پژوهش مطالعاتی که در آن بیش از ۲۶ هزار نفر دارای تجربه سکته مغزی تحت نظر قرار گرفتند، نشان می دهد افرادی که یک بار جان سالم از سکته مغزی به در برده‌اند٬ بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد٬ در معرض خطر هستند و دستکم تا پنج سال بعد از سکته اول٬ خطر همچنان بیخ گوش این بیماران است.
در حال حاضر ۹۰ روز اول بعد از سکته٬ دوره بحرانی برای بعضی از بیماران خاص در نظر گرفته‌ می‌شود، اما به اعتقاد دکتر ریچارد شوراتز٬ مدیر اصلی این تحقیق٬ نجات یافتگان سکته باید تا مدت‌ها یا سال‌ها از نزددیک تحت نظر باشند.
بر اساس این گزارش، ۳۶ درصد یا تقریبا یک سوم افرادی که در این تحقیق تحت نظر بودند٬ تا پنج سال بعد از سکته اول٬ دوباره سکته مغزی و قلبی کردند و یا جان سپردند.
محاسبه منظم فشار خون٬ ضربان قلب و تغییر روش زندگی از جمله ورزش کردن و سیگار نکشیدن از مواردی است که به گفته دکتر شوارتز، بایستی تا سال‌ها بعد از سکته رعایت شود.
بر پایه این گزارش، سکته اولین یا دومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه٬ به شمار می رود، اما در کشورهای توسعه یافته سومین یا چهارمین عامل مرگ شناخته می شود.
دکتر مایکل هیل به مجله انجمن پزشکی کانادا گفت که بر خلاف این ذهنیت نادرست که سکته افراد مسن را تهدید می‌کند٬ این وضعیت تهدیدی برای عموم جامعه است.

چاپ

۵ کلید شگفت‌انگیز برای کاهش‌ تری‌گلیسیرید

تری گلیسیرید نوعی چربی است که با آنچه می‌خورید ارتباط دارد و می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

جوی دوسر

سطح بالای این نوع چربی خطر ابتلا به آترواسکلروز را بالا برده و مانع گردش خون سالم می‌شود. تری گلیسیرید بالا نشانه‌های واضحی ندارد و در واقع یک وضعیت نامرئی است که سلامت شما را بدون این که متوجه شوید تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای کاهش سطح‌تری گلیسیرید باید از مهمترین وعده غذایی روز شروع کنید؛ یعنی صبحانه.

در اینجا ۵ کلید شگفت انگیز برای کاهش سطح‌تری گلیسیرید در وعده صبحانه معرفی شده است:

روغن زیتون: برای کاهش و تنظیم‌تری گلیسیرید شما نیاز به مصرف چربی‌های سالم دارید. بهترین گزینه در این میان مصرف روغن زیتون است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این روغن به حذف‌تری گلیسیرید بیش از حد مضر از خون شما کمک می‌کند و منجر به حفظ سلامت شریان‌ها و کبد می‌شود.

یک ترکیب عالی دیگر، مصرف همزمان سیب سبز با گردو است. این ترکیب ساده و خوشمزه از قلب شما محافظت می‌کند. سیب دارای آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و پکتین است که همگی از مبارزان تری گلیسیرید بالا محسوب می‌شوند. گردو نیز غنی از چربی‌های غیر اشباع، اسید فولیک، ویتامین ای، منیزیم و … است

توت‌ها: یک اشتباه رایج که بسیاری از مردم آن را مرتکب می‌شوند، مصرف بیش از حد میوه‌ها برای کاهش سطح‌تری گلیسیرید است. این در حالی است که فروکتوز موجود در میوه‌ها خود می‌تواند عامل افزایش سطح‌تری گلیسیرید شود. بنابراین فقط سعی نکنید در طول روز مقادیر زیادی میوه بخورید. میوه‌ها را درست انتخاب کنید و آن‌ها را به خوبی با هم ترکیب کنید. مصرف میوه‌های خشک مانند کشمش و خرما به میزان زیاد به مبتلایان به تری گلیسیرید بالا توصیه نمی‌شود. در عوض توت فرنگی، زغال اخته، گیلاس و تمشک برای کاهش این نوع چربی مفید هستند. زیرا فروکتوز کم و ویتامین ث بالایی دارند.

جوی دو سر: جو پادشاه دانه‌ها و بهترین دوست قلب شما است. مصرف جوی دو سر به شما کمک می‌کند تا سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به طور مؤثری تنظیم کنید و شاهد از دست دادن وزن و تقویت انرژی باشید. بتاگلوتان موجود در جو منجر به متابولیسم بهینه کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود.

ترکیبی از آووکادو و هندوانه: هندوانه حاوی فروکتوز کمی است اما بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جای داده است. با مصرف هندوانه به همراه نیمی از آووکادو مزایای زیادی به دست می‌آورید. آووکادو نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. با مصرف همزمان این دو میوه مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ث به بدن خود می‌رسانید و شاهد کاهش سطح‌تری گلیسیرید خواهید بود.

ترکیب سیب و گردو: یک ترکیب عالی دیگر، مصرف همزمان سیب سبز با گردو است. این ترکیب ساده و خوشمزه از قلب شما محافظت می‌کند. سیب دارای آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و پکتین است که همگی از مبارزان تری گلیسیرید بالا محسوب می‌شوند. گردو نیز غنی از چربی‌های غیر اشباع، اسید فولیک، ویتامین ای، منیزیم و … است.

رشد بافت کبد از سلول های مهندسی شده

تهران- ایرنا- گروهی ازمحققان با ترکیب سلول های مهندسی شده کبدی ‘بذرهایی’ تولید کرده اند که قابلیت کاشت در بدن را دارند و در صورت موفقیت در مورد انسان میزان نیاز به پیوند این اندام را کاهش می دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه آمریکایی اخبار مهندسی و شیمی/Chemical & Engineering News، توانایی رشد اندام های جدید از بافت مهندسی شده نیاز به پیوند کل اندام را کاهش می دهد، اما رشد اندام های جدید با ساختاری درست برای اندام های پیچیده و بزرگی مانند کبد دشوار است.
سانگیتا باهیتا و کلی استیونس از موسسه فناوری ماساچوست ام آی تی و کریستوفر چن از دانشگاه بوستون و همکاران آنها، سه نوع سلول کبدی را به شکل بذرهای مهندسی شده برای کاشت و رشد بافت جدید کبد طراحی کرده اند.
بر پایه این گزارش، محققان بذرها را از ترکیب سه نوع سلول انسانی در بافت زایشی هیدروژل ساختند. در این روند ابتدا مجموعه ای از سلول های کبدی و سلول های بافت اتصالی را به دست آوردند، سپس این مجموعه ها را در هیدروژل بین نخ هایی ساخته شده از سلول های رگ های خونی وارد کردند.
این سلول ها در بدن موش های آزمایشگاهی در محلی دور از کبد حیوانات گنجاند شد و کبد به شکل شیمیایی آسیب دید تا آسیب مزمن کبد در بدن موش ها تقلید شود. کبد موش در واکنش به این وضعیت علایم شیمیایی بروز داد که بازتولید کبد را تسریع می کرد. این مواد شیمیایی همچنین باعث شد بذرهای مهندسی شده طی بازه زمانی ۱۱ هفته ای ۵۰ برابر شود و و کارایی کبد عادی را داشت.
باهاتا امیدوار است این بذرها قابل طراحی برای رشد داخل بدن انسان شوند. وی گفت: ایده ما افزایش کارایی کبد بیمار با کاشت این بذرهای کبدی در شکم است تا بتواند به اندازه توده سلولی حمایتگر رشد کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*