استاندار خراسان جنوبی: ۴۳۰ میلیارد ریال به مدیریت بحران استان خراسان جنوبی اختصاص یافت

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران باید مدنظر قرار گیرد، گفت: در یک ماه گذشته برای پروژه‌های مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در مجموع ۴۳۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.
سید علی‌اکبر پرویزی در نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در سال ۹۶ اظهار داشت: مباحث پیشگیرانه در اولویت موضوع مدیریت است که باید همه دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران در استان کارهای پیشگیرانه و مباحث ساماندهی امور در زمان بحران را در دستور کار خود قرار دهند. وی افزود: بحث پیشگیری در قبل از وقوع بحران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون بعد از وقوع حادثه بالاجبار باید اقدامات در راستای بر طرف ساختن حوادث صورت پذیرد. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث قطعاً کاهش حوادث و تلفات را خواهیم داشت گفت: در زمینه منابع مالی نیز در کنار رفع حوادث باید قبل از آن این منابع در مباحث پیشگیرانه هزینه شود. وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده از طرف سازمان مدیریت بحران و سازمان برنامه‌ریزی کشور حدود یک ماه گذشته برای پروژه‌های مدیریت بحران استان خراسان جنوبی ۲۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ۱۰ و ۱۲ ابلاغ شده است تا بین دستگاه‌ها و اعضای مدیریت بحران استان در زمینه اقدامات پیشگیرانه و موارد خاص زمان حوادث توزیع شود.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر آن دو مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال و ۴۰ میلیارد ریال به استان برای جبران حوادث ناشی از بحران اختصاص یافته است. مهندس پرویزی تصریح کرد: این منابع مالی برای رفع نقاط حادثه خیز، سیل ناشی از رودخانه‌ها و راه استان هزینه می‌شود تا خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان شن به حداقل برسد. وی با تاکید بر بیمه حوادث روستائیان افزود: بحث بیمه حوادث روستائیان باید جدی گرفته شود و روستائیان در برابر حوادث طبیعی بیمه شوند. استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته در زمینه بیمه حوادث روستائیان در استان اقداماتی صورت گرفت که خیلی شیوه مطلوبی نبود اما امسال به صورت جدی از محل اعتبارات مدیریت بحران بیمه مطمئنی برای روستائیان درنظر گرفته می‌شود. مهندس پرویزی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی بخشی از اعتبارات خود را به طرح‌ها و بحث‌های پیشگیرانه اختصاص دهند.
وی با اشاره به احداث آتش‌نشانی‌ها در بخش‌های روستایی اظهار داشت: مدیریت بحران در مناطق روستایی در راستای استفاده بهینه و تجهیز و آمادگی مراکز آتش‌نشانی‌ در زمان بحران کمک کند.
خراسان جنوبی از ابتدای امسال ۴۰۰ بار لرزید
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای امسال حدود ۴۰۰ زلزله در استان خراسان جنوبی رخ داده است. سیدابوالحسن میرجلیلی اظهار داشت: بیشتر زلزله ها بین یک تا سه ریشتر بوده است. وی افزود: از میان این تعداد زلزله به وقوع پیوسته در استان تنها دو مورد بالای ۴ ریشتر بوده که یک زلزله در ۱۵ فروردین ماه به قدرت ۴٫۴ ریشتر در حوالی شهر شوسف و دیگری نیز ۱۵ شهریورماه به قدرت ۴٫۷ ریشتر در حوالی شهر خوسف به وقوع پیوسته است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد زلزله‌ها در استان افزایش پیدا کرده است که این زمین لرزه‌ها با قدرت کم بوده است.
میرجلیلی بیان کرد: در بحث زلزله ۱۵ شهریورماه ظرف مدت ۶ دقیقه مرکز وقوع زلزله در روستاهای این منطقه مشخص و به سرعت نیروهای امدادی و دستگاه‌های عملیاتی استان به این مناطق اعزام شدند.
وی افزود: این زمین‌لرزه پس از بررسی‌های انجام گرفته غیر از چند مورد خسارات جزئی مانند ترک خوردگی دیوارها مورد خاص دیگری نداشته است. وی تصریح کرد: شناسایی مرکز زلزله در این زمان کم بر اثر پیگیری‌های استاندار در راستای تجهیز ۱۱ ایستگاه زلزله‌نگاری و راه‌اندازی دو شبکه زلزله‌نگاری و تامین اعتبارات آن از محل اعتبارات تملک دارایی، مدیریت بحران و اعتبارات ملی بوده که سبب بالا بردن دقت مراکز زلزله نگاری در استان شده است.
میرجلیلی تصریح کرد: در سایر حوادث طبیعی به وقوع پیوسته در استان از ابتدای سال حدود ۹ طوفان شن و ریزگرد، چهار مورد آتش‌سوزی نخلستان‌ها و طاق‌زارها و ۲۱ مورد واژگونی تانکرهای حمل مواد سوختی رخ داده که خوشبختانه بدون هیچ مشکلی برطرف شده است.
وی با اشاره به دستور کار جلسه مبنی بر برنامه‌ریزی برای فصل زمستان و بارندگی‌های رگباری در استان اظهار داشت: خوشبختانه براساس اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای مدیریت بحران استان در سه سال گذشته هیچ‌گونه تلفات ناشی از سیلاب در استان نداشته‌ایم و خسارت‌های مالی در این زمینه با اقدامات انجام شده کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در این راستا نیز مقرر شد تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در راستای آمادگی استقبال از فصل زمستان امکانات و تجهیزات خود را به روز و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهند.
میرجلیلی با اشاره به دستور کار جلسه مبنی بر تصویب خشکسالی‌های استان در شورای مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در نیمه نخست سال زراعی ۹۵ و ۹۶ شاهد بارندگی‌های خوب و بی‌سابقه‌ای در استان بوده‌ایم اما در نیمه دوم این سال زراعی بارندگی‌های خوبی نداشته‌ایم و استان در خشکسالی حاد به سر می‌برد که این خشکسالی استان به تصویب این شورا رسید تا به کارگروه کشوری مدیریت بحران برده شود و اعتبارات لازم در زمینه خشکسالی اخذ و به استان اختصاص داده شود.
وی افزود: با پیگیری استاندار خراسان جنوبی از سازمان‌های مدیریت بحران و سازمان برنامه ریزی کشور مبلغ ۲۹۰ میلیارد ریال در راستای موارد و پروژه‌های خاص ناشی از حوادث بین هر دستگاهی ابلاغ و در حال حاضر برای تخصیص آن منتظر امضای مبادله موافقت نامه‌ها از سوی دستگاه های عضو مدیریت بحران در استان هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*