آخرین خبر :

اخبار علمی

درمان پوکی استخوان با طب چینی

تهران – ایرنا – مطالعات جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا نشان می دهد با استفاده از یکی از گیاهان طب سنتی چینی می‌توان پوکی استخوان را بدون عارضه جانبی درمان کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، این گیاه که از خانواده مریم گلی است، Salvia miltiorrhiza نام دارد و تحقیقات نشان می‌دهد بدون عارضه جانبی می‌تواند از کاهش حجم تراکم استخوان جلوگیری کند.
محققان با استفاده از یک ترکیب مشتق شده از این گیاه، به روشی دست یافتند که به صورت انتخابی آنزیمی به نام CatK را مسدود کنند. این آنزیم نقش مهمی در شکستن کلاژن در پوکی استخوان دارد. مطالعات نشان می‌دهد داروهای جدید پوکی استخوان نیز بر مسدود کردن این آنزیم تمرکز دارند؛ ولی عوارض جانبی مانند فیبروز پوست و مشکلات قلبی به همراه دارند.
مطالعات انسانی و حیوانی نشان می‌دهد گیاه مشتق شده از Salvia miltiorrhiza نه تنها از کاهش تراکم استخوان‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه تراکم مواد معدنی استخوان موش‌هایی که با این ترکیبات درمان شده‌اند، ۳۵ درصد افزایش یافته است. امید است این دارو با غیر فعال کردن آنزیم CatK بتواند در آینده ای نزدیک برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار گیرد.
پوکی استخوان بیماری مربوط به استخوان است. در این بیماری اصطلاحا استخوان ها متخلخل می شوند. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج تراکم خود را از دست می‌دهند و بسیار حساس و شکننده می‌شوند.
متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.
کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از ۴۵ سال)، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن و شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع ۱ از مهمترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان هستند.

پیش‌بینی آلزایمر ۲ سال قبل از شروع علایم اولیه

تهران- ایرنا- محققان موفق به طراحی یک الگوریتم جدید شده‌اند که خطر ابتلا به آلزایمر را ۲ سال قبل از بروز علایم اولیه پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از مدیکال ساینس، در این روش که توسط محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا طراحی شده است، با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین و تصویربرداری بتاآمیلوئید می‌توان احتمال ابتلا به اختلال شناختی ضعیف (MCI) را ۲ سال قبل از مشاهده اولین علایم پیش‌بینی کرد.
اختلال شناختی ضعیف حالتی است که در آن عملکردهای شناختی از جمله حافظه و مهارت تفکر به مرور زمان تضعیف می‌شود. کاهش عملکرد شناختی در MCI کاملا قابل توجه است ولی فعالیت‌های روزمره فرد را مختل نمی‌کند.
بر اساس گزارش انجمن آلزایمر آمریکا، احتمال بروز اختلال شناختی ضعیف در ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر وجود دارد و این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. در حالی که علت بروز این اختلال هنوز مشخص نیست ولی مطالعات نشان می‌دهد تجمع پروتئین بتاآمیلوئید نقش مهمی در این زمینه دارد.
در حال حاضر هیچ روشی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد ولی محققان مک‌گیل ادعا می کنند الگوریتم طراحی شده آنان قادر به پیش‌بینی این حالت است.
این الگوریتم با استفاده از اطلاعات ۲۷۳ بیمار مبتلا به MCI طراحی و با استفاده از روش اسکن PET تجمع پروتئین بتاآمیلوئید بررسی شده است؛ این نرم‌‌افزاری با استفاده از اطلاعات حاصل‌شده از اسکن، قادر به پیش‌بینی آلزایمر ۲ سال قبل از علایم اولیه است.
مطالعات نشان می‌دهد دقت این نرم‌افزار حدود ۸۴ درصد است. پیش‌بینی سریع آلزایمر در موفقیت درمان نقش موثری دارد.

درمان آرتروز با عصاره جلبک قهوه‌ای

جلبک آرتروز

نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد عصاره جلبک قهوه‌ای از خاصیت مقابله با استئوآرتریت (آرتروز) برخوردار است.

به گزارش ایسنا، آرتروز بیماری مفصلی است که با تحلیل رفتن غضروف مفاصل شناخته می‌شود. این بیماری تا کنون غیر قابل درمان بوده است. هر چند بررسی‌های جدید حاکیست ماده‌ای که از نوعی جلبک قهوه‌ای موسوم به Laminaria hyperborea گرفته می‌شود قابلیت مقابله با تحلیل رفتن غضروف مفصلی را دارد.

در حال حاضر استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری مفصلی در آمریکاست که بیش از ۳۰ میلیون نفر به آن مبتلا هستند. این بیماری اغلب افراد با سن بالا را درگیر می‌کند و علائم آن شامل سفتی، ورم و درد مفاصل و مشکل در راه رفتن است.

در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد و درمان آن تنها کنترل علائم آرتروز است که شامل اقداماتی چون کنترل وزن، فیزیوتراپی و مصرف داروهای نسخه‌ای و غیرنسخه‌ای می‌شود.

متخصصان سوئیسی در مطالعه جدید خود به بررسی نقش درمانی عصاره جلبک قهوه‌ای برای مقابله با آرتروز پرداختند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته متخصصان عصاره گرفته شده از ریشه جلبک قهوه‌ای می‌تواند روند فرسایش غضروف مفاصل را متوقف کند.

سطح بسیار بالای کلسترول خوب، خوب نیست

تهران- ایرنا- مطالعه محققان دانمارکی نشان می دهد که برخلاف یک ذهنیت رایج، بالا بودن زیاد سطح اچ دی ال یا کلسترول خوب خون، برای سلامتی بد و مضر است و خطر مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از ساینس دیلی، از سال ها قبل این ذهنیت پذیرفته شده است که هر چه سطح کلسترول خوب HDL در خون افراد بالاتر باشد، بهتر است، اما خبر بد این که محققان براساس مطالعات جدید چنین ذهنیتی را رد کردند.
پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک به این نتیجه رسیده اند که سطح بسیار بالای کلسترول خوب خطر مرگ را در قیاس با سطح عادی این کلسترول به شدت افزایش می دهد؛ در این ارتباط نرخ افزایش خطر مرگ در مردان ۱۰۶ درصد و در زنان ۶۸ درصد ذکر شده است.
محققان برای این مطالعه داده های مربوط به ۱۱۶ هزار نفر را بررسی کردند و پیگیری وضعیت آنها را یک در بازه زمانی حدود شش سال ادامه دادند.
نتایج این مطالعه نشان داد که مردان دارای سطح بسیار بالای کلسترول خوب خون با ۱۰۶ درصد افزایش خطر مرگ پیش از موقع در قیاس با مردانی روبرو بودند که کلسترول خوب آنها در سطح عادی بود. این درصد در زنان ۶۸ درصد بود.
براساس این تحقیق، پایین بودن بسیار زیاد سطح کلسترول خوب نیز احتمال مرگ را به شدت افزایش می دهد.
سطح متوسط کلسترول خوب خون در مردان معادل ۱٫۹ mmol/L و در زنان ۲٫۴ mmol/L است.
به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که باید توجه به HDL به عنوان یک شاخص مهم سلامتی کنار گذاشته شود؛ احتمالا سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد خون شاخص های بهتری برای وضعیت سلامتی هستند.
آنها خاطرنشان کردند: مطالعه جدید ارتباط اماری میان مرگ و میر و سطوح کلسترول خوب خون را نشان می دهد، اما نمی تواند چرایی تاثیر مرگبار پایین و یا بالا بودن بسیار زیاد این نوع کلسترول را توضیح دهد.

موها نیز به دلیل استفاده برخى محصولات آرایشى پر از سموم مى شوند، اما ما به شما روشى طبیعى براى سم زدایى موها معرفى مى کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اغلب ما وقتی درباره سم زدایی حرف‌هایی می‌شونیم ذهنمان به سمت انواع روش‌های سم زدایی بدن مثل نوشیدن آب، مصرف فیبر بیشتر و اجتناب از مصرف کافئین و غذا‌های فرآوری شده می‌رود، اما جالب است بدانید که مو‌های شما نیز نیاز به سم زدایی دارند.

یشتر افراد عادت به خرید محصولات زیبایی برای موها دارند تا موهایی درخشان، شاداب و زیبا داشته باشند اما باید بدانید این محصولات زیبایی حاوی مواد شیمیایی و سموم هستند که می تواند به موها و سلامت بدن آسیب وارد کند.

هنگامی که از انواع محصولات زیبایی مو مانند ماسک ها، ژل ها و اسپری ها حاوی مواد مضری مانند پودر زغال، فرمالدئید و اسید رتینوئیک است که عوامل سرطان زا محسوب می شوند.

ما به شما دستورالعملی معرفی می کنیم که موهایتان را سم زدایی می کند.

در این روش موها را با شامپو سم زدا و سپس نرم کننده طبیعى سالم و زیبا کنید.

راه اول و آخر داشتن موهای پرپشت و براق+ دستورالعمل

شامپوی طبیعی سم زدایی مو

از جوش شیرین به عنوان شامپوی سم زدایی مو استفاده کنید، جوش شیرین چربی و پوست های اضافی سر را جذب می کند، همچنین به باز شدن منافذ بسته ساقه های مو برای خروج مواد سمی و چربی ها کمک می کند و کافی است تا این ماده را بر روی موهایتان در حمام ماساژ دهید.

جوش شیرین pH موهایتان را تنظیم می کند و هر گونه مواد سمی و چربی اضافی را از ساقه های مو خارج و سم زدایی می کند، برای سم زدایی موها هر هفته یک بار به مدت ۴ ماه این روش را ادامه دهید.

نرم کننده و تقویت کننده طبیعی مو

مخلوط سرکه سیب و عسل به عنوان یک حالت دهنده و نرم کننده مو استفاده می شود، سرکه سیب به طور طبیعی اسیدی است و پس از خروج مواد سمی از ساقه ها موجب بسته شدن منافذ ساقه ها و تقویت موها می شود.

این ترکیب به دلیل دارا بودن عسل موها را نرم و درخشان می کند.

راه اول و آخر داشتن موهای پرپشت و براق+ دستورالعمل

کافی است تا یک قاشق جوش شیرین را در یک فنجان آب بریزید و ترکیب جوش شیرین و آب را مانند شامپو روی سرتان ماساژ و پس از ۳ تا ۵ دقیقه شستشو دهید، سپس عسل خام یا ترکیب عسل و سرکه را بر روی موهای خیس ماساژ دهید و چند دقیقه بعد آن را بشویید.

هنگام استفاده از این روش سم زدایى مو به برخى نکات توجه داشته باشید:

جوش شیرین به خوبى در آب رقیق شده باشد.

هنگام شست و شو از آب سرد استفاده کنید.

این روش سم زدایى مو را یک بار در هفته انجام دهید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*