کنترل کودکان قلدر را با این ترفند‌ها در دست بگیرید

یک کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی گفت: والدین باید در برخورد با کودکان قلدر با اقتدار و عاطفه عمل و نباید وی را به حال خود ر‌ها کنند.

افسار کودکان قلدر را با این ترفند‌ها در دست بگیرید / چگونه با کودک قلدر برخورد کنیم؟یلدا فروید کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره کودکان قُلدُر اظهار کرد: این کودکان معمولاً زورگو هستند و همواره سعی می‌کنند که در بین همسالانشان حرف خودشان را به کرسی بنشانند.

وی بیان کرد: کودکان قُلدُر تمایل دارند نقش رهبری گروه را بر عهده و حق انتخاب بیشتری داشته باشند. آن‌ها احساس می‌کنند که در مقایسه با سایر کودکان برتر هستند. برخی از کودکان از سنین پایین قُلدُری می‌کنند و تا بزرگسالی ممکن است این رفتار آن‌ها ادامه داشته باشد.

این کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی افزود: برخی از کودکان پس از ۲ تا سه سالگی دوست دارند، استقلال‌طلبی داشته باشند. از این رو ممکن است، زورگویی کنند و گفته خودشان را به اثبات برسانند؛ بنابراین این رفتار آن‌ها لزوماً به معنای قُلدُری نیست.

فروید عنوان کرد: برخی از کودکان تا دوران نوجوانی نیز زورگویی می‌کنند و حرف خودشان را به کرسی می‌نشانند؛ بنابراین این رفتار آن‌ها طبیعی نیست و طرد آن‌ها از گروه همسالانشان را موجب می‌شود. کودکان قُلدُر همواره تمایل دارند خواسته هایشان اجرا شود و دستور بدهند.

وی تاکید کرد: امروزه برخی از نوجوانان نیز در فضای مجازی از کلمه‌های تهدیدآمیز استفاده و از این طریق قُلدُری می‌کنند؛ بنابراین والدین باید بر رفتار فرزندانشان در شبکه‌های اجتماعی به شکل صحیح کنترل داشته باشند و آموزش‌های لازم را با محبت و عاطفه به آن‌ها در مورد استفاده صحیح از فضای مجازی بدهند.

این کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی توصیه کرد: در صورتی که مادر می‌بیند که فرزندش قُلدُری می‌کند باید با نهایت آرامش دست کودک را بگیرد و اجازه بازی به وی را ندهد. البته باید این کار را به گونه‌ای انجام دهد که به شخصیت کودک خدشه وارد نشود.

فروید تصریح کرد: والدین باید به کودک قُلدُر بگویند که زمانی می‌تواند در گروه بازی کند که به سایر کودکان نیز اجازه بدهد که نظر خودشان را بیان کنند.

وی گفت: والدین در شکل‌گیری الگوی تربیتی فرزندان نقش موثری دارند. آن‌ها باید سعی کنند که جو خوبی در خانه حکم فرما باشد و با اقتدار و عاطفه عمل کنند. کودک باید در عین حالی که از والدینش محبت، عاطفه و آرامش می‌گیرد بتواند روی صحبت‌های آن‌ها نیز حساب باز کند.

این کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی اظهار کرد: رفتار والدین با کودکان اهمیت بسزایی دارد. بسیاری از والدین در جمع به کودک می‌گویند که برو حقت را بگیر یا اگر کودکی شما را کتک زد او را بزن. در حالی‌که این رفتار والدین اشتباه است و سبب تقویت قُلدُری کودکان می‌شود.

فروید بیان کرد: اگر والدین می‌بینند که کودکشان قُلدُری می‌کند باید عکس‌العمل نشان بدهند و نباید وی را به حال خودش ر‌ها کنند، زیرا اگر کودک قُلدُر را به حال خود ر‌ها کنیم ممکن است این رفتار در وی ماندگار شود.

وی عنوان کرد: والدین باید به فرزندانشان دفاع کردن از خودشان را آموزش بدهند. البته این بدان معنا نیست که کودک در برخورد با کودکان قُلدُر مقابله به مثل کند. مقابله به مثل کردن موجب تقویت قُلدُری کودکان می‌شود.

فروید یادآور شد: انجام بازی‌درمانی گروهی هفته‌ای یک تا دو بار و هر بار به مدت یک ساعت با حضور درمانگر می‌تواند تاثیر چشمگیری در رفع قُلدُری کودکان داشته باشد.کودکان از طریق بازی‌درمانی گروهی بسیاری از مهارت‌های اجتماعی و آداب معاشرت را یاد می‌گیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*