آخرین خبر :

گزارش امروز خراسان جنوبی ازبازار آهن افزایش ۶۰ درصدی قیمت آهن آلات

قیمت آهن ‌آلات در یک ماه گذشته با تحول عجیبی رو‌به‌ رو بوده به طوری که شاهد افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی در این بازار بوده ایم و قیمت میلگرد از ۱۷۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به ۲۵۰۰ تومان، پروفیل از ۲۵۰۰ به بیش از ۳۲۰۰ تومان، تیر آهن ۱۴ از ۳۲۰۰ به ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان رسیده است مسئول آهن فروشان در اتحادیه پروفیل داران بیرجند در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه این افزایش قیمت طی سالهای گذشته بی سابقه بوده و علت اصلی آن به افزایش قیمت شمش و مواد اولیه در بازار های جهانی بر می گردد، گفت: افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران از یک ماه گذشته شروع شده که به اذعان کارشناسان علت آن به کاهش صادرات مواد اولیه و شمش از کشور چین بر می گردد چرا که در این کشور برای بازسازی بافت فرسوده پروژه هایی شروع شده که مجبور شده اند برای تهیه مواد اولیه از سایر کشورها هم واردات داشته باشند .
علیرضا چهکندی نژاد با تاکید بر اینکه جای صادرات و واردات مواد اولیه و شمش مورد نیاز برای بازار آهن در این کشور عوض شده و بر بازار جهانی تاثیر بسیاری گذاشته ، افزود: عوامل داخلی تاثیری در افزایش قیمت ها نداشته چرا که در این مدت نرخ آب ، برق ، گاز و … تغییری نکرده است .
رکود هم چنان میهمان بازار آهن فروشان
وی با اشاره به کاهش مقطعی قیمت آهن آلات در این مدت و بازگشت دوباره قیمت ها به همان حالت قبلی به خبرنگار ما گفت: این افزایش و کاهش ها هیچ تاثیری در بازار آهن نداشته و ما هم چنان شاهد رکود این بازار بدلیل رکود در بازار مسکن هستیم .
وی ادامه داد: اگر خرید و فروشی در بازار آهن وجود دارد بیشتر در بین تجار است تا در بین مصرف کننده و فروشنده و پیش بینی ما برای ماه های آینده نیز باقی ماندن شرایط فعلی در بازار آهن است و حتی زمزمه هایی برای افزایش چند درصدی نرخ ها نیز شنیده می شود.
اخذ مالیات های سنگین و تعطیلی
۴۰ درصدی آهن فروشی ها در بیرجند
مسئول آهن فروشان در اتحادیه پروفیل داران بیرجند در ادامه با انتقاد از اخذ مالیات های سنگین از آهن فروشان در شهر بیرجند به رغم رکود چند ساله گفت: ارزش افزوده زیادی از آهن فروشان اخذ می شود بطوری که طی دو سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد آهن فروشان در شهر بیرجند تعطیل شده اند . چهکندی نژاد با اشاره به توافق نامه ای که طی ۲۰ روز گذشته برای کاهش ارزش افزوده و مالیات از آهن فروشان در سطح کشور منعقد شده ، افزود: ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی اخذ شود و اگر روند فعلی ادامه پیدا کند تعداد زیادی از آهن فروشی ها در شهر بیرجند تعطیل خواهد شد.
احتمال کاهش نرخ آهن ضعیف است
یکی از آهن فروشان بیرجندی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما تحلیل دیگری از علت افزایش ۵۰ درصدی نرخ آهن در این بازار دارد او گفت: دو کارخانه بزرگ تولید شمس در کشور چین بدلیل آلاینده بودن تعطیل شده که این مساله بر افزایش قیمت جهانی بازار آهن آلات تاثیر مستقیمی گذاشته و پیش بینی می شود نرخ ها از این رقم کاهش نیابد چرا که این کارخانجات اعلام کرده اند برایشان صرفه اقتصادی وجود ندارد .
او ادامه داد: نمی توان هیچ پیش بینی از بازار داخلی داشت و ما به هر قیمتی که آهن بخریم می فروشیم و نمی توانیم تاثیری زیادی بر این بازار داشته باشیم فقط در مقطعی با توجه به رکود در بازار تعدادی از آهن فروشان اجناس قبلی خود را با قیمت مناسب تر به بازار عرضه کردند و همین مساله باعث شد تا حدودی قیمت ها بشکند.
دلسردی از ادامه کار بدلیل سختگیری در اخذ مالیات
او نیز با انتقاد از وضعیت فعلی اخذ مالیات و ارزش افزوده از آهن فروشان و با بیان اینکه طی سالهای گذشته تعداد زیادی از این بازار خارج شده اند ، افزود: ما تلاش کرده ایم طبق قانون اسناد و مدارک و دفاترمان را در اختیار اداره دارایی قرار دهیم ولی باز هم سختگیری های زیادی را شاهد هستیم که ما را از ادامه کار دلسرد می کند. وی با اشاره به اینکه علاوه بر مالیات های سنگین، جرائم عجیب و غریبی هم برای ما بریده می شود، ادامه داد: با روند فعلی ادامه کار تجاری و کسب و کاردر شهر بیرجند بسیار دشوار می شود و به همین دلیل کارخانجات چندانی هم در بیرجند فعال نیستند.
مالیاتی که در بیرجند می دهیم
کارخانه دار تهرانی هم نمی پردازد
یکی دیگر از آهن فروشان بیرجندی نیز با بیان اینکه در دولت یازدهم افزایش قیمت آهن تا الان چندان قابل توجه نبوده و ما بعد از انتخابات شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی در این بازار بوده ایم، گفت: هیچ بازار فروشی وجود ندارد و هم چنان رکود را در این بازار شاهد هستیم .
وی با اشاره به تعطیلی تعداد زیادی از آهن فروشان در شهر بیرجند افزود: سختگیری در اخذ مالیات و ارزش افزوده، آهن فروشی ها را به تعطیلی کشانده ، سختگیری هایی که فقط در بیرجند وجود دارد و مالیاتی که ما می دهیم حتی کارخانه دار تهرانی هم نمی پردازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*