اجازه ندهید کودکتان شما را کتک بزند!

کتک زدن والدین توسط کودک یکی از رفتارهای ناشایستی است که باید از همان دوران کودکی این رفتار مهار شود.

کتک زدن، کودکان، والدین، رفتارهای ناشایست، مدرسه، فیلم های خشونت آمیز

سیما منادی روانشناس و مشاور اظهار کرد: برخی کودکان در سن ۲ تا ۴ سالگی در موقعیت هایی که رنجیده، خجالت زده و یا خسته هستند اقدام به کتک زدن والدین خود می کنند که توصیه می شود برای اصلاح این رفتار، مهارت های اجتماعی و الگوهای رفتاری مناسب پیش از ورود به مدرسه به آن ها آموزش داده شود.

وی با اشاره به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این نوع رفتار کودک در ادامه تصریح کرد: ترک کودک همراه با جدیت و بدون پرخاش توسط والدین، اولین راهکار مقابله با این نوع رفتار است که باید به آرامی به او بگویید تا زمانی که این گونه رفتار می کند، خواسته اش را اجابت نخواهید کرد و باید تا هنگام اصلاح رفتارش به او توجه نکنید.

منادی افزود: یک گفتگوی صمیمانه با فرزندتان درباره آسیب هایی که رفتارهای ناپسندش می تواند ایجاد کند و ابراز نگرانی و ناراحتی شما از این کار ناشایست، همچنین تنبیه وی به معنای محروم کردن او از کارهایی که دوست دارد نیز نقش بزرگی در کاهش رفتارهای ناپسند کودک از جمله کتک زدن والدین دارد.

این روانشناس بیان کرد: اگر کودک شما همسرتان راکتک می زند، سعی کنید برای مدتی او را نادیده گرفته و به همسر خود توجه کنید، البته این بی توجهی نباید به مدت طولانی باشد.

وی اضافه کرد: بسیاری از والدین ممکن است نسبت به این رفتار کودک حساسیتی نشان ندهند، زیرا آن ها معمولا این چنین استدلال می کنند که فرزندشان هنوز کوچک است و نیازی به برخورد جدی و مناسب با این رفتار او وجود ندارد و یا چون این رفتار صدمه ای برای آنان ایجاد نمی کند پس تداوم آن ایرادی ندارد.

منادی با تأکید براینکه توصیه می شود از همان سنین خردسالی مهارت های اجتماعی مناسب به کودک آموزش داده شود،افزود: یکی از بهترین زمان هایی که می توان الگوهای رفتاری مطلوب را در فرزندان تثبیت کرد، دوران خردسالی و سال های پیش از ورود به مدرسه است.

این روانشناس با بیان اینکه جلوگیری از تماشای فیلم های خشونت آمیز نقش مهمی در کاهش این رفتارها دارد،بیان کرد: وقتی کودک از این راه می خواهد به خواسته اش دست یابد تحت هیچ شرایطی کوتاه نیایید و خواسته اش را اجابت نکنید و در صورت اصرار نیز قاطعانه اما با مهربانی به او بگویید تا زمانی که این طور رفتار کنی من خواسته ات را انجام نخواهم داد. سپس به رفتار وی توجه کنید به محض آن که رفتار مطلوبی از خود نشان داد، او را مورد توجه و محبت خود قرار دهید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*