رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در بیرجند: تکریم ارباب رجوع؛ فقط حرف

ساختمان اداره کل پزشکی قانونی استان روزگذشته طی مراسمی با حضور رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور و جمعی از مدیران و مسئولین استان افتتاح شد.
تشکیل ۴ هزار و ۵۷۰ پرونده در پزشکی قانونی استان طی ۴ ماه
مدیرکل پزشکی قانونی استان در این مراسم با بیان اینکه در گذشته اداره کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی در فضایی مسکونی و غیر استاندارد مستقر بود و احداث فضایی مناسب و استاندارد برای این اداره کل ضرورت داشت، گفت: در این راستا در سال ۸۹ زمینی خریداری شد و عملیات احداث ساختمان از امسال آغاز گردید و ظرف حدود ۲ ماه به شرایط فعلی رسید. دکتر مصطفی جعفرزاده با اشاره به اینکه طی ۴ ماهه اول امسال تعداد ۴ هزار و ۵۷۰ پرونده در حوزه های مختلف پزشکی قانونی استان تشکیل گردیده، افزود: این آمار، مراجعات چندین نوبتی ارباب رجوع در برخی پرونده ها را شامل نمی شود و با وجود تعطیلی چند ماه پزشکی قانونی حوزه شهرستان طبس به دلیل نبود پزشک متخصص نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳ درصدی داشته است و بیشترین مراجعات و پرونده ها هم به مرکز استان مربوط می شود.
رتبه هفدهم استان در مصدومان حوادث رانندگی
وی به رتبه بیست و پنجمی استان در کشور در بحث معاینات بالینی برحسب جمعیت اشاره کرد و افزود: در ۴ ماهه اول امسال یکهزار و دوازده نفر مصدوم ناشی از تصادفات به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که ۶۷ درصد این تعداد مربوط به مرکز استان است و خراسان جنوبی در بحث مصدومان تصادفات در سال ۹۵ رتبه هفدهم کشور را داشته است.
۷۲ کشته در تصادفات ۴ ماهه اول امسال
و رتبه دهم استان در این بخش
به گفته وی، متاسفانه خراسان جنوبی در این مدت ۷۲ مورد فوتی ناشی از تصادفات داشته که ۷۱ درصد آنها مرد بوده اند و از این حیث رتبه دهم کشور را داریم و متاسفانه آمار تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن در استان بالاست. ضمن اینکه ۳۵ درصد متوفیان تصادفات استان بین ۳۰ تا ۴۹ سال سن دارند و ضربه به سر بیشترین علل فوت این متوفیان و واژگونی بیشترین علت وقوع تصادفات استان می باشد.
روال غلط ارجاع مرگ و میرهای طبیعی به پزشکی قانونی
دکتر جعفرزاده همچنین گفت: طی ۴ ماهه اول سال جاری اجساد ۱۳۱ متوفی در پزشکی قانونی استان معاینه و نظریه نهایی مربوطه اعلام شده است. متاسفانه برخی مرگ و میرهای طبیعی که نباید به سیستم قضایی و پزشکی قانونی ارجاع شود را نیز داریم و درگیر معاینات این مرگ و میرها هم می شویم. انتظار ما این است که طبق قانون ، دانشگاه علوم پزشکی نسبت به معاینه و صدور جواز دفن برای مرگ و میرهای طبیعی اقدام کند که همکاری ها در این زمینه در استان ضعیف است.
صدور ۲۹ فقره مجوز سقط درمانی طی ۴ ماهه اول سال در استان
وی با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی پزشکی قانونی استان، پرونده های شکایت از کادر درمانی و … را در بهترین شرایط و با استفاده از متخصصین مربوطه مورد بررسی قرار داده و اعلام نظر می نمایند، اظهار کرد: اگرچه پزشکی قانونی در ۷ شهرستان استان فعال است اما صدور مجوز برای سقط جنین فقط در مرکز استان انجام می شود. در این راستا در ۴ ماهه اول امسال ۵۳ مورد پرونده سقط درمانی در مرکز استان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۳ درصدی داشته است که دلیل آن اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای انجام آزمایشات غربالگری قبل از بارداری می باشد. ضمن اینکه از ۵۳ مورد پرونده سقط درمانی متشکله در مرکز استان برای ۲۹ پرونده جواز سقط درمانی صادر شده است.
تکریم ارباب رجوع در ادارات
و سازمان های در حد شعار است
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز در کشور ما شعار تکریم ارباب رجوع را زیاد می شنویم اما در عمل در ادارات و سازمان ها قوانینی فقط برای مانع تراشی و ظلم به مردم اجرا می شود، افزود: در پزشکی قانونی باید پاسخگویی به مراجعه کنندگان در چارچوب ضوابط و با رعایت احترام کامل به مردم انجام شود و تکریم ارباب رجوع در حد حرف و شعار نباشد. کارها در پزشکی قانونی باید به نحو شایسته ، صحیح و علمی و تخصصی انجام شود تا قاضی بتواند به راحت ترین شکل ممکن حکم عادلانه صادر کند. متخصصان و پزشکان ما باید به مسایل آموزشی توجه ویژه ای داشته باشند و جلسات علمی و بحث و تبادل نظر برای بهبود وضعیت باید به طور مرتب برگزار گردد.
صرف حدود ۷۲ میلیارد ریال برای
احداث ساختمان پزشکی قانونی استان
دکتر شجاعی خواستار برخورد خوب با ارباب رجوع ، تسریع در پاسخگویی به مراجعین و نگهداری امکانات و تجهیزات و ساختمان در پزشکی قانونی شد و با بیان اینکه برای احداث ساختمان اداره کل پزشکی قانونی خراسان جنوبی ۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل منابع مالی هزینه شده و ۸ میلیارد ریال هم از محل منابع استانی جذب شده، گفت: این ساختمان و تجهیزات آن تقریبا استاندارد است و خدمت به مردم نیز در آن باید همراه با حفظ شأن و حرمت ارباب رجوع باشد. البته خدمت رسانی پزشکی قانونی در این استان برابر گزارشات واصله، مطلوب بوده است. در پایان این جلسه از محمد کدخدایی پیشکسوت دستگاه قضا و پزشکی قانونی استان تجلیل شد.
هزینه های بالای ساخت وسازها در بخش دولتی
در حاشیه: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در کشور ما یک ساختمان پس از ۳۰ تا ۴۰ سال به عنوان ساختمانی کلنگی شناخته می شود، گفت: هزینه های ساخت و ساز نیز در کشور سرسام آور است. همین ساختمان اداره کل پزشکی قانونی استان که ما با ۷ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان احداث کرده ایم بخش خصوصی نصف این هزینه احداث می کرد و البته اگر بنا بود متولی دولتی آن را بسازد صورتحسابی ۱۴ میلیارد تومانی ارائه می داد!…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*