افراد شب کار، روزها در اتاق تاریک بخوابند

شب کاری در بعضی حرفه ها ضروری است، مانند کارکنان بخش درمان از پزشک گرفته تا پذیرش که باید گاهی شب ها هم سرکار حضور داشته باشند. اما این تغییر الگوی خواب بایدها و نبایدهایی دارد و شب کارها را در معرض ابتلا به بیماری های جسمی و روحی قرار می دهد.

فرآوری: نیره ولدخانی – بخش سلامت تبیان
شب کاری

دکتر مجاهده سلمانی، فلوشیپ اختلالات خواب معتقد است:
«بدن ما در ساعاتی از شبانه روز برای فعالیت آماده است و در ساعاتی از شبانه روز نیاز به آرامش و خواب دارد که به این مسئله، چرخه خواب و بیداری گفته می شود.

مهم ترین عامل اثرگذار بر چرخه خواب و بیداری، نور خورشید است. نور مصنوعی، نور منزل و نور کامپیوتر نیز بر چرخه خواب و بیداری اثر دارند. همچنین ساعت غذا خوردن، فعالیت اجتماعی و سر و صدای محیط نیز روی این چرخه تاثیرگذار است.

لذا از ساعت ۹ شب به بعد باید تعداد لامپ های روشن را کم کنید. اگر فرد فعالیت بدنی سنگین می کند، از ۹ شب به بعد نباید فعالیت سنگین داشته باشد. همچنین مصرف نوشیدنی کافئین دار مثل چای، قهوه و نوشابه سیاه از ۹ شب به بعد توصیه نمی شود. استفاده از تلفن همراه و مطالعه در رختخواب نیز نباید داشته باشید.

شیفت شبانه باید محدود و متغیر باشد و بی خوابی فراتر از حد نشود، زیرا علاوه بر به خطر افتادن سلامت، می تواند باعث بروز حوادث شغلی نیز شود

افرادی هم که شیفت شب کار می کنند، باید طی روز در اتاق تاریک و آرام بخوابند و اگر لازم باشد از چشم بند استفاده کنند و گوشی در گوش خود قرار دهند تا سر و صدای محیط آزارشان ندهد.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*