اخبار علمی

کلسیم در عروق، شاخصی برای پیش‌بینی خطر سکته

عروق خونی

پزشکان می‌گویند وجود کلسیم در عروق می‌تواند بهترین شاخص برای پیش‌بینی خطر حمله قلبی و سکته مغزی باشد.

به گزارش ایسنا، پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند: افرادی که در عروق آنها کلسیم وجود ندارد ظاهرا خیلی کمتر با خطر سکته قلبی و مغزی مواجه هستند.

به گفته متخصصان، کلسیم در عروق پس از تشکیل پلاک جمع می‌شود و به مرور زمان سخت خواهد شد.

در این مطالعه آزمایشاتی روی نزدیک به ۶۲۰۰ فرد ۴۵ تا ۸۴ سال انجام گرفت و مشخص شد آنهایی که عروقشان عاری از ذرات کلسیم است کمتر از ۳ درصد با احتمال ابتلا به سکته قلبی و مغزی مواجه هستند.

به گزارش یونایتدپرس، این یافته حتی در مورد افرادی که دیگر فاکتورهای خطرزا مثل دیابت، فشار خون و کلسترول بد را داشته‌اند نیز صدق می‌کند.

 

اثرات برگ مو

برگ مو منبع خوبی از انواع مواد مغذی از جمله ویتامن های K, A, E, C و B6 است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی نیاسین، آهن، فیبر، ریبوفلاوین، فولات، کلسیم، منیزیم، مس و منگنز است؛ بیشترین خاصیت برگ مو به فیبرهای موجود در آن بر می گردد. البته میزان فیبر در برگ های لطیف تر نسبت به برگ های ضخیم تر کمتر است. در ضمن، هر چه قدر رنگ سبز برگ ها تیره تر باشد، بتاکارون(پیش ساز ویتامین A ) بیشتری خواهد داشت. ترش مزه بودن برگ مو نیز به دلیل وجود اسیدهای آلی (اسید مالیک و تارتاریک و … )است. برگ مو یا برگ درخت انگور سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هست و برای سلامت قلب و کاهش وزن مناسب است.

کشمش خواص فراوانی از جمله سلامت قلب، رفع پوسیدگی دندان و کاهش فشارخون را برای بدن دارد.

 به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  کشمش تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشارخون و حفظ سلامت قلب دارد.
مصرف معمول کشمش (سه بار در روز) برای افرادی که دچار افزایش فشار خون خفیف هستند، مفید است. محققان معتقدند که مصرف روزانه کشمش، فشار خون را نسبت به سایر تنقلات یا میان وعده‌ها به میزان بیشتری کاهش می‌دهدهمچنین به دلیل دارا بودن پتاسیم زیاد خطر ابتلا به سکته مغزی به ویژه ایسکمی مغزی در آنها کمتر از دیگران است.
کشمش شامل هر دو فیبر محلول و نامحلول است که باعث می‌شوند مواد زائد به راحتی در روده حرکت کنند و فرد دچار یبوست یا اسهال نشود.
این میوه خشک می‌تواند سلامت دهان و دندان را بهبود ببخشد. خوردن کشمش یکی از راه‌های طبیعی بازیابی کرم خوردگی‌ها و التیام پوسیدگی دندان است. طبق پژوهشی کشمش دارای مواد ضدمیکروبی است که رشد باکتری‌های دهانی مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را سرکوب می‌کند.

کسانی که معمولا بعد از غذا کشمش می‌خورند، قند خونشان نسبت به کسانی که از سایر تنقلات فرآوری شده استفاده می‌کنند، ۲۳‌درصد کاهش دارد و کسانی که ناشتا کشمش می‌خورند، فشار خونشان ۱۹‌درصد کاهش می‌یابد، مصرف کشمش به‌عنوان یک میان وعده برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم انتخاب کاملا مناسبی است.

 مطالعات نشان می‌دهند میوه‌های خشک مثل آلو، خرما و کشمش، نسبت به میوه‌های تازه آنتی اکسیدان‌های قوی‌تری هستند و به همین دلیل است که خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند کشمش در کنترل و درمان سرطان موثر است.

درمان سرطان با روشی موثرتر از شیمی درمانی

تهران-ایرنا- محققان روش جدیدی برای مقابله با سلول های سرطانی ابداع کرده اند که از شیمی درمانی موثرتر است و سمیت ناخواسته ناشی از درمان را هم می کاهد.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند تاکید دارند که در این رویه تازه کشف شده مرگ سلول های سرطانی به شیوه ای موثرتر از روش های فعلی مانند شیمی درمانی صورت می گیرد.
به گفته آنها، روش جدید از بین بردن سلول های سرطانی که ‘مرگ سلولی مستقل کاسپاز’ (CICD) نام دارد به ریشه کن شدن کامل تومورها در الگوهای تجربی منجر شد.
بیشتر درمان های ضد سرطان فعلی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنوتراپی سلول های سرطانی را از طریق رویه ای به نام آپوپتوز که با فعال سازی پروتیین هایی به نام کاسپاز منجر به مرگ سلولی می شود، از بین می برند.
با این وجود در آپوپتوز، حذف سلول های سرطانی اغلب به طور کامل اتفاق نمی افتد که به عود بیماری منجر می شود و یا می تواند عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد و چه بسا موجب تقویت سرطان شود.
محققان دانشگاه گلاسکو قصد داشتند روشی برای تقویت درمان ابداع کنند که موجب کشتن سلول های سرطانی شود و در عین حال میزان سمیت ناخواسته ناشی از درمان را کاهش دهد.
مطالعه آنها نشان داد که تحریک مرگ سلولی مستقل کاسپاز (CICD) و نه آپوپتوز اغلب به پسروی کامل تومور منجر می شد.
دکتر استفان تایت از موسسه تحقیقات سرطان Beatson در انگلیس گفت: به ویژه در شرایطی که بدن به درمان پاسخ جزئی می دهد، داده های ما نشان می دهند که تحریک خاص CICD تومور به جای آپوپتوز می تواند روش موثرتری برای درمان سرطان باشد.

شکلات تلخ با روغن زیتون بخورید تا قلبی سالم داشته باشید

مصرف روزانه یک وعده شکلات تلخ همراه با روغن زیتون خام برای سلامت قلب افراد مفید است و ریسک مشکلات قلبی-عروقی را کاهش می دهد.

محققان اذعان می کنند که این تاثیر مثبت بر سلامت بیشتر ناشی از روغن زیتون است تا شکلات، فواید روغن زیتون ناشی از ترکیب طبیعی موجود در آن موسوم به پلی فنول هاست؛ این ترکیب در تمامی گیاهان از جمله سیب هم وجود دارد اما نتایج نشان می دهد خواص این ترکیب در صورت مصرف شکلات غنی شده از روغن زیتون به مراتب بیشتر است.

 

عواقب وحشتناک با آرایش خوابیدن

خوابیدن با آرایش، قاتل منافذ پوست شماست. بسیاری از محصولات آرایشی حاوی عناصری چون سیلیکون هستند که منافذ پوست را مسدود می کند.
وقتی حفره ها و منافذ پوست بسته می شوند، پوست تان پُر از چاله و چوله خواهد شد! اگر مستعد آکنه هم باشید، حتى می تواند موجب بروز جوش و آکنه هم بشود. در واقع شما با غافل شدن از پاکسازی پوست تان از هر گونه آرایش، خیلی خوب می توانید به پوست تان ضرر برسانید!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*